Farská panička, Kohouti
Jindřich Šimon Baar
Dva romány o touze po penězích a moci. V prvním románu farská hospodyně neustále podvádí a okrádá svého faráře.je sice odhalena,ale v době kdy už je zabezpečena pro stáří,takže výpověď z místa není pro ni žádný trest. Ve druhém pak sledujeme boj o moc v jedné vesnici mezi farářem a učitelem. V knize je ještě připojena povídka On tomu věřil.... celý text
Přidat komentář
Byla jsem první po třiceti letech, kdo si tenhle román u nás v knihovně půjčil.
A přitom soudě podle ohmataných desek a černých rohů stránek se za ty desítky let, co je na světě, půjčoval a četl dřív určitě často. Baar už dnes tolik netáhne.
Asi se na příběhy také dívám jinak než předchozí čtenáři.
Farská panička - ukazuje zištnost a nemravnost hospodyněk na faře. A já si nemohla pomoct a trochu jsem té ženské fandila.
Pravda, nechovala se zrovna ohleduplně ke svým kolegům sloužícím, střádala si nejen ze svého, ale dřela do úmoru v domácnosti i na zahradě, "jemnostpán" farář se občas choval jako nekňuba, k tomu mladý kaplan, který ji přitahoval. Kdyby se v poslední chvíli před hříchem nepodíval dříve na kříž než do jejích očí, bylo dokonáno, protože "Jan už cítil, že do jeho srdce se vkradla bestie" při pohledu na pantoflíček na bosé noze :)
Je vidět, že tenhle příběh psal Baar už jako zkušený spisovatel. Měl lehkou ruku, hrál si s metaforami, rozvíjel příběh bez zádrhelů.
Kohouti - tady použil částečně svůj život. Jako synek ze selského rodu byl nucený z finančních důvodů zapsat se do semináře, kam se mu příliš nechtělo. Také se po vysvěcení marně snažil o reformu církve a jeho nebezpečné novátorské myšlenky byly včas hodnostáři rozpoznány a zaraženy.
V příběhu je nositelem pokroku farář Černý, ze kterého se ale časem vyklube až zpátečnický konzervativec. Jeho protipólem je příliš liberální volnomyšlenkář učitel Dusil, který má dokonce (velmi lehce naznačený) poměr s manželkou pana řídícího.
Nakonec ani jeden z nich není kladný hrdina a vítěz, tím je zlatá střední cesta.
On tomu věřil - poslední povídka. Tady se katolík Baar strefuje do vlastních řad:
"Probošství a děkanství zde stály v celé kráse i slávě a svými půvaby budily závist i touhu, sváděly i starce k věrnému milování a o jejich ruku - kdykoliv osiřela - zápasilo vždycky několik vášnivých milovníků."
Boj o moc a postavení uvnitř církve, který jde doslova přes mrtvoly. Vysoce postavení církevní hodnostáři, kteří mají nadstandardní vztahy se svými hospodyněmi...
V pouhých padesáti letech už se prý znechucený Baar nechal penzionovat a rezignoval na své povolání. Pochopil, že změna není a nebude vítána.
Celkově jde o zasvěcený pohled do života na sklonku 19. století, se všemi jeho klady a zápory. Bez skrupulí se hovoří o "židácích", aby petice měla patřičnou váhu, tak ji samozřejmě nesmí podepsat ženské a podobně.
Jsem ráda, že už se spousta věcí od té doby změnila. I když některé, jako je dřívější mnohem větší sepětí člověka s přírodou, by se zase mohlo trochu vrátit.
Štítky knihy
Část díla
Autorovy další knížky
2008 | Jan Cimbura |
1972 | Hanýžka a Martínek |
1965 | Paní komisarka |
1969 | Holoubek |
1975 | Osmačtyřicátníci |
Tři novely z prostředí kléru.
Farská panička je příběh služky, která se postupem vypracovala na hospodyni a intrikami ovládla veškeré farní hospodářství. Ačkoliv se jedná o první část knihy, je z mého pohledu spíše slabší.
Naopak je tomu u Kohoutů. Ti se zpočátku zdají být poměrně slabým a schematickým obrazem ideologického souboje socialisty a katolíka, což je v kontextu dneška spíše okrajový spor, nicméně postupem času se z toho stává souboj liberalismu a konzervativismu, a tedy pro dnešek nanejvýš aktuální téma. Závěr je potom přímo věštecký a přesně odráží současný společenský marasmus. Jediné pozitivní na tom pro čtenáře je zjištění, že to co prožíváme není až tak zase nový problém.
Krátká závěrečná povídka On tomu věřil je už jen povzdechem nad karierismem, který se pochopitelně nevyhýbá ani církvi.
Suma sumárum jde o tématiku ryze církevní, kterou můžeme chápat i jako Baarovu radu budoucímu kléru. Protože ale podstatu tvoří běžné lidské vlastnosti - chamtivost, hádavost a karierismus, má hodně co říci i laikům.