Epic
Conor Kostick
Osadníci Nové Země mají zoufalý nedostatek zdrojů - informačních, materiálových i lidských. Jejich udržování a rozdílení řídí Ústředí pomocí virtuální reality Epic, v níž osadníci sbírají peníze, v soubojích rozhodují spory či určují svoji budoucnost. A protože jen úzký kruh zasvěcenců zná ty správné kódy, je zřejmé, že plebs příliš mnoho šancí na postup vzhůru nemá. Do vedení komunity se navíc dostal ctižádostivý a bezskrupulózní Ragnok, který touží po reálné moci a ta virtuální mu k tomu má pomoci. Do příběhu vstupujeme v okamžiku, kdy dospívající Erik pochopí, že ve virtuálních soubojích farmáři, jako jeho rodiče a on sám i jeho kamarádi, nemají šanci proti v podstatě profesionálním bojovníkům. A že s časem se tyto šance snižují. I farmáři v nejzapadlejších osadách tráví denně hodiny a hodiny v Epicu, aby si zajistili virtuální šanci na pořízení solárních panelů, traktorů či jiné techniky nezbytné pro pěstování základních potravin. Když však ve virtuálním souboji o zdroje prohrají, jsou třeba odveleni do dolů - ti starší si přitom pamatují, že kdysi v šachtách téměř bez výhrady pracovaly stroje. Ztráta života ve virtuálu tak znamená ohrožení života v reálu... Erika těžce postihne virtuální „spravedlnost“ Epicu. Poté, kdy se opakovaně snaží neúspěšně zvítězit v předem prohraném boji zbraň na zbraň, vytvoří si novou identitu - a sáhne pro ni do pavučinami obestřených zákoutí hry, která snad staletí nikdo nenavštívil. Systém totiž nutil postavy bojovat, z výběru silnějších a lepších bojovníků se stal zvyk pevnější a horší než železná košile. Erik je ale donucen přemýšlet nekonvenčně - tedy způsobem, pro jehož podporu byl Epic kdysi vytvořen. Erik však netuší, že proti sobě má protivníka bez slabin. Ragnok si aktivoval postavu Popravčího, který je vybaven vším, co je v Epicu postavám k dispozici. Erik a jeho přátelé se pouštějí do boje, který často přečasto bývá předem prohraný - do boje s mocí, mocí nekontrolovanou a absolutní. Dětem jde „jen“ o spravedlnost, o abstraktní pojem, který vlastně ani sami nedovedou naplnit obsahem a vnímají ho pouze intuitivně. Čtenář, jednak zásobený informacemi i ze strany chlapcových protivníků, ale také vyzbrojený zkušenostmi, už v tu dobu ovšem vnímá, že Erikova prohra ve skutečnosti bude znamenat další krok k zániku lidského výsadku. Postupná degradace zdrojů v kolonii je nezpochybnitelná a systém, který Erika sevřel do svých nelítostných kleští, celý proces jen urychluje. Před čtvrtstoletím byla virtuální realita autorskou vizí. Pak se stala sdíleným prostorem (nechce se mi použít slovo „světem“) tvůrců SF, a dnes to je v žánru běžné asi jako rýma v civilním životě. Conoru Kostickovi se podařilo najít zápletku, která je zajímavá a rozšiřuje hranice tohoto tématu, autor se však zastavil na půl cesty ke thrilleru pro dospívající mládež. Epic je sice s dospívající mládeží, ale toho thrillu tam není tolik, aby to bralo dech - ohrožení a smrt ve virtuálu a v reálu nejsou propojeny garotou okamžiku do jednoty ve skonu. I přes tento nedostatek je to příběh zajímavý a čtivý, byť „pouze“ odpočinkový.... celý text
Přidat komentář
Neuvěřitelně dlouhá a výstižná anotace, jen jsem ráda, že jsem si ji přečetla až po dočtení knihy. Nejsem zběhlá v PC hrách jakéhokoli druhu, ale přesto mě kniha zaujala a četla se mi velice dobře, takže ji určitě doporučím našim čtenářům, kteří už mají za sebou sérii Kepler62, případně oba dosavadní díly Jediské akademie J. Browna, tedy knížek, které se v naší knihovně doposud vůbec neohřály.
Jediná moje výtka se týká častého výskytu slova kasiokracie - autor i překladatelka tento výraz používají tak, jako by byl naprosto běžný a všeobecně známý. Až doteď jsem si naivně myslela, že jsem v používání tohoto typu slov celkem zběhlá (demokracie je jistě běžná, ale ani teokracie nebo arkanokracie v sérii Divotvůrce mi nedělaly problémy), jenže ani s pomocí Googlu a všech možných překladačů jsem nenašla vysvětlení.
"Doba vyžaduje změnu! Náš systém nefunguje. Svrhněme kasiokracii!"
Epic mě nějak zvlášť nepřekvapil. Příběh byl trochu uspěchaný, postavy mohly být trošičku více představeny. Moc se mi naopak líbila samotná hra Epic, to jak ji autor propracoval. Celkově ale kniha mohla být více rozvedená, autor se mohl více věnovat i reálnému světu, ne jen světu v Epicu.
8.5.2017 - 3,5* (aj)
Uvažovala jsem nad žánrem LitRPG a kdy jsem se s podobnými knhami setkala poprvé...
A vyskočila mi tato kniha, kterou jsem četla kdysi dávno jako o dost mladší děcko. Ani jsem si nepamatovala, o čem byla, pouze, že charakter byl klučina hrající rusovlasou krásku a že ta dostala od NPC diamant. *smích*
Kniha byla dost naivní a hodně YA, ale mělo to pár prvků, které mě bavily. Takový slušný průměr. :)
26.3.2009 - 3,5* (čj)
Kniha mě velice zaujala.Hltala jsem jí jedním dechem.Zařadila se mezi mé oblíbené knihy žánru sci-fi a fantasy
Mě se teda Epic mooc zamlouval. Nejvíc jsem si oblíbila samotnou hru Epic, ale děj mi přišel tak nějak ukrácený a trochu okousaný. Nicméně pěkná kniha.
Když jsem si přečetla anotaci, čekala jsem, že se budu bát o život hlavních hrdinů. Nestalo se. Epic je celkem příjemná oddychová četba, i když ne úplně mě po chuti, která asi ani nenadchne, ale ani neurazí.
V každém případě se pevně drží jakéhosi vzorce, který se ve fantasy, na které poslední dobou narážím, vyskytuje pravidelně - jsme v jakémsi alternativním světě, jehož obyvatelé jsou rozděleni do kast podle nějakých kritérií a o všem rozhoduje skupina "nejlepších". Těm z nižších vrstev samozřejmě vadí, jak se s nimi zachází, ale skutečně se postaví na odpor až skupinka výrostků/dospívajících z jedné z nejnižších vrstev.
A jak to dopadne, si asi všichni dokážeme odvodit. Přesně. Tak nějak funguje i Epic, který je okořeněný o onen prvek alternativní reality ve hře, která je nástrojem organizace společnosti.
geniální.