Černá věž
Louis Bayard
Francie se na počátku 19. století zmítá v porevolučním období plném nejistot a hrozících otřesů. V této atmosféře strachu a nepokojů se za podivných okolností setkávají doktor Hektor Carpentier a policejní vyšetřovatel Eugene Vidocq, bývalý slavný zločinec a trestanec, později neméně proslulý policista, zakladatel slavné pařížské Sureté, známý svými neortodoxními vyšetřovacími metodami. Díky deníku Carpentierova otce se octnou na stopě případu, který by mohl změnit francouzské dějiny: odhalí totiž existenci vězně drženého po mnoho let v takzvané černé věži, který je s největší pravděpodobností potomkem Ludvíka XVI., tedy zákonným dědicem francouzského trůnu (a měl být proto již dávno mrtvý). Čím více se však potvrzuje jejich domněnka, tím větší nebezpečí hrozí jak objevenému následníkovi, tak jim samotným. Lid stále lační po královské krvi a gilotina je připravená... Historicko-dobrodružný román Černá věž amerického spisovatele Louise Bayarda překvapí jak svěžím a nápaditým způsobem podání napínavého příběhu, tak i umným a zdařilým zasazením fiktivní zápletky do reálných kulis nelehké doby francouzských dějin.... celý text
Literatura světová Dobrodružné Historické romány
Vydáno: 2010 , Knižní klubOriginální název:
The Black Tower, 2008
více info...
Přidat komentář
Odpoledne strávené v příjemné společnosti, trocha tajemna, vtipu a napětí. To je Černá věž.
Celkem zajímavý děj, napůl realita, napůl fikce, proč ne. Bohužel se obávám, že za pár měsíců už nebudu tušit, o čem to bylo. Asi nejvíc překvapil závěr příběhu, který se rozjel tak prudce, že jsem si ten odstavec musel přečíst dvakrát, abych měl jistotu, že mi neuniklo aspoň nějaké varování. Neuniklo. Prostě vyvrcholení přišlo opravdu nečekaně.
svižne napísaný, pútavý príbeh o mladom ludovitovi karolovi, ktorévo velká francuzska revolúcia odsudila na život horší, ako smrť. dve ustredne postavy vyšetrovateľ Vidocque a doktor Carpentier vyšetrujú záhadu okolo mladého dauphina, ktorý ako sa zdá, neumrel vo väzení. knihá ma všetko, čo historická kriminálka potrebuje - napätie, výbornu zapletku, mnohé otázky, jemný nádych konšpirácie
Svižné, čtivé, velmi zajímavá zápletka a věrohodné postavy. Jenom mi docela dlouho trvalo, než jsem se sžila s autorovým stylem vyprávění, převážně v přítomném čase.
Tato kniha pro mne byla milým překvapením. Bez hluchých míst, se špetkou humoru, notnou dávkou historie a především napínavým dějem od začátku až do konce;-).
Přiznám se, že tato část historie okolo života Ludvíka XVII. pro mě byla velikou neznámou, stejně jako kontroverzní osobnost policisty a zakladatele pařížské policie v podobě Eugena Francois Vidocqa, ale s o to větším zaujetím jsem tuto knihu četl a obohatil se o další velevýznamné informace francouzské historie z doby především po Velké francouzské revoluci.
Závěr knihy není zcela jednoznačný, což může trochu ubírat na celkovém dojmu knihy, ale vlastně nikterak nevybočuje z historického standardu, protože o životu Ludvíka XVII. se dodnes vedou mezi historiky debaty a předkládají si celou řadu antagonických verzí.
Mé hodnocení 85%.
Louis Bayard pracuje s Eugène Vidocqem jako s reálnou historickou postavou, takže si příliš nevymýšlí při popisu jeho osudů - začínal jako trestanec, později v bouřlivých revolučních letech se dostal na místo policejního vyšetřovatele a ještě později založil základy pro „moderní“ francouzskou kriminální policii. Obézní vyšetřovatel, jenž svou inteligenční a dedukční převahu dával všem patřičně sežrat. Zároveň hláškující mistr převleků, velký milovník žen a neochvějný zastánce spravedlnosti, který se zásadně pohyboval v pochybných kruzích, a kolem něhož dodnes kolují děsuplné historky. Prostě hrdina k pohledání.
Od začátku nasadí autor svižné tempo vyprávění, což ještě umocní příchod samotného Vidocqua na scénu. Bohužel, po setkání ústředních hrdinů a rozvedení zápletky mi přišlo, že děj začal drobet stagnovat. A vydrželo mu to až do konce. I když se kniha čte sama, gradace vzala v polovině za své a konec přišel už tak nějak z nutnosti, než že by se snažil překvapit. Škoda.
Moc se mi líbil styl psaní. Úsečné věty, žádná omáčka kolem a přesto - nebo proto - knížka udržela napětí i zajímavost. Oceňuji výborně vykreslenou atmosféru staré Paříže s jejími uličkami, brlohy i postavičkami. Prima knížka, doporučuji každému, kdo si chce odpočinout a přenést se někam jinam.
Fiktivní zápletka zasazená do faktické historie, to je moje oblíbené. Příběh zpočátku méně zajímavý, ale potom se rozjede a neodtrhnete se od něj. Navíc postava Karla dokáže nejednou vykouzlit úsměv na rtech čtenáře.
Úžasně napínavé čtení, nemohla jsem se od knížky odtrhnout. Konec mě trochu zklamal svou nejednoznačností. Taky bych vynechala některé krvavé scény.
Velmi osvěžující styl psaní a neotřelý námět. Byť se děj odehrává v době teroru po Francouzské revoluci, nepostrádá děj nadsázku, humor a sarkasmus (hlavně v podobě mluvy a jednání Vidocqa), ale současně nechybí drama a krutost tehdejší doby. Nabízená možnost "jiné historie" královské rodiny je velmi zajímavá a nechává v čtenáři pracovat vlastní fantazii.
Tuhle knihu jsem si koupil v levných knihách za 40,-Kč abych se nenudil ve vlaku a musím říct, že jsem byl až překvapenej jak mě to zabavilo. Nemám výhrad. Žádné světové dílo to samozřejmě není, ale ani to nemá ambice jím být. Spokojenost.