Plodnost
Émile Zola
Čtyři evangelia série
1. díl >
Chvalozpěv manželské lásky a rodiny. Příběhy ze života žen v Paříži a jejich problémy s nechtěným těhotenstvím. Kniha popisuje několik příběhů rodin z různých společenských vrstev. Hlavní příběh ale tvoří manželé, kteří spolu zažívají krásný vztah a i přes různé překážky a žaly přece jen spolu mají hezký život, kdy jsou obklopeni spoustou potomků.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 1931 , Josef R. VilímekOriginální název:
Fécondité, 1899
více info...
Přidat komentář
Tahle kniha se mi moc líbila. Popisuje drsný život žen v Paříži, kdy mít či nemít dítě bylo pro ženy hodně těžkou otázkou. My, současné ženy, si vůbec nedovedeme představit, jak těžké to dřív ženy měly, co se týkalo nechtěného těhotenství. A co to stálo lidských životů jak dětí, tak nastávajících maminek. Je to příběh jedné rodiny, která se během let rozrostla tak, jak to je pro nás teď nepředstavitelné. Mít 12 a víc dětí, to bychom asi dnes nechtěly. V knize se odehrává hodně lidských příběhů zlých i krásných, určitě stojí za přečtení i dnes.
Autorovy další knížky
2009 | Zabiják |
1965 | Nana |
2004 | Člověk bestie |
1923 | Břicho Paříže |
1969 | U štěstí dam |
Opravdu pozoruhodný román - jakýsi časosběrný dokument, sledující jednu rodinu a lidi okolo ní. Kniha je součástí cyklu "Evangelia" a tvoří jakousi utopickou oslavu plodnosti. Spisovatel zde vykouzlil novou ideologii plodnosti, která zahrnuje jak plození lidí, tak oplodňování země. Hlavní postavou je Matouš Froment se svou manželkou Marianou, pár milující se a plodící děti. Matouš současně vzdělává neplodnou půdu, odvodňuje bažiny a zavlažuje vyprahlé písčiny. Symbolicky tak je zde spojeno úsilí živočišné a úsilí kolonizační. Jakýmsi protikladem jsou příbuzní a známí Fromentových, většinou lidé sobečtí, požitkářští, vypočítaví a nakonec zlí. Zola ukazuje prázdnotu a neplodnost jejich existence zaměřené jen na sebe. Třetí linii románu tvoří osudy chudých lidí, vesměs dělníků a služebných, kteří doplácejí na nemilosrdné poměry v Francie konce 19. století.
Jednou z nejpůsobivějších oblastí, o níž Zola píše, je svět opuštěných a nechtěných dětí, které jsou přivedeny na svět a posléze odvezeny kamsi na venkov, kde z nich většina zemře. Součástí tohoto velkého a krutého obchodu je také obchod s kojnými, jehož příčinou je neochota Pařížanek kojit své děti. Vlastní děti mladých venkovanek, které odjíždějí jako kojné do Paříže, jsou pak odvezeny zpět na venkov, kde většinou umírají na nedostatek péče.
Zola nemilosrdně staví do kontrastu rodinné štěstí Fromentových s bídou a neštěstím těch, kteří nedávají prostor přirozené plodnosti. Kniha je v lecčems naivní a chvíli trvá, než čtenář překoná onu ideologickou jednostrannost autorova pohledu. Pak však překvapí suverénní znalost poměrů a hluboká psychologická sonda do duší žen, které se nejprve vyhýbají těhotenství, a posléze o ně marně usilují. Líčení jedné z nich, Konstance, která dospěla až k nenávisti a zločinu, patří k nejlepším stránkám knihy.