Zločin na stříbrném plátně
Vilém Křížek
Eliáš Sattler série
< 3. díl
SHERLOCK HOLMES MÁ BRILANTNÍ MOZEK. ELIÁŠ SATTLER NAVÍC DOKONALÝ ČICH… Vrcholí zlatá dvacátá léta a první republika vzkvétá. Málokdo tuší, že za dveřmi je hospodářská krize, lidé se baví v kinech, kabaretech i kavárnách. Barrandovské terasy lákají pražskou smetánku, zejména hvězdy stříbrného plátna. Plánuje se stavba ateliéru světového formátu a kinematografie stojí před novou výzvou… Závod, kdo natočí první československý zvukový film, je v plném proudu – a když produkci jednoho z nich zdrží problémy, požádá autor předlohy o pomoc soukromého vyšetřovatele Eliáše Sattlera. Záhy však jeden z klíčových aktérů zemře. Šlo o sebevraždu, nebo je mezi filmaři vrah? Sattler zjišťuje, že každý ze zúčastněných měl důvod, aby se dotyčného zbavil. A co prazvláštní vůně, která pronásleduje Sattlerův mimořádně citlivý čich? Ve světě Lamače, Longena a Slavínského, šeptandy o natáčení přelomového Erotikonu, začínajícího Friče i Buriana, se Eliáš Sattler a jeho přítel Adam Křížek nesmějí nechat oslepit září reflektorů – protože za ní číhá nebezpečí.... celý text
Přidat komentář
historicke detektivky jsou obbecne divnovec, je to jako sherlock holmes po cesku, postavy se snazi byt prokresleny, ale nejsou, ale napeti tam bylo a asi docela v klidu
Jak mě zápletka druhého dílu v porovnání s prvním moc neoslovila, třetí kniha mě chytla od začátku. Skvělá atmosféra a znalost reálií té doby i světa tehdejšího filmu, dobře vystavěný děj i pátrání po zločinu (snad jenom konec s odhalením vraha byl trochu neuspokojivý - zločinec se nechal "chytit" na můj vkus moc lacino). Bonusem jsou camea skutečných historických osobností, zejména ze světa filmu, i zakomponování skutečných událostí do fiktivního děje. Vřele doporučuji tento díl i celou sérii, dokonce i druhý díl, pro mne nejslabší, stojí vysoko nad mnoha jinými českými historickými a retro detektivkami. Doufám, že se s Eliášem Sattlerem ještě potkáme - velmi by mě zajímalo, jak strávil Velkou válku.
(SPOILER) Teď nevím zdali jsem četl stejnou knihu jako ostatní recenzenti. Z pohledu historických reálií a dobové atmosféry je brilantní. Ovšem z oka čtenáře detektivek velmi podprůměrné. Přehršel postav které si, také díky jejím prezdívkám, nelze zapamatovat, jakákoliv absence napětí, nepochopitelná dedukce, a navrch korunovace - banální odhalení kdy se z nejočividnějšího stane "důmyslné počínání vraha" a to vše Vás dostává do situace kdy nemůžete před detektivem smeknout neboť to by skutečně vymyslel každý bystrý čtenář. Dám příklad - najde se mrtvola v bytě ženy která je v bytě celou dobu a první nad čím začne detektiv uvažovat je fakt jak se mohl vrah dostat do domu a kdy se musel odpojit od skupiny podezřelých. Nebo - naleznou se mužovi šaty a všichni si myslí že je po smrti utopením. A když ho jeden z podezřelých spatří venku všichni si okamžitě začnou myslet že jde o přízrak a snaží se vyvolat ducha. Ve světlech těchto literárních postupů nezbývá než doufat že autor detektiva zvládl využít i lépe.
Pokud budu brát knížku jako náhled do historie počátků československé kinematografie, pak nemá chybu. Pokud ji budu brát jako historickou detektivku, tak je to dost slabé.
Jsem nadšená. Třetí díl mě asi z logických důvodů bavil nejvíc ze všech, svět československého stříbrného plátna a všechna ta slavná jména - nádhera. Mrzela mě jen jediná věc, že jsme mezi druhým a třetím dílem přeskočili tolik let. Ale jinak vřele doporučuji.
Jak by řekla moje stará dobrá máma "už není nejmladší" a už mu to tedy tolik nečichá. Což ovšem poznat není, jen se to dozvíme. Tentokrát je kriminální příběh už jen skutečně takovou kulisou, která má posouvat děj a tvořit nějaký příběh v historii (nejen) zdejší kinematografie. Příběh mi zajímavý nepřišel, tedy ta zápletka, jinak jako obvykle. A ta obálka zase!
Nějak jsem poslední dva roky nebyl schopný sladit čas a náladu a po první knize se dostat ke druhé a třetí. Jen jsem postřehl Incident s dragouny, který je spíš povídkou. Ale teď už si všechno sedlo a třetí kniha (druhou si musím načíst do čtečky) je za mnou. Kouzlo nepominulo, i když je tu méně vůní a více reality, i když postříbřené, jak Poledním listem, tak filmovým plátnem. A vysvětlivky na závěr to ještě usazují do dobového kontextu. Nezbývá než najít nějaké kopie starých filmů a ještě nechat knihu doznít Tonkou Šibenicí a dalšími díly.
Kniha si nehraje na všemocnou detektivku, ale o to je vlastně milejší.
První knížka se Sattlerem se mi moc líbila. Druhá už mě tolik nechytla a tato třetí stejně tak. Jako ano, čte se hezky, líbily se mi dobové reálie, ale tak nějak to nemělo jiskru.
A jak už někdo poznamenal - "známkový" jazyk? To byl opakovaný překlep nebo se znakovému jazkyku tak opravdu dříve říkalo?
Tentokrát se mi vůbec nejvíc líbil historický konec - Historické perličky.
Víc mě bavila dobová atmosféra než samotná detektivka.
Koupila jsem elektronickou verzi a některé překlepy, asi automatické opravy, mě tam docela štvou. Např. "známkový jazyk".
Tentokrát se autor zaměřil na film a bylo to čtení velmi poutavé a zajímavé. Vřele doporučuji všem, kteří se chtějí dozvědět něco o Praze konce dvacátých let minulého století a filmovém průmyslu.
Jsem velmi ráda, že něco takového u nás vychází. Detektivka založená na klasickém schéma kdo jak a proč se zajímavým, ale uvěřitelným detektivem. Co z ní dělá ale něco co ocením pěti hvězdičkami je její zasazení do reálných kulis přelomu němého a mluveného filmu u nás. Vzhledem k tomu, že to byl můj obor studia, vím, že nikde nekecal. A přestože vím, jak to s filmem dopadlo, na mém čtenářském zážitku to žádný šrám nezanechalo.
P.S. Zmiňované filmy Otrávené světlo, Tonku Šibenici, i Extázi s Erotikonem doporučuji ke shlédnutí.
Již třetí historická detektivka se svérázným detektivem Eliášem Sattlerem, který má vynikající čich a velkou část utajených věcí prostě vyčenichá. I když bohužel s věkem jeho geniální čichové schopnosti slábnou… Přesunuli jsme se totiž v čase o velký skok kupředu, jsme již v první republice, v roce 1929, svobodný stát Čechů a Slováků vzkvétá a filmový průmysl je na vzestupu. Takže samozřejmě velké plus za tu prvorepublikovou pohlednici s nástupem zvukového filmu a i za závan starých časů, kdy se v barrandovských Terasách scházela pražská kulturní smetánka… (I když tady autorovi silně konkuruje Miloš Urban, který popsal atmosféru barrandovských Teras s tehdejší filmařskou elitou v knize „Praga Piccola“ naprosto úžasně.)
Malinké minus za trochu těžkopádný styl, roku 1929 by možná slušelo oproti době na počátku století poněkud svižnější, swingové tempo…
Jinak fajn čtení, originálním detektivkám Viléma Křížka, který si necucá příběhy z palce, ale vše má dopodrobna nastudováno a vychází z originálních dobových podkladů, moc fandím.
Plus za povedenou retro obálku, to platí pro všechny tři autorovy knihy.
Jako i u předcházejících dvou knih nám i tentokrát autor naservíruje prostředí a období se vším všudy, tedy, přímo nás do něj přenese. Mohli jsme nasávat vůně divadelního zákulisí, osahat si samet opony a postát na divadelních prknech. Tentokrát stojíme na počátcích filmového kouzlení, v době, kdy se pohyblivé obrázky rozmluvily, kdy přestal být filmový průmysl záležitostí pouhých několika "šílenců".
Moje první (ale určitě ne poslední) kniha od autora. Moc se mi líbila atmosféra doby a Eliáše Sattler se mi zamlouvá! Určitě si přečtu i předchozí díly.
Na knihách Viléma Křížka se mi líbí (mimo jiné) jejich celistvost, kterou vnímám při čtení. Myslím tím, že na mě žádná ze složek knihy "nečouhá", žádná není oslabena a upozaděna. Historické době - perfektně vykreslené - odpovídá atmosféra, rozměr detektivní zápletky, chování protagonistů. Nenásilně vpletené skutečné osoby, pojmy a souvislosti jsou fundovaně osvětleny v Historických perličkách v závěru knihy (to je něco, co mě vážně baví). Mně se nejvíc líbil druhý díl z doposud vydaných detektivek, ale nejspíš to bude jen kvůli tomu, že mě divadelní svět vtahuje ještě o něco víc než prostředí filmových ateliérů.
Četlo se mi moc hezky, takže jsem se dokázala oprostit i od lehkého zmatku, který mi působilo pružné střídání dvou termínů v textu; aktuálně používaného označení jazyk "znakový " a původního "známkový" (viz "Perličky" na závěr)...
To mě ale přivádí k jedné z mimořádně zajímavě zpracovaných figur, a sice... koneckonců, přečtěte si to sami :). (Nemohla jsem si u toho nevzpomenout na jiný titul, a to na "Hluchavky").
Ráda bych, aby série pokračovala.
jako obvykle skvělé reálie. procházíme starou Prahou, z které dneska zbyly jen podivné názvy zastávek. parádní filmové prostředí, které dokreslují skutečné osobnosti.
Kouzlo autorových příběhů o Sattlerovi nespočívá ani tak v řešení vraždy, ale v popisu zašlých časů. Tentokrát jde o konec němého filmu a o život v Praze v r. 1929. Je to jistě lahůdka pro milovníky příběhů z filmového prostředí a Prahy v době První republiky. Hlavní postavy jsou samozřejmě vymyšlené, ale objevují se zde i známé osobnosti i události ze začátků našeho filmu.
Konec roku mě nezastihl moc v pohodě, to asi způsobilo, že jsem měla dost problém se začíst. K pozornosti jsem se musela dost nutit. Ale ke konci jsem příběh už vyloženě hltala. Další Eliášův příběh si rozhodně přečtu.
Štítky knihy
sebevražda filmování film první republika, 1918-1938 historické detektivky film za první republiky a protektorátu Vlasta Burian, 1891-1962 zvukový filmAutorovy další knížky
2017 | Smrt má vůni inkoustu |
2019 | Strach za oponou |
2020 | Zločin na stříbrném plátně |
2018 | Incident s dragouny |
V této audioknize jde o konec němého filmu v době První republiky v Praze. Moc se mi líbilo vykreslení atmosféry a tak jako v předchozích dílech mě ani tentokrát Eliáš Sattler nezklamal.