Čo rozprávali proroci
Zenon Kosidowski
Autor sa usiluje otvoriť dvere rozumovému poznaniu a vedeckému prístupu pri čítaní a výklade Starého zákona.
Náboženství Literatura naučná Historie
Vydáno: 1985 , Obzor (SK)Originální název:
Opowiešci biblijne, 1963
více info...
Přidat komentář
Bible je rozhodně literatura a tento pohled na ni je zajímavý, čtivý a díky historické analýze i objevný.
Biblia ak sa vám nechce čítať bibliu:)Tuto ju máte celú stručne prerozprávanú a vysvetlenú ľudskou rečou a áno s tým kontextom doby a dejín ,ktorý my už obvykle nepoznáme a ktorý nám ju ukazuje ako produkt svojej doby.Plno zaújmavých infos o Filištíncoch a železe a o Egypte ako bonus:)No a aj skvelo zanalyzované ako sa celý judaizmus vyvíjal a vznikal a ako sa menila aj spoločnosť apod..Jedine že dnes už by historici boli zrejme ešte o dosť kritickejší a napríklad ani toho Mojžiša ešte nepokladali za reálnu postavu ,ale inak super
Čtivě převyprávěné příběhy z bible. Líbil se mi komentář z hlediska historických událostí k jednotlivým příběhům.
Proroci a jejich vize či vidiny, myslím tím hlavně ty starozákonní, to jsou těžko ověřitelná (někdy i uvěřitelná( snůžka výhledů na lidskou budoucnost.
Kniha je vhodným čtením pro toho, kdo se zajímá o Bibli z jakýchkoliv důvodů, ať už náboženských, nebo historicky-kulturních a nechce se prokousávat archaickým textem. Myslím si, že by mohla oslovit spíš mladšího čtenáře. Je sice poněkud poplatná době svého vzniku – zejména v některých komentářích – není to ale tak hrozné, aby to ovlivnilo celkové vyznění knihy.
Štítky knihy
biblistika, výklad Bible Starý zákon proroci převyprávění, literární adaptace
Autorovy další knížky
1979 | Příběhy Mrtvého moře |
1992 | Na počátku bylo slovo |
1961 | Když slunce bylo bohem |
1967 | Kráľovstvo zlatých sĺz |
Aneb Bible optikou historickou. Rozhodně zajímavé a příjemně svižné čtení poskytující zajímavý náhled na dějinné události (pravděpodobně) ovlivňující podobu výsledných biblických textů. Psané je to opravdu čtivě a pro základní zorientování ve Starozákonních příbězích řekl bych vhodné, pokud je člověk ochoten/schopen to číst s tím, že se jedná pouze o "historii Bible", nikoliv její významový výklad (ten je zde z důvodu celkem pochopitelné stručnosti mnohdy velmi zkreslen a z této knihy tedy určitě není vhodné plně vyvozovat alegorické, metaforické a symbolické roviny textů). Tóra/Pentateuch vyložen a převyprávěn relativně pěkně (ale je vidět, že i autor se v tom občas ztrácel - viz jeho chyba v označení Metuzaléma a potažmo Lámecha jakožto potomky Kainova rodu, kdy si Lámecha z rodu Kaina zřejmě spletl s Lámechem z rodu Seta, o němž, jakožto třetím potomkovi Adama a Evy se jaksi úplně zapomněl zmínit), od soudců už v tom potom začíná bejt samozřejmě trošku větší bordel jmen, bitev, měst a putování, v nichž se zorientovat rozhodně není úkol na jeden večer (fanoušci Tolkiena už budou zřejmě vycvičeni Silmarillionem). V lepší orientaci asi měly posloužit mapky vyskakující ze stránek v průběhu čtení, ale zcela upřímně musím přiznat, že mě spíše mátly, protože většina měst a míst v nich ani zaneseny nebyly, a ty co ano, tak v příbězích zpravidla nehrály skoro žádnou roli, popřípadě je autor uváděl pod jiným názvem, což ho ohně zmatku samozřejmě ještě přilívá pěkný kanystr benzínu. Kritik bych našel víc, který tu ale asi úplně nechci rozpitvávat, protože se vesměs týkají autorova pokusu občas zabřednout do teologicko-religionistických otázek skrz historii (viz dle mého ne úplně přesvědčivě vyložené důkazy "zbytků" polytheismu v Bibli ad.), když mnohdy samotné jeho argumenty nejsou úplně stoprocentně validní (což na což ostatně upozorňuje již autor předmluvy). Z čistě čtenářského hlediska se ale jedná o určitě velmi zajímavou publikaci rozšiřující vzhled do biblické problematiky, která se velmi pěkně čte, je ve většině případech srozumitelná a v autorových reflexích mnohdy nepokrytě zajímavá.