Dějiny filosofie II. - Novověk
Emanuel Rádl
Dějiny filosofie (Rádl) série
< 2. díl
Druhý díl práce významného českého filozofa se zabývá filozofickým myšlením novověku. Po úvodních kapitolách, které charakterizují přechod od středověké filozofie do doby nové, se autor zabývá reformací, přírodní filozofií, vývojem francouzské a anglické filozofie až do počátku 19. století. Druhá část knihy je věnována období od vystoupení (autorův termín) německé filozofie až do 1. poloviny 20. století. Ve všech etapách autor přehledně rozebírá učení hlavních představitelů jednotlivých filozofických škol a směrů. (Pouchovv, mlp.cz)... celý text
Přidat komentář
Druhý díl je značně košatější a mnohokvětnatý. To se Rádlovi musí nechat. A je to fajn, dokud se Rádl věnuje ostatním filosofům, jejich představám a názorům. problém jsem měl, když se Rádl uchýlil ke svým názorům. Jako je mi jasné, že to z tohohle směru psal, a že to tam musí být, ale jeho masarykovsko-křesťanský až se mi chce napsat konzervatismus mi moc neseděl, stejně jako jeho bohorovné odsuzování a někdy až hanlivé zesměšňování myslitelů a myšlenek, které mu neseděly a s nimiž nesouhlasil. O jeho naprostém zredukování anarchismu (to o něm radši ani neměl psát) nemluvě. Myslím, že kdyby své dílo pojmenoval jinak, a ne jako dějiny, bylo by to i v pohodě, ale na dějiny něčeho mi to přišlo moc kritické. Jinak je to ale zajímavé čtení, které jsem četl z radostí, spoustu jsem se toho dozvěděl a mám nad čím přemýšlet. Ono mě vždycky baví studovat, co všechno kdejakého filosofa napadlo a s jakou myšlenkou (někdy až absurdní) dokázal přijít. 3,5*
Byla by chyba přistupovat k Rádlovu dílu jako k dějinám filosofie v obvyklém školském duchu. Jeho kniha je spíše důslednou interpretací duchovního vývoje západní civilizace. Interpretací postavenou na specifických východiscích: především na víře v budoucnost, aktivní usilování člověka o život a jeho rozvíjení.
To je na té knize cenné, že není jen popisem toho či onoho filosofa, ale systematickým názorem na něj. Vtipným a ostrým komentářem, který nám ledaskteré učení ukáže v souvislostech osobité optiky.
Rádlova kniha vlastně více než dějinami filosofie je sama filosofií, filosofováním. Právě to je na ní krásné, byť se za to tu a tam platí (více než přijatelná) cena nepřesnosti nebo zjednodušení, plynoucí z Rádlovy vrcholně sympatické nekompromisnosti a nesmnlouvavosti.
Smysl nahlížet do Rádlova díla má až tehdy, využívá-li ho čtenář jako doplněk k "normálním" dějinám filosofie nebo vlastní četbě nějakého autora. Ani trochu se zde člověk nenaučí na středoškolskou maturitu, ale možná se trochu naučí přemýšlet, což je mnohem lepší!
"Filosofie je programem pro reformu lidstva."
Autorovy další knížky
1998 | Dějiny filosofie I. - Starověk a středověk |
1999 | Dějiny filosofie II. - Novověk |
1993 | Válka Čechů s Němci |
1947 | Útěcha z filosofie |
2006 | Dějiny biologických teorií novověku I. - II. |
Rádl tu polemizuje s filozofmi (s ktorými nesúhlasil), ktorí už nemôžu odpovedať, resp. miestami už nepolemizuje, ale jednoducho ich kritizuje, že mali rozmýšľať inak. Takto sa to nerobí do psej matere... chýba tu neutrálny nadhľad, ktorý je v takýchto dielach alfa a omega.