Dareba
Beatrice Salvioni
Říkali jí Dareba a nikomu se nelíbila. Vyslovit její jméno nosilo smůlu. Byla to čarodějnice, jedna z těch, co na člověka přivolají dech smrti. Měla v sobě ďábla a já jsem s ní nesměla mluvit. Příběh přátelství dvou dívek, Francesky, která pochází z měšťanské rodiny, a Maddaleny/Dareby, jež v očích obyvatel vesnice představuje jakousi smůlonošku. Jsme v severní Itálii v období fašismu a italsko-etiopské války, kde platí pouze hlasy a názory „silných mužů“. Francescu fascinuje Maddalenina nespoutanost, dryáčnictví, a touží se připojit k její partě. Je jí čím dál víc jasné, že útlak a nespravedlnost vládne nejen jejímu životu, ale je podstatou fašistického režimu, ve kterém vyrůstá. Když je Dareba obviněna z vraždy mladého muže, musí se poprvé postavit světu dospělých, aby dokázala svou nevinu. Strhující román o dívčím dospívání na pozadí provincie v Pádské nížině, kde vládne kontrola, sexismus a násilí fašismu.... celý text
Přidat komentář
Někdy stačí pouze chudoba k nepěknému označení, kterého se nikdy již nedokážeme zbavit. Zvlášť v tom případě, když si to nechceme nenechat líbit. Příběh se odehrává ve fašistické Itálii. Z příběhu mrazí i z toho důvodu, že mi připomíná dnešní situaci na Slovensku. A já mám strach, aby se fašismus velmi brzy nestal vládnoucí stranou také u nás v Česku. Nakročeno k tomu máme slušně. Potom pro vznik našich „darebů“, bude stačit otevřený protest k této organizaci. Dareba, skutečným jménem Maddalen, je předčasně vyspělá mladá dívka, která se snaží vzdorovat této zlé moci. V prologu nám autorka vyzradila pointu příběhu. To se moc nepovedlo, proto nedávám plný počet bodů. Audioknihu načetla velice dobře paní Klára Oltová.
Dareba je ideální knihou na "zhltnutí", už dlouho jsem se tolik netěšila, až se zase ponořím do příběhového světa. Salvioni si, co se čtivosti týče, nastavila opravdu vysokou laťku. S postavami jsem se sžila a prožívala jejich strasti dané nelehkou situací fašistické Itálie. Strhla jsem jednu hvězdičku za to, že hlavní postava, která příběh zároveň vypráví, se dle mého názoru občas vyjadřuje a přemýšlí příliš vyspěle na dvanáctileté děvče. V každém případě se ale těším na další autorčinu tvorbu.
4,5* Čtení této knížky jsem si velice užívala. Velmi živě a barvitě jsem si představovala život v menším italském městečku za doby fašismu a vlády duceho (Mussolini). Příběh je to o přátelství dvou dívek, které bylo na začátku tak neuskutečnitelné, až bylo pevné jako ocelové lano (lepší přirovnání mě bohužel teď nenapadlo). Válka samotná je v této knize upozaděna, ale téměř celou knihou se táhne jako vlákno a je tam určitým pevným spojníkem. Nejvíce mě asi v knize překvapila silná pověrčivost italského národa, to jsem doteď netušila. Směr této knihy nám dá už úvodní kapitola - prolog, přesně (nebo právě proto) jsem chtěla číst dál a víc a poznávat děvčata, dobu i ostatní postavy. Knížku za mě můžu s velkým přesvědčením doporučit, jedná se o unikátní knížku.
DAREBA je příběhem o ryzím přátelství, které vzniklo navzdory všem. Zároveň je zde skvěle zachycena atmosféra tehdejší Itálie, ze které vám jde místy až mráz po zádech. Začátek, konec, prostě vše ve mně ještě dlouho zůstane.
Celá recenze v záložkách recenzí od Knižních střípků.
Protože sakra neumím italsky a protože jsem nevěděla, že La Malnata rozhodně neznamená Dareba, tak jsem očekávala něco naprosto jinýho, než jsem dostala. Zlobivá holka, která svádí tu hodnou, milou dívku z lepších kruhů na scestí? Ale nenene! ---Italian Dictionary Word Meaning of malnato
1.1 of low birth
2.1 wretched
3.1 wicked, evil
4.1 ill-bred ---
A takhle to už dává smysl. Maddalena není darebná holka. Je odvážná, je to hromosvod pro problémy, je prý prokletá a vlastní matka na ni nepromluví.
Fašismus v Itálii, válka v Etiopii, Mussolini, patriarchát, přátelství, pověry. Dareba mi dala hodně. Strašně chci, ať si ji přečte co nejvíc lidí.
Knohu jsem četla ve společném čtení. Předpokládala jsem silný příběh dospívajících holek, které se setkávají s nepochopením a nedostatkem svobody, ale moje očekávání byla dalece předčena, a to už vlastně v úvodní scéně, která jasně nastavila míru, do jaké budu příběhem stržena.
Beatrice Salvioni se s tím při vykreslování italské společnosti v době rozmachu fašismu vůbec nepárala, a byť zůstává politika jen na pozadí, jasně nastavuje rámec celému příběhu.
Atmosféra doby souzní s tehdejším společenským nastavením, které nepřeje těm, kdo touží po něčem jiném, než co se od nich očekává. Hlavní hrdinky – vypravěčka Francesca i Maddalena, které se říká Dareba – mají každý zcela jinou výchozí pozici, přesto mají mnohé společné. Obě touží po přijetí, ač každá v trochu jiné podobě. Zatímco Dareba už ale skoro vzdala naděje na to, že by ji matka nebo obyvatelé města mohli přijmout za svou, Francesca se naopak rozhodla zmařit matčiny představy o tom, v jakou ženu by měla vyrůst, a hledá si ve světě své místo právě po Darebině boku.
Míra předsudečnosti obecně a mysoginie především mě překvapila i přesto, že se příběh odehrává ve 30. letech. Jak to asi v této oblasti v Itálii vypadá dnes? A pak ty pověry...
Fašistická Itálie je tu nazíraná jako povrchní a pokrytecká společnost, která chce pro své muže slušné a hlavně poslušné ženy. Námitky se nepřipouští.
Když se příběh konečně v oblouku vrací k úvodní scéně, už je jasné, že to nemůže dopadnout dobře. A taky je zřejmé, kdo to odnese. Role jsou rozdány dávno předtím, než se dívky stihnou poprvé nadechnout.
Nechalo to ve mně pocit zmaru a hořkosti, ale bylo to výborné čtení. Doporučuji!
Mně se to líbilo. Druhá půlka mi přišla napínavější. Nejsem úplný znalec 2. světové války v Itálii, a tak mě informace o fašistech a Mussolinim obohatily. Popis Italů, samotné Itálie a Itálie té doby je opravdu skvělý.
Jediné, na co jsem nemohla přestat myslet byla Geniální přítelkyně, protože Dareba je v podstatě velmi podobná. Ale díky této knížce jsem dostala chuť si Geniální přítelkyni opět poslechnout.
Ten, kdo má rád příběhy silných a statečných žen, rebelek, které nemají strach, ten, kdo má rád dobrodružství a boj za spravedlnost, tak bude z knihy opravdu nadšen. Ty chlapi tady - no, nic moc.
Myslím, že můžeme brzy očekávat další díl. To je tedy mé tušení. Protože, proč nepokračovat, že? Doporučuji, ale spíše ženám.
Maddalena, slečna, v podstatě ještě malá holka, které nikdo neřekne jinak než Dareba. Lidé o ní říkají, že je to čarodějnice a vyslovit její jméno přináší smůlu. Pak tu máme Francesku, dívku ze slušné rodiny, která by si nepřála nic víc než se přátelit právě s Maddalenou.
Příběh nás zavede do Itálie v roce 1935, fašismus zde sílí, atmosféra v malém městečku je tíživá, životy všech, včetně dětí, jsou ovlivněny ideologií, která nepřinese nic dobrého.
Kniha je o síle přátelství, o rodině, ať už té funkční nebo ne, je o lásce i nenávisti, je o předsudcích a dobrých lidech. Autorce se skvěle podařilo vylíčit atmosféru. Budete prožívat příběh Dareby a Francesky, jako kdybyste s nimi běhali po ulicích, budete cítit smutek i radost. Budete cítit slunce na tváři i špinavou vodu v řece páchnoucí po rybině. Přenesete se do Itálie opravdu se vším všudy.
Hned v úvodu nás autorka nešetří a připraví nám pěkně drsnou scénu, budete číst napnutí, neboť vás celou dobu bude zajímat, jak tohle celé může vlastně dopadnout.
Silný příběh, ve kterém si každý něco najde. Ať už je to historie anebo lidské vztahy. Pro mě to byla jedna z těch knih, na kterou budu ještě po dočtení dlouho myslet.
(SPOILER) Dívka z lepších kruhů se začne kamarádit s Darebou, takřka s magickou pověstí, a paradoxně si tak začne užívat života, i když ji naopak Dareba ovlivní tak, že její dětství předčasně skončí - vraždou. Je jen na ní, zda se postaví po bok své kamarádky... Vše je navíc ovlivněno válkou a situací v Itálii, kterou sledujeme očima dítěte.
Prvních 80 stran je psáno s lehkostí a až pak se začíná odvíjet skvěle propracovaná zápletka. Hlavní hrdinka rozvíjí své myšlenky nad nesmyslností války, kterou vedla Itálie ve 30. letech v Etiopii. Autorka zosnuje spleť nepěkných událostí, které poukazují na ty, kteří mají peníze, těm společnost nepravosti toleruje a omlouvá. Závěr knihy je strhující. Doporučuji k přečtení.
Poutavý příběh přibližující Itálii třicátých let minulého století. Hlavním námětem je vzdor proti společenským tabu a konvencím. Je to oslava přátelství a také střet dvou světů.
Kamarádství tu uzavřely dvě dvanáctileté dívky, každá z úplně jiné rodiny, jedna z dobře situované, druhá ze sociálně slabší. Jsou úplně jiné, postupně se však poznávají, prochází silnými společnými zážitky a tak k sobě přilnou. Moc dobře je vykresleno jak dětský svět pomalu přechází v dospívání.
Celkově je v knize výborně popsaný obraz té doby - předsudky, atmosféra fašistické Itálie, dopady habešské války.
Vyprávění má spád, je to strhující příběh, občas dojímavý. Moc se mi to líbilo, ráda doporučuji.
Jak silný musí člověk být, aby mohl svoji odlišnost otevřeně projevovat?
Zvlášť, když je to v období dospívání. Zvlášť, když je to žena.
Zvlášť, když je to v Mussoliniho Itálii.
Silné a inspirativní. Doporučuji.
Malnata opravdu neni "Dareba" (a nepoukazuju tim pouze na ne prilis vystizny preklad titulu). Malnata si nese stigma, fyzicke i spolecenske. Nezapada, protoze do hodne malomestske holky v nazehlene sukynce, pro kterou patriarchalni Italie 30. let nabizi pouze misto poslusne divacky, ma daleko. Ale problem je jinde, a nejsem si jista, zda muze byt pro ceskeho ctenare plne pochopitelny: v italske povercivosti, ktera preziva dodnes. Onen hon na carodejnice, ktery Maddalenu stiha, ma koreny prave tam, v utkvele predstave lidi, ze nekdo nebo neco nosi smulu, vyfabulovane na zaklade banalni nestastne udalosti, diky drobne malformaci nebo i pro schopnosti, vymykajici se normalu. Ke kolektivni sikane je uz jen krucek - a dluzno dodat, ze byva sikovnym prostredkem k odstraneni nepohodlnych.
Doporucuju cist mezi radky a neomezit se pouze na samotny pribeh, zadny sladacek o dvou kamaradkach, hodne a zlobive, to opravdu neni. Spis vystizna crta ducha italske spolecnosti, ktera se od predvalecne ery pranic nezmenila.
Tuto knihu jsem si vyhlédla o říjnovém Velkém knižním čtvrtku. A opět jsem měla šťastnou ruku!
Přátelství dvou dívek z rozdílných poměrů, fašistická Itálie a smrt mladého vojáka. Maddalena, neboli Dareba, jak ji ostatní hanlivě nazývají, je nespoutaná divoška, která si hraje s klukama na břehu řeky a má věčně odřená kolena. Francesca, to je dcera místních vážených občanů, která musí být vždy poslušná a ukázněná. Navzdory všemu a všem se tyto dvě dívky skamarádí a zažívají spolu opravdová dobrodružství, jaká jen jsou v dětské fantazii možná.
Krásný emotivní příběh nejen o ryzím kamarádství mezi dvěma dospívajícími dívkami, který nám také ukazuje surové období roku 1936 v severní Itálii, kdy nebylo žádoucí se jakkoli odlišovat a vystupovat z řady. Velice doporučuji!
Není divu, že Darebu přirovnávají ke Geniální přítelkyni. Prostředí a především vztah dvou rozdílných dívek, které jsou hlavními postavami, tomu dost nahrávají. Přesto mě Dareba bavila, autorka umí moc hezky psát, zvlášť pěkně vykresluje Monzu, v níž se příběh odehrává. Připadalo mi, jako bych se ocitla tam a přímo v té době. Době pokrytecké a tak nějak zatažené, plné předsudků, kde žena nemá vůbec co říkat. A navíc třeba někoho z něčeho obviňovat. Ve společnosti přece platí dvě jistoty: věci, které nelze vysvětlit, způsobil Bůh či ďábel, a nic není mužova vina. Jenže Maddalena si nemyslí, že by měla držet pusu a neprojevit svůj názor. A je za to považována div ne za čarodějnici. Jenže tahle nezávislá ďáblice se ničeho nebojí, ani toho říct, co si myslí a ukázat prstem na viníka. Je to knížka o přátelství, o emancipaci, o potřebě říct, co chci a nejen, co musím.
Divá Bára + Geniální přítelkyně = divě geniální. Opravdu stojí za přečtení! Uvěřitelný svět dospívání, který nás nechá nahlédnout do složitého procesu plného nevědění, tušení, emocí
Knížky, které píšou krajané o SVÉ zemi jsou mi už od prvních stránek sympatické a vycítím to z nich.
Tady je ta Itálie přímo jednou z postav, vine se na každé stránce a mrká na tebe, abys ses sbalil a hned tam v sekundě jel.
I když, 1936, panbíčkářská společnost, fašismus není hudba budoucnosti, ale už drze vystrkuje drápky, lidé svázání třídami a předsudky..
Ne, krásný příběh to byl! Bolavý, syrový.
Dvě kamarádky, jedna bohatší, druhá problémová, táhne je to k sobě.
Já se TAK BÁLA další Geniální přítelkyně! Další toxické přátelství, kdy jedna využívá druhou a ničí ji život?
A bylo to zbytečné, tady z toho pouta těží obě, potřebují se navzájem.
Postavy okolo mohly skončit jako kulisa Francesky a Maddaleny, ale není to tak.
Celá ta knížka je nejen popis pouta dvou kamarádek, ale hlavně odráží dobu, reflektuje to, jak přistupuje k jinakosti a tomu, když má někdo hlas a nebojí se ho použít. A jak je to nebezpečné, když v dané době burácí především hlas Mussoliniho.
Franceska a Maddalena. Dvanáctiletý holky, který by měly zplna hrdla užívat svý dětství. To by ale nesmělo být zasazeno do třicátých let fašistické Itálie.
Francesca jako poslušná dcera z konzervativního prostředí na malém městě se sblíží s rebelkou Maddalenou, přezdívanou širokým okolím Dareba. Dareba je pravým opakem, která zcela neskrytě porušuje společenská pravidla a stává se vyvrhelem. Okamžitě je společností stigmatizována a vyloučena.
Přátelství obou dívek je srdcem příběhu. Věk obou ještě dětí zintenzivňuje pocity ze ztrát a kruté reality.
Emocionální a autentická audio knížka s dobře zvolenou vypravěčkou.