Démanty všednosti: Český a slovenský film 60. let
Jiří Cieslar , Stanislava Přádná , Zdena Škapová
Kniha, obsahující studie tří autorů, se věnuje československé filmové nové vlně let šedesátých. Neklade si nároky obsáhnout v zevrubnosti celé údobí a podat kompletní přehled veškeré fimové tvorby a produkce té doby. Doslov Jan Svoboda, editor Jan Dvořák.
Přidat komentář
Osobně u mě vítězí studie obou dam nad tou Cieslarovou, ale i tak jde o opravdu úctyhodný rozbor československého filmového zázraku. A jak už pravil Raphael - vyplatí se dopředu si něco nakoukat.
Pokud chcete opravdu pochopit, proč byla 60.léta v československé kinematografii tak přelomová, je tato kniha skvělým průvodcem. Předtím se ale vyplatí mít nakoukané filmy z daného období nebo alespoň mít trochu přehled, který kniha může následně prohloubit
Stále jeden z nejhodnotnějších knižních příspěvků k tématu československé nové vlny. U prvních dvou rozsáhlých textů mi sice chyběl podrobnější popis zvolené metody a klíče, podle nějž byly vybírány analyzované filmy (za sporné považuji zařazení Markety Lazarové nebo filmů Kadára a Klose), přesto jde o vyčerpávající a v rámci možností čtivé shrnutí podstatných znaků novovlnné tvorby. Cieslarův text zaslouží obdiv už jen za to, kolik stran lze napsat o několik minut trvající scéně. Pro někoho zbytečné intelektuální cvičení, pro mne mimořádně inspirativní výkon. Na knize nejvíce zamrzí, že závěrečný, „kontextualizující“ text Jana Svobody, není delší a že Démanty neotevírá, namísto toho, aby je poněkud nečekaně zavíral.