Černokněžníkova krypta
Ian Livingstone
Fighting fantasy série
< 26. díl >
Dlouho mrtvý černokněžník Razaak se vrátil na svět a chystá se naplnit své sny – rozsévat smrt a nastolit tyranii. Síly chaosu zaplavují Alansii a zdá se, že Ty se s nimi budeš muset střetnout! Protože právě ty musíš čelit tomuto zlu – najít jedinou zbraň, která Razaaka dokáže zranit, získat ochranu proti jeho strašlivé moci a střetnout se s ním v jeho doupěti – černokněžníkově kryptě.... celý text
Dobrodružné Fantasy Gamebooky
Vydáno: 1999 , PerseusOriginální název:
Crypt of the Sorcerer, 1987
více info...
Přidat komentář
Jako dítě jsem tento GB moc nemusel. Nějak nikdy nezískal mé sympatie, až doteď. Je to fajn kousek, který je fakt obtížně dohrát, ale bavil jsem se.
Vzhledem k názvu jsem čekal, že půjde o nějaký dungeon, ale ono ne! Krypta je pouze krátká konečná lokace v GB. Pokud budete hrát přesně podle pravidel, tak je porážka téměř nevyhnutelná. Pokud ovšem budete ignorovat nastražené smrti a nesmyslná pravidla, tak se z toho vyklube fajn GB. A já tu napíšu o těch kladech. Hrací doba je dlouhá - projdete cca polovinou odkazů. Cestou nasbíráte nezvykle mnoho artefaktů a je tu nezvykle hodně soubojů se zajímavými příšerami. Do finále se dostanete tak, že musíte zodpovědět několik dotazů na které celkem vtipně dostanete odpovědi v průběhu hraní. Některé artefakty jsou na konkrétní protivníky, nicméně ty lze porazit i pouze silou. Na část hry máte jednoho a pak dva společníky. Zombie jsou využívány i na praktické práce (např. v dole), to je taková milá libůstka pro ekonoma :).
(SPOILER)
Černokněžníkova krypta je nejhorší Gamebook z řady FF (subjektivní názor, který hned rozvedu).
Podle teorie pravděpodobnosti jej totiž lze dohrát na cca 6 pokusů z tisíce, a to jen pokud budete mít maximální stats, Tedy hlavně UB 12, a pak taky samozřejmě ST:24 a Štěstí 12. Tento obrázek (
https://image.ibb.co/eB9WGm/26.jpg ) ukazuje, že Ian Livingstone, ve snaze napsat nejtěžší FF Gamebook ever, se prostě vysral na gameplay a podřídil tomu vše.
Gamebooky máme lehké, obtížné, ale dohratelné při znalosti správné cesty (na zahraničních fórech se tomu říká best path) a pak jsou ty, které ani s maximálními hodnotami a nalezení správné cesty nelze dohrát, protože matematická teorie kombinatoriky a pravděpodobnosti to téměř vylučuje. A to je Černokněžníkova krypta. Naštěstí jsem další takový neodhalil. Dře to tu ve 4 bodech
1) Golem. Bojujete s ním 5 kol, nesmíte po každém kole boje hodit 1 = okamžitá smrt. Zkuste jen tak 5x po sobě nehodit jedničku.
2) Obr. Pokud zvládnete bod 1, tak na tomto o hodně pozdějším místě, nesmíte hodit 1 nebo 2
3) Kovožrout, Hodíte kostkou, pokud nehodíte 6, přijdete o 1 UB, a to je tady opravdu klíčové, neboť --
4) Razaak UB 12, ST 20 a nesmí vyhrát dvě po sobě jdoucí kola. Tohle všechno na těch kostkách prostě nenaházíte.
Mezitím je samozřejmě spoustu zkousnutelných nástrah, ale kombinace těchto bodů říká to, že to klidně můžete na "štěstí" uhrát třeba až 636. pokus. Nedá se to obejít, nelze to přelstít, ty body, co píšu obsahují klíčové artefakty a musíte tam tudy jít. Razaaka jinak oslabit též nelze. Je to prostě shit. A autora Ian Livingstone bych k jeho dílu posadil a nechal ho to poctivě dohrát :) Myslím, že by dřív umřel hlady, než by se mu to povedlo. Od toho mají být testeři her. Prostě Černokněžníkova krypta je gamebookový odpad a nikdo mě nepřesvědčí o opaku. Věnoval jsem mu hodně, hledal na zahraničních fórech a bohužel se mi to vše potvrdilo.
Nejevětší FF gamebook guru Chamspkees k této knize uvádí: Ah, the infamous Crypt of the Sorcerer/Necromancer. Needless to say, no walkthrough is going to help you here. No, what you need is loaded dice. The ridiculous number of ‘do or die’ rolls you need to make in this adventure indicates Livingstone doesn’t have a very strong grip on probability theory.
Poslední věc. NE. Není to o štěstí, není to o "náhodě". Teorie pravděpodobnosti přesně říká, jakou vždy máte procentuální šanci. Argumenty, že "ještě můžeme mít štěstí" jsou liché, protože i toto štěstí a náhoda je v podstatě pozitivní hodnota v této matematické teorii.
Važte si svého života a nesnažte se dohrát tuto knihu. Život je krátký a vzácný na to, aby se o to v tomto případě někdo pokoušel. Mně se to jednou povedlo projít, ale už jsem měl zasaveovaný jen odkazy, kde byla nějaká interakce, a ani jsem nečetl text, jen házel kostkama. Byl to snad stý pokus. Thanks, Ian!
Ze začátku ik ale ke konci děsně tvrdy. Snad je možná jen jedina varianta z x permitaci. Flustrujici.
Je bohužel vidět že to dělá Livingstone který Jacksnovi nezasá ani po kotníky. Úvod i nápad nádhera, provedení vcelku zklamání
Už nevim proč,ale prostě tahle knížka nešla a nešla dočíst až do vítězného konce :D Vždycky jsem nějak zemřela :( :D
Štítky knihy
Autorovy další knížky
1994 | Čaroděj z Ohňové hory |
1998 | Labyrint smrti |
1995 | Město zlodějů |
1995 | V bažinách škorpiónů |
1999 | Černokněžníkova krypta |
Proslulá Černokněžníkova krypta... tento gamebook se dočkal značné slávy ale rozhodně ne způsobem, který by ocenili poctiví hráči. Vyhrát je totiž statisticky téměř nemožné, neboť šance na výhru i v případě maximálních statistik a ideální cesty je 0,5%. Tolik hodů na číslo, kdy špatný hod znamená smrt. Tolik hodů na číslo, kdy můžete ztratit UB. A über-boss, který se svým UB 12 nesmí vyhrát dvě kola za sebou a ještě vám po něm musí zbýt alespoň 6 Staminy. Livingstone se asi pomátl, možná nepochopil co to vlastně píše ale především se tím jasně prokázalo, že minimálně u Livingstonea absolutně neexistuje žádné zpětné testování hratelnosti, žádné ověřování toho, zda je kniha dle pravidel vůbec hratelná. Tohle zjištění je jako rána pěstí, neboť si TO najednou uvědomíte... Livingstone napsal už tolik knih ale testoval vůbec nějakou?! Hrál a zkoušel nějakou dle svých vlastních pravidel dohrát?!
Již tradičně nemůže překvapit velká lineárnost celého vyprávění. Nevyhnutelně projdete spoustu odkazů, příběh bude velmi dlouhý a plný soubojů. Ale kupodivu je docela zajímavý. Navzdory názvu to vůbec není další dungeon jako Zápas mistrů ale venkovní putování, dokonce s koněm, což je doposud nevyužitý prvek (byť s ním Livingstone pracuje jen minimálně) a později i se dvěma společníky. Krypta je pouze malá (byť extrémně náročná) část na konci knihy.
Tenhle bizár se překvapivě dobře čte jako román ale naprosto nemožně se hraje. Je to asi nejlepší příběh jaký Livingstone doposavad napsal ale je nemožné to vyhrát. Gamebookový paradox, kdy zakladatel žánru překoná sám sebe knihou, která je po stránce hratelnosti naprosto zprasená.
Hodnocení příběhu - 60%
Obtížnost - X/10 (NEMOŽNÁ)
Délka - 400 odkazů