Vraždy ve znamení hvězdy
František Kalenda
Detektivní příběh z doby Karla IV. série
1. díl >
Detektivní příběh z doby Karla IV. Rok 1350. Mladému králi Karlovi se konečně podařilo ukončit letité boje a sjednotit rozpolcenou Říši. České království si vydechlo a také pražská města se probudila z noční můry morové nákazy. Obchází je však nový strašák – vrah, který za sebou nechává těla zohavená znamením židovské hvězdy. A tak zatímco pražští židé opět trpí falešným nařčením, arcibiskup Arnošt z Pardubic povolává zpět do služby svého nejschopnějšího vyšetřovatele, aby vraha dopadl, dokud je ještě čas.... celý text
Přidat komentář
Jak už bylo zmíněno - detektivní linka je upozaděna a více jde spíš o thriller. Je vidět, že je zde rozehráno ještě více osudů, které čekají na dokončení v dalších dílech. Líbilo se mi vykreslení životních příběhů a postojů i vedlejších postav, které se v knize třeba jen mihnou. A atmosféra středověku je zde mnohem syrovější a krutější, než v knihách jiných autorů, kde se v klídku pojídají skopové kýty a popíjí medovina ;) Tady je utrpení popsáno hodně naturalisticky. Rivka se chová nepřirozeně: utéct nedokáže, ale bodat jo. A Siegfried je až moc často na plech.
Na rozdíl od komentářů níže, mně se kniha líbila. Historické okolnosti byly pravdivé (jde o přelom roků 1349 a 1350). Univerzita měla 2 roky, nový kamenný most se ještě nestavěl (1357). Anně Falcké se narodil syn Václav, který ale zemřel jako nemluvně. Autor mi jen trochu pocuchal představu o laskavém manželovi Karlu IV. a Arnošta z Pardubic jsem si představovala jako mírumilovného a moudrého muže (vidím před sebou Karla Högra v Noci na Karlštejně). V tehdejší Praze byl ale pěkný blázinec! Z něčeho to husitství za 60 let poté muselo vyrašit...
Nudné, špatně psané. Půjčil jsem si v knihovně a ani nedočetl.
Autor je znám tím, že obtěžuje knihkupectví, aby v nich neprodávali knihy jemu nesympatických autorů, ale raději by měl zapracovat sám na sobě, aby se to dalo číst.
Kdo má rád Vondrušku, Bauera, Hrdličku apod. bude asi zklamán. Nejde o klasickou historickou detektivku. Než vyšetřování autora spíš zajímají vnitřní prožitky hlavních postav (něco mezi Bílkem a Koubkovou). I zápletka je nezápletka a spíš takový thriller, kde je mafie (církevní) a i církevní zpravodajské služby. Mně vadil nedostatek historických reálií (kromě těch lékařských) a taky o hlavních postavách a jejich původu se toho moc nedozvíte. Počítám něco v dalších dílech, ale tímhle tempem a vzhledem k plánované "jen" trilogii toho moc nebude. Ale čte se to dobře (24 hod) a tak asi 3,5* je odpovídající.
Mám za sebou již druhý díl trilogie, opět mě zaujal i tento první díl, setkávám se pochopitelně opět s lékařem Siegfriedem a ostatními osobnostmi z druhého dílu, příběh je napsán se stejným tempem, zajímavě a i přestože to je vlastně detektivka ze středověku, tak je příběh napínavý až do konce. Jsem po přečtení spokojen.
Chvilku mi trvalo, než jsem se začetl a naladil na jednotlivé obrazy. Výsledek však velmi dobrý.
No, takže na tohle jsem se těšila, protože jsem byla na přednášce pana autora o středověké medicíně. A bohužel jsem byla zklamaná. Špatně se mi to četlo, nemělo to spád a přišlo mi to spíš jako pohádka než detektivka.
Tento díl jsem si moc neužil. Příběh byl pro mě takový jalový - pozorovat život alkoholika a feministky, mi moc požitků nepřinášelo. Na druhou stranu jako úvod jsem si knihu prostě přečíst musel.
Pro mne velice nudná kniha. Těšila jsem se na bohaté vykreslení doby, psychologický popis vraha a tak podobně. A nebylo tam nic, nic. Každopádně zkusím dát šanci ještě druhému dílu, třeba se mi názor i náhled uceli.
Nemám moc co dodat ke komentáři od Belatris. Skvěle popsala všechny problémy, ale i pozitiva knihy. Detektivní příběh, který by i měl potenciál, vyzněl do ztracena. Chyběla mu sevřenost a především mnohem lepší psychologické prokreslení vraha. Vžití se do dobové atmosféry mi něco rušilo. Naopak taktéž pozitivně kvituji pojetí historických postav, především Arnošta z Pardubic. Postava Karla IV. chvílemi hraničila až s karikaturou, ale při jeho věčné glorifikaci si to občas zaslouží. Druhý díl si přečtu.
P.S. Horušická jablka jsou chuťově skvělá, a ne žádná nakyslá padančata! ;-)
Není to špatná detektivka, není ovšem ani hvězdná. Čte se příjemně a vzbudila ve mě zvědavost na pokračování, za což rozhodně dávám body plus. Zápletka není nijak zvlášť komplikovaná ani sofistikovaná, pozornost však udrží. Možná hlavně díky vnitřnímu boji ústřední postavy Siegrieda z Wölfelsdorfu. Historické kulisy nejsou nijak zvlášť důležité, možná mají zúročit autorovi vědomosti, nebo zvýšit atraktivitu. Postavy jsou vylíčeny živě a plasticky, zaujmou a vzbudí emoce. Není to nijak výjimečná kniha, asi neutkví déle v paměti, ale ostudu svému autorovi jistě neudělají.
70 %
nemá to konec....a pokračování někde v nedohlednu;
sice oddechové čtení, ale dle anotace jsem přeci jen čekala od "historické detektivky" víc;
Přečteno za den, čili čtivá oddechovka to je (a taky krátká - novelový rozsah nabádá k zamyšlení, proč tři zamýšlené díly vlastně nejsou v jednom svazku, nebyl by ani tak zvlášt tlustý). Jako "historická detektivka" mi text nepřipadal, spíš jde o moderní a moderně psaný thriller zasazený do historických kulis, o čemž svědčí jak jazyk, tak metody vystupujících osob (arcibiskupských agentů?). Mužské postavy jsou všeobecně zajímavější než ženské, ty mi připadaly celkem nudné a celá Rivčina linie víceméně nadbytečná. Vadily i různé podivnosti, třebas Siegfriedův zákrok u zdravotních potíží Anny Falcké hraničí se zázrakem - kdyby tohle dovedla moderní gynekologie, nepotřebovali bychom inkubátory. Shrnuto: celek je méně zajímavý, než slibuje anotace, za týden už nebudu vědět, o čem to bylo, ale k víkendovému odpočinku nad knížkou to jde.
Příliš mnoho zvláštních postav, které se zvláštně chovají. Autor určitě ví proč, ale čtenáři všechno nesdělí. Osoby pak působí odtažitě a těžko k nim nalézt nějaké sympatie. Čestnou výjimkou je dvorní dáma Eufemie. Dramatické situace, které příběh nabízí, nevyvolávají napětí a strach, jak to s hrdiny dopadne, některé scény jsou těžko uvěřitelné. Rušivě působí používání současné češtiny v úslovích a v nadávkách. Autor historických románů by měl slovník přizpůsobit době, o které píše. A také dobře zvažovat využití známých událostí a skutečností a nepřizpůsobovat je příběhu. Chybně uvedený fakt zbytečně pokazí dojem z celého děje. A pozor na "pěticípé znamení zla"!
Jako oddechová četba vhodný titul - text je velmi čtivý, čtenář nasákne atmosféru... Čtenáři mého typu ale vadilo, že při četbě není nijak zatížen intelekt - zapojení úvahových částí nebo zamyšlení mám v knihách velmi ráda (když to autor umí skloubit s dějem). Snaha prokreslit do hloubky alespoň postavy by tu byla, alespoň u Siegfrieda a Rivky/Kláry, ovšem navázání na postavu se u mě podařilo jen u Siegfrieda (a pak ještě u žoldáka Gabriela). Nezvedená chráněnka Rivka mi přišla kostrbatě postavená, nevěrohodná. Chemie mezi Gabrielem z Yorku a Siegfriedem funguje naopak výborně.
Některá POV postav se mi zdají nadbytečná - pokud se autor inspiroval Georgem R. R. Martinem, pak měl moudřeji volit poměr rozsahu svého románu (relativně malý) k poštu postav s POV (klidně jich mohlo být méně). Stejně tak detektivní pátrání by chtělo sevřenější, pevnější přístup, aby se dalo vybudovat napětí. U mě k žádné zvědavosti nedošlo, dokonce ani v samém závěru. Mám dojem, že detektivní zápletka je zde hodně upozaděná - byla snad do konceptu románu přidána jen do počtu? Zlepšuje to marketing knihy, detektivky táhnou. Samozřejmě jde jen o dojem a ve výsledku by mi to nevadilo, protože nejsem "detektivkový typ". Mám radši výtečně napsané postavy a úvahovější styl. Při čtení této knihy jsem lačnila po hlubším ponoru do mentality doby, více detailů z tehdejšího života a myšlení. Ony se v knize objevují, ale já bych chtěla víc. Je jasné, že kniha míří na jiný typ čtenářů, takže tento komentář ani nepíšu jako záporný nebo zklamaný.
Ještě trochu chvály: co naopak oceňuji, je pojetí některých historických vedlejších postav - Karla IV., Anny Falcké a hlavně Arnošta z Pardubic, pražského arcibiskupa. Nejde o ploché postavičky z učebnic, které známe jen hodně zdálky a značně idealizované. Nejde o to, zda takoví byli či ne, v beletrii si autor může dovolit v rámci umělecké invence pohrát s povahami, pokud to vyloženě nejde proti historickým faktům (které jsou mnohdy také zpochybnitelné, když už se v tom chceme rýpat).
Ať tak či onak, na další díl si rozhodně počíhám.
Autorovy další knížky
2016 | Vraždy ve znamení hvězdy |
2011 | Despota |
2018 | Zlomený král |
2012 | Ordál |
2016 | Pes, kocour a sirotek |
Už jsem četl lepší historické detektivky. Od četby této knihy však neodrazuji. Většinu knihy zabere dění kolem, vše je pak vyřešeno rychle a najednou.