Didaktika literatury: výzvy oboru

Didaktika literatury: výzvy oboru
https://www.databazeknih.cz/img/books/22_/228411/mid_didaktika-literatury-vyzvy-oboru-228411.jpg 5 4 4

Autor monografie zastává názor, že existují tři oblasti, které je třeba mít v oboru didaktiky literatury i školním literárním vzdělávání na zřeteli a které je třeba udržovat v rovnováze, aby obor ani školní předmět neztratily estetické, resp. estetickovýchovné zaměření: 1. četba (četba literárních textů a její reflexe), 2. tvorba (konstrukce a rekonstrukce textu a jejich reflexe), 3. nauka (poznávání kontextů relevantních pro interpretaci textu, udržení kulturní kontinuity a kulturní identity). V současném pojetí literárního vzdělávání stále převládá naukový přístup (redukovaný navíc na literární historii a frontální organizační formu výuky). Kniha ukazuje, že je třeba rozvíjet všechny významné oblasti literárního vzdělávání (z nauky např. literární teorii; četbu a tvorbu a jejich reflexi) a jiné přístupy než (tradičně) naukové, a to především z toho důvodu, že žáci mají rozumět literatuře tak, jak převládá v reálném životě, ve čtenářství, v kultuře.... celý text

Přidat komentář

Káťa110
28.12.2024 5 z 5

Jedná se o naprosto skvělou knihu. Ačkoliv je relativně náročná, je přístupná a srozumitelná. Každá kapitola je uvedena trefnými citáty. Hlavním poselstvím je, že literární výchova má vychovávat, nikoliv nutit učení se nazpaměť. Oceňuji také obsažený výzkum s 500 účastníky, většinou jsou výzkumné vzorky v podobných výzkumech mnohem menší. Nelze než vřele doporučit.