Smrt je mi v patách
Ed Brubaker
V naší současnosti poodhaluje Nicholas Lash roušku tajemství, které ho zavede na tu nejtemnější představitelnou pouť za svůdnou nestárnoucí ženou, která je na útěku už od třicátých let. A v San Francisku let padesátých se reportér Hank Raines střetává s tou samou dámou a zabředne do děsivého střetu mezi zkorumpovaným policistou a mužem, který je už víc netvorem než člověkem. Ale kdo je Josephine a co vlastně skrývá? A kolik mužů pro ni zemře a ochotně zabije?... celý text
Detektivky, krimi Horory Komiksy
Vydáno: 2017 , BB artOriginální název:
Death Chases Me, 2012
více info...
Přidat komentář
Tak tohle je dokonalé. Precizně vystavěný a promyšlený příběh, řádně zamotaný, s prolínajícími se časovými linkami, kdy jednomu člověku se říká více způsoby, aby to nebylo tak jednoduché. Možná až lehce samoúčelně brutální, ale k nadzemskému (nebo podzemskému?) zlu to vlastně docela sedí - co jiného by náleželo k počínání démonického kultu, než krvavé rituály, obětování a párání lidských těl zaživa. K tomu pořádná dávka temnoty, tísnivá atmosféra plíživého strachu a hrůzy, skvěle vystavěné dialogy a parádní neuhlazená noirová kresba Seana Phillipse (i když Rissovy dokonalosti nedosahuje), povedl se hlavně tedy p. Bishop, když se proměňuje. Líbí se mi styl vyprávění ve třetí osobě. Zkrátka dokonalý koktejl, který mne hned pohltil a podmanil si mne. Jsem rád, že jsem se čtením počkal, až je série vydaná komplet a nemusím vyhlížet vydání dalších dílů. Parádní!
Toto sa nevďačne hodnotí. Predsa len je to len výsek z veľkého celku, proste jeden epos rozdelený na päť častí. Ale už prvá je riadna jazda, takže si to 4* s prižmúreným chápadlom azda predsa len zaslúži. Brubaker a noir, to je ako spišské párky a plnotučná horčica. Tentokrát Ed svoj milovaný žáner skombinoval s iným, ktorý by sme uňho možno až tak nečakali a to s... hororom! Čo ako hororový fanúšik samozrejme prijímam s nadšením a nečakaným, ale o to príjemnejším prekvapením. Hoc to tak nemusí na prvý pohľad vyzerať, noir a horor je báječný mix, hodia sa k sebe ako, nuž, spišské párky k plnotučnej horčici. Hoci som si myslel, že Brubaker sa v jednotke len jemne naštartuje a zaradí jednotku, maximálne dvojku a najveľkolepejšie veci si pre nás ponechá až do finále ságy, nakoniec potvrdil, že fakt patrí k najlepším žijúcim komiksovým scenáristom a je to pecka už počas prvého dejstva. Ed sa s tým (s ničím) zbytočne nebabre a už v prvej časti príbehu rozpútava solídne žánrové orgie, ktoré uspokoja každého fanúšika ako noir, tak hororu. Áno, je to klasicky brubakerovsky ukecané, ale je samozrejme niečo iné, keď píše dialógy Brubaker a niečo diametrálne odlišné, ako keď píše dialógy niekto, kto ich písať nevie. Atmosféra skvelá, hutná a hustá. V zobrazovaní násilia Fatale zachádza ďaleko, nájde sa prirodzene i nejaká tá erotika a ste zvedaví, čo sa zo zamotaného scenára vyliahne, hoci sa toho možno aj obávate, lebo je vám jasné, že nič pekné, čo vás pohladí po duši. A keďže to robil Sean Phillips (Criminal, Zombie z Marvelu) a farbil Dave Stewart (ktorý má s HPL bohaté skúsenosti vďaka spolupráci s Mikeom Mignolom), tak je to samozrejme fantasticky vyzerá. Takže áno, toto si určite len 3* nezaslúži. Ale faktom je, že v mužských postavách som sa nejeden raz strácal. Rovnako tak časové skoky môžu na niekoho pôsobiť mätúco.
Skvělá atmosféra amerických padesátek alá L. A. Noire bohužel nezachrání jinak průměrný komiks. Alespoň z mého pohledu. Mám totiž pocit, že se mi nelíbí právě všechno to, co ostatní chválí. Josephine je v prvním díle dost chabá femme fatale, zástupy pánů se mi motaly jak na kolotoči (čemuž nepomáhaly skoky v čase) a hlavně - ty rádoby Cthulu vsuvky mi sem absolutně neseděly. Škoda, kdyby šlo jen o obyčejnou noirovou detektivku, bavil bych se víc. Takhle se ani nechystám na pokračování.
Ed Brubaker a Sean Phillips ma zaujali už v Criminale, kde svojou noirovou atmosférou a drsnou a špinavou kresbou, si ma úplne získali. A v tomto komikse sa opäť stretli, aby mi priniesli ďalšiu dávku noiru, ale tentoraz aj s dávkou poriadneho mrazivého hororu. Musím povedať, že sa mi to páčilo a dostal som to, po čom som túžil. Ešte druhú knihu mám požičanú z knižnice a vyzerá to tak, že si niekde budem musieť kúpiť komplet :-)
Souhlasím s první částí komentáře Norri, líp bych to neřekla.
Jsem v žánru poměrně nováčkem, neznám klasiku a vybírám si podle hodnocení, kresby a nastínění příběhu. A po první knize se rozhoduji, jestli půjdu dál. Smrt je mi v patách ve mě navodila přesně tu zvědavost, to očekávání, tu potřebu vědět, co se z náznaků vyvine. Má skvělou temnou atmosféru a dostatečnou dávku tajemství a mrazení. Kresba se mi moc líbí.
Jak tu již mnoho čtenářů podotklo, moc se toho nedozvíme, po otočení poslední stránky zůstává víc otázek než odpovědí, ale linie příběhu je slibná.
Jediný problém jsem měla s orientací v časových rovinách a jednotlivých linkách příběhu. Musela jsem knihu po přečtení znovu prolistovat od začátku a ujistit se, že jsem vše pochopila správně.
Kniha je věnována dvěma lidem, jedním z nich je Joe Hill, můj oblíbený spisovatel, jehož Zámek a klíč mě ke komiksu přivedl.
Doporučuji všem, kteří laškují s hororem a mají rádi noir.
Tak tohle je boží…a těžko říct, o jakého boha jde. Že je Ed Brubaker skvělý, vím už dávno, ale přesto mě dokázal překvapit a jsem z první knihy Fatale nadšený. Líbí se mi, jak je celý příběh rozehraný. Sice na konci knihy nejsem o moc chytřejší než na začátku, ale toužím vědět, co bylo a co bude. Líbí se mi, že hlavní postavy nejsou černobílé a ač má hlavní Femme Fatale obrovskou moc a zůstávají za ní mrtví, tak je sama zmítaná osudem a pronásledovaná mocí mnohem větší a děsivější. Ed Brubaker dokázal do Fatale dostat úžasnou atmosféru, která je děsivá a tajemná a smyslná zároveň. Dokonalý kříženec Lovecrafta a Clive Barkera.
Kresba Seana Phillipse a barvy Dave Stewarta jsou skvělé jako vždy.
Trošku problém mám se slovem JO, které se v českém překladu často vyskytuje jako souhlas a také jako zkratka jména hlavní postavy Josephine. Občas je to matoucí a chvíli to i vypadá jako záměr, než vám dojde, že to takto funguje jenom v češtině. A když jsem u té kritiky, tak skoky v místě a čase a změna vypravěče také občas docela překvapují, protože chvíli trvá než pochopíte, že už jste jinde. Ale to jen jenom malý detail.
Napoprvé jsem knihu nedočetla.
Napodruhé jsem našla to místo, kde jsem skončila, a v klidu četla dál. Do krásného konce. Tedy...konce?
Pokud bych měla sestavit žebříček titulů jejiž první díl vážně nic nevysvětlí "Smrt je mi v patách", by bylo na prvním místě. Ale bylo to tak dobré, že mi to bylo vlastně jedno.
Příběh je vyprávěný ve dvou linkách, přítomnost a minulost. A jak se začnou vykládat karty na stůl, byla jsem velice spokojená. Už jenom kvůli té myšlence, že pokud je někdo posedlý škatulkováním knih do žánrů, tuhle knihu bych mu dala povinně ke čtení. Zbláznil by se :D
Bavila mě atmosféra, stejně tak ta noir detektivní část, tak ta horová část, která se v příběhu vynořovala stále víc a víc. A konec byl dost brutální. Na větu: "Ty máš ale pěknou držku." Vždyť...první obrázek, že...
No, a velice mě zajímá, jak to bude dál v přítomnosti, protože to bylo trochu (byť logicky) upozaděné...
Kresba absolutně luxusní a správně temná. Vážně se to hodilo a dokreslilo příběh, protože ten je prostě nádherně temný, tajemný a krásný :)
Jenom to končí tak, že jsem nevěděla, co dál. Protože...druhý odstavec...
„Ze vzdáleného břehu
uslyší jejich volání.
Žalm, kletbu a modlitbu v jediném zpěvu.
Nechat se přivést na svět
je těžší, než si pamatoval“...
„Začalo to na pohřbu“
Tady mě dostala hned úvodní celostránková kresba. Něco jako Predátor se samopalem, fakt nádhera. Teprve později nám je prokázána ta čest, zjistit, kdo to je... K této sérii (ano Fatale je na pět svazků) jsem se dostal díky výjimečně nádhernému příběhu Zatmívačka, kterou má na svědomí právě tato autorská dvojice. Ed Brubaker (scénář) a Sean Phillips (kresba) se prostě našli a jejich spolupráce byla, alespoň v Zatmívačce, dokonalá. Proto jsem nemohl odolat a fatálně a slepě jsem si Fatale pořídil. Prostě jsem si řekl, že to musí být dobré. A nelitoval jsem ...ani chvilku.
Citát: A teď tu jste vy, a pomůžete mi dojít k mému bohu znovu.
Jo, krása. (Jo je taky krásná) Teď však mluvím o formě vyprávění. Prolog nás sice zavedl až do roku 2011, ale hned kapitolou první se vracíme zpět do minulosti. Respektive až do roku 1956. Tady to celé začalo. San Francisco. Odvíjí se tu detektivní příběh dvou základních postav. Scénář promakaný a uvěřitelný, kresba výborná někdy až dechberoucí. Barvy (Dave Steward) tmavé, tlumené. Černá je černější než noc, červená je spíše tmavý chilli ketchup. V příběhu ani jednou neuvidíme slunce. Leda když si odříznete víčka.
Malá ochutnávka:
Vypravěč Nicolas Lash:
Té noci v Dominikově starém domě, kus na sever od pobřeží, jsem přemýšlel o tom, co mi řekla (říkejme jí zatím Jo, jo) o něm (Dominik Raines, ten pohřeb na začátku, pamatujete?) a své babičce.
Že by ten zahořklý starý parchant měl celé ty roky jen zlomené srdce? Byla její babička ta MŮZA, pro kterou chrlil ty své příšerné detektivky? Bestselery, to ano, ale odpad....
Je v tom spousty tajemna, okultismu, lásky (není to to samé?), snahy o přežití, snahy o věčnost, a to celé v hávu nočního noirového nebe, kde všechny stíny v koutech jsou nebezpečné a smrtící. Má to perfektní prostředí, které jsem si neskonale užíval. Jenže jednu vadu to přeci jenom má, tohle není konec, to je teprve začátek. Ještě, že mám druhou knihu hned při ruce. Počítám s tím, že „Ďábelská záležitost“ bude ještě ďábelštější než „Smrt je mi v patách“. Při čtení jsem poslouchal naprosto fatálně brutální Forteresse a jejich studiové album z roku 2006 - Metal Noir Quebecois...
Citát: Na tomhle místě jsem umřela poprvé.
ZAJÍMAVOST - Ed Brubaker věnoval tuto knihu Joeu Hillovi a Megan Abbottové, kteří jej nevědomky inspirovali.
Co říct o komiksu, u kterého si druhý den ani nepamatujete, o čem přesně byl? Je jasné, že mě tenhle příběh nijak neoslovil. Nemyslím si, že by komiks byl špatný, ale nebylo v něm nic, co by mě vtáhlo do děje. Dokonce nemám ani zájem se dozvědět odpovědi na otázky, které nebyly zodpovězeny. Druhý díl už nemám v plánu číst. Je mnoho zajímavějších knih a komiksů, které na mě čekají.
Slovy klasika: jsem okouzlen, rozrušen a zmaten.
A to je pocit, který mám po dočtení knihy sakra ráda.
Ze začátku určitě hodně zmatečné, ale časem se to začne vyjasňovat jak se v tom dokážete orientovat. Bohužel jak je to rozdělené do více dílů tak mám teď dilema jestli shánět další a nebo jestli mi to bude stačit. Přeci jenom trošku hororové věci moc nemusím.
Ze začátku bylo obtížné se orientovat, která část příběhu se zrovna odehrává, což by mohlo někoho odradit. To by byla chyba. Napínavý a tajemný příběh, který bych dříve od komiksů nečekal. Čím více jich mám, ale přečteno, tím více jsem přesvědčen, že se také řadí k předním dílům literatury.
Vysoké hodnocení je z mé strany za autorský nápad a tvůrčí odvahu jít do něčeho jiného než je standard. Navíc jde o horor a toho je v komiksu ještě míň než v literatuře. Ale se spokojeností s obsahem jsem zatím na vážkách.
Můj problém s Edem Brubakerem spočívá v tom, že i když má ten chlap skvělé nápady, způsob jeho vyprávění mi přijde poněkud umělý. Uznávám, že využívání mužských slabostí a ženských předností jde podobně jako v Criminalu záměrně na ruku tradicím žánru. Jenže proto, abych něčemu propadl, musím tomu i věřit. A v tomhle ohledu mě ústřední femme fatale nepřesvědčila ani na sekundu. Prostě jen další kráska s modrýma očima, ale nic, kvůli čemu bych musel začít šílet.
Každopádně atmosféra komiksu parádní. Lovecraftovská mystika a krvavý okultismus v kombinaci s klasickým noirem působí na všechny čtenářovy smysly, třebaže se příběh teprve rozjíždí a jen máloco dává nějaký smysl. Teď jen, aby další střípky skládačky odhalily mozaiku, která skutečně naplní vkládaná očekávání.
Hodně se mi líbila kresba a pravidelnost polí. Kresba neústupně uzavřená ostrými okraji, nikdy nepřekračující a nevystupující za hranice panelu. Slyším-li slovo komiks, představím si přesně takový vizuál (ne, že by se mi jiný nelíbil, ale tohle je prostě prototyp, základ). Příběh krásně temný, ale atmosféricky pozvolně houstnoucí, tajmeno, ta horrorová stránka vystrkuje svá chapadla jen pomalu a postupně, což je jen k dobru věci. Musím si pořádit další dvě části.
Jsem přesvětšen, že valná většina spisovatelů tzv. vážné literatury by dala levé varle, za to co umí autor pokleslého braku Brubaker. A stejně tak výtvarníci za talent Phillipse. Zde je v opovrhovaném médiu předvedeno výsostné umění.
Brubaker opět nezklamal. Trochu mě překvapily hororové prvky, ale zpracované je to výborně. Už se těším na další díl, který si dám na nový rok.
Od tohoto komiksu jsem nic moc nečekal. A byl výborný. Sice jsem se na začátku trochu ztrácel, ale tato malá chybička nezastíní tak úžasný, krvavý, atmosférický a mysteriózní příběh. Vemte si noir s horrorem a výborným dějem a máte toto brilantní dílo. A jinak ta kresba, fakt úžasná. Už se nemohu dočkat dalšího dílu. Dávám 5 mysteriózních hvězdiček.
Štítky knihy
psychiatrické léčebny 50. léta 20. století spisovatelé komiksy okultismus San Francisco prolínání minulosti a současnosti noir (literatura)Autorovy další knížky
2013 | Batman: Kameňák a další příběhy |
2011 | Captain America: Omnibus: Kniha první |
2012 | Každý je zločinec |
2020 | Zatmívačka |
2015 | Poslední z nevinných |
Zatím mám za sebou tenhle první dílek, ale naštěstí jsem si z knihovny půjčil všechny :) No Brubaker mě více baví v detektivkách. Tady je více fantastických hororových prvků, což mě to trochu shazuje. No jsem zvědav, co přinesou další díly.