Deutsch im Gespräch
Věra Höppnerová
Učebnice německé konverzace je určena středně pokročilým uživatelům, kteří se chtějí zdokonalit především v mluvení, a kteří ovládají základní mluvnické učivo v rozsahu dvou dílů učebnice Němčina pro jazykové školy nově. Obsahuje 30 témat, odrážejících mluvený jazyk v každodenních situacích. Jednotlivé lekce nejsou řazeny podle obtížnosti, ale podle sounáležitosti k určitým tematickým celkům. Proto za sebou následují aktivity volného času (Freizeit, Sport, Urlaub, Fernsehen) nebo témata týkající se veřejného života (Schulwesen, Kriminalität, Europäische Union). Ve výuce není nutné probírat je v tomto sledu, ale vyučující si naopak může vybrat témata podle zájmů, úrovně a složení kurzu, popř. časových možností. Slovní zásoba předchozích lekcí se proto nikde nepředpokládá. Uživatel se zde seznamuje s reáliemi německy mluvících zemí nejen v příslušných lekcích, ale téměř každá lekce obsahuje porovnání jejich specifik s českou realitou. Současně je věnována pozornost i českým reáliím. Studující je systematicky veden k tomu, aby dovedl hovořit o našem školství, sociálních podmínkách, naší kuchyni, našich zvycích aj. Jednotlivé lekce mají pevnou strukturu. Po úvodních textech následují cvičení, prověřující jejich porozumění a procvičující novou slovní zásobu. Na ně navazuje grafické znázornění důležité slovní zásoby, vztahující se k danému tématu. Jsou tu přehledně znázorněny vztahy mezi lexikálními jednotkami i jejich vlastnostmi a naznačeno jejich seskupení kolem obecných pojmů. Podle potřeby je slovní zásoba v grafickém znázornění doplňována, přičemž jsou všechny nové výrazy obsaženy ve slovníčku za lekcí. Grafické znázornění přehledně shrnuje základní výrazy k danému tématu a slouží jejich lepšímu zapamatování. Ve cvičné části lekce jsou trénovány především řečové dovednosti, ale soustavná pozornost je věnována i čtení. V každé lekci je procvičován jeden až dva mluvnické jevy, typické pro dané téma. Celkově tak jsou zopakovány všechny mluvnické jevy, důležité pro komunikaci v obecném jazyce (slovosled ve větě hlavní a vedlejší, infinitiv s zu a bez zu, trpný rod, věty časové, perfektum slabých a silných sloves, stupňování adjektiv aj.). Anekdoty uvedené otázkou „Kennen Sie den?“ slouží v každé lekci ke zpestření a uvolnění, ale současně rozšiřují slovní zásobu k danému tématu. Po závěrečném slovníčku, obsahujícímu slovní zásobu výchozích textů, popř. i nových výrazů v grafickém znázornění, následuje partie obsahující komunikativní obraty v různých řečových aktech (souhlas, odmítnutí, omluva, radost, zlost, chvála, reakce na poděkování aj.). Následná cvičení vedou k používání těchto výrazů v obdobných situacích. Výběr textů určených k četbě je pestrý, zahrnuje úryvky z tisku, interview, inzeráty, kvizy aj. Neznámá slovní zásoba doplňkových textů je uvedena vždy ihned za textem, takže odpadá hledání neznámých slovíček ve slovníku. Mnoho nových výrazů současného života by tam ostatně uživatel hledal marně – ve slovnících ani na internetu dosud obsažena nejsou. Dovednost písemného vyjadřování je rozvíjena z ryze praktického hlediska, aby se žák dovedl vyjádřit v běžných situacích (blahopřání k narozeninám, k sňatku, k novému roku, rezervace ubytování, dopis z dovolené apod.). Uživatel i vyučující jistě uvítají klíč ke cvičením s jednoznačnou reakcí.... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
1991 | Němčina pro jazykové školy 1 |
2001 | Německy za 3 měsíce |
2001 | Deutsch im Gespräch |
2007 | Němčina pro číšníky a kuchaře |
2010 | Moderní učebnice němčiny |
Byla to spíše konverzační příručka než učebnice.