Chrám zkázy
Ian Livingstone
Fighting fantasy série
< 14. díl >
Malbordus už potřebuje jen nalézt pět ztracených dračích artefaktů, které byly před staletími ukryty ve ztraceném městě Vatos. Každým dnem, který uplyne, se blíží ke svému cíli. Jen Ty ho můžeš zastavit! Tvým úkolem je dostat se do Vatosu dříve než on a zničit poklady, které hledá. Buď však opatrný! Každičkým krokem se blížíš k okamžiku, kdy se naplní tvůj osud... ... celý text
Dobrodružné Fantasy Gamebooky
Vydáno: 1997 , PerseusOriginální název:
Temple of Terror, 1985
více info...
Přidat komentář
Tak tenhle gamebook zatím řadím spolu se Jeskyní Sněžné Čarodějnice k nejslabším kouskům. Celý je prakticky postaven na principu náhody a těch pár kouzel to bohužel nezachrání. Tímto stylem v podstatě člověk prochází postupně všechno aby nasbíral, co potřebuje a zjistil, čeho se vyvarovat. Posel Smrti je sice zajímavý, ale prakticky nikdy nedojde k tomu, aby se nasbíraly všechny indicie vedoucí ke smrti. Spousta soubojů, spousta změn hodnot UB, S a Š. Prostě to neustále klesá a stoupá a tak furt dokola. Chybí mi tu možnost se zcela vyhnout silným potvorám, takže bez podvádění se dá na výhru rovnou zapomenout, pokud si hráč nenahází 12/24/12 - i s tím to bude fakt těžké.
(SPOILER)
Volné pokračování hrdiny, který prošel Prokletým hvozdem do vesnice trpaslíků Stonebridge, kde začíná jeho další dobrodružství. Na cestu ho vyšle starý známý čaroděj Yaztromo. Tentokrát mu místo předmětů nabídne 4 z 10 kouzel (platí se za ně Staminou a některá jsou samozřejmě užitečnější než jiná), která mu mají pomoci (některá mu spíše uškodí - která se samozřejmě dovíte až po cestě) úspěšně se dostat do pouštního města Vatos, najít tam v podzemních katakombách dračí artefakty a zničit je (jen vám jaksi opomene přibalit na cestu něco, čím ty artefakty zničit... ale vše má svůj pravý čas...). Na začátku se krátce projdete i Městem zlodějů a poplujete s piráty na Belladonně. Obtížnost a úmrtnost je v tomto díle vysoká. K úspěchu vede jen jedna cesta. Špatná odbočka na začátku a nezískáte klíčový předmět v druhé části. Spoustu možností úmrtí kvůli špatným rozhodnutím, smůle i v těžších soubojích. Umění boje nepřátel je až nelogicky nevyrovnané - v první části je třeba projít přes obří obludu s UB 10 a Staminou 20! (bez jiné možnosti poražení, takže s nižším UB to ani nemá cenu) a ve druhé části jsou pohodové příšery s UB 4-6. Vysoká obtížnost mě - poctivého hráče - nutila si hru na určitých místech "sejvnout" a po smrti zase "loudnout", abych to nemusel hrát celé od začátku (což jsem stejně pak musel, protože jsem na začátku minul jeden zatracený klíčový předmět).
Plusy: Kouzla (opět trochu jiný mechanismus), zvrácená hra Posla smrti - hledání dračích artefaktů vs. nebezpečí nalezení písmen M R T E V (jinak budete hádejte co).
Mínusy: Nesnáším nepřátele, kteří vám každým úspěšným zásahem snižují UB o 1 bod, no a tady jeden silný je a jde ho porazit jen něčím, co získáte jen když máte štěstí na určitém místě XY odkazů zpátky.
Zábavnost: 5/10
Obtížnost: 9/10
Chrám zkázy je fajn. Herní doba je celkem dlouhá, protože (jak se mi zdálo) je GB více lineární, než bývá u FF zvykem. Hra se dělí na dvě části - prvně se do chrámu musíte dostat (jsou dvě možnosti, ale jen jedna správná) a pak samotný chrám. To sice moc lineárně nevypadá, ale na FF je to až až. Samozřejmě je třeba mít silného hrdinu, nasbírat ty správné artefakty, projít správné sekvence a ty hlavní artefakty ještě použít ve správném pořadí, no prostě klasika :). Vadilo mi ale množství pastí, které mě nutily víc podvádět.
(SPOILER)
Kolega níže má v řadě bodů pravdu. Ale na druhou stranu je dost zvláštní hejtit tenhle koncept, když tenhle koncept je velmi podobný v podstatě v celé sérii. Přijde mi to jak koukat na telenovelu, a nadávat na debilní formát telenovely. Prostě holt tak to v telenovelách je :))
No k Chrámu zkázy, původně jsem tu měl 3 ***. nicméně zvedám to kvůli hodně dobrým kresbám a nestvůrám (Fantom, Oko v ozubené kouli, Stonožka, Písečný červ a hlavně Posel smrti - skoro jsem se z něj pos*al :D). Ty kresby jsou super. Ten posel smrti a jak rozeseje po chrámu písmena DEATH, které nacházíte je dobrej nápad, cením. Celkově prostředí jak někde z peruánských starých chrámu obložených pískem, mně se celkem líbí. No ale jinak klasický Livingstone (a tady s kolegou souhlasím), lineární příběh, jediná možná cesta v podstatě, špatně odbočíš smrt, člověk zkouší věci co najde - něco je jedovaté nebo to rovnou zabije atd atd. Velká spousta nepřátel, ale důležité říct, že ne úplně mega silných, Nejvíc má UB 11 Zmutovaný skřet - ale na toho jdete s útočným číslem vždy -2, no a není nutné se s ním potkat. Takže největší výzvou pak je, vyhnout se smrtelným a ubližujícím místnostem, najít těch 5 draků a zabít Obřího písečného červa (UB:10, ST20 a Malborda UB10, ST18).
Jinak oproti předchozím dílům spíš sešup dolů.
Můj první gamebook, který jsme si kdy koupil. No a musím říct, že také jeden z těch nejnudnějších. Typické pro samotnou práci Livingstone jdi-odboč-zabij-vezmi-máš, nemáš? - jdeš dál- smrt. Nemastné, neslané, bez jakýchkoliv nápadů.
Kniha je pokračováním Prokletého hvozdu (jste Tím hrdinou, který dokončí Prokletý hvozd). Nerozumím, proč se autor tolik bál to podat napřímo a ne přes Yoztromovu domněnku. Za mne prostě nevýrazné číslo.
Autorovy další knížky
1994 | Čaroděj z Ohňové hory |
1998 | Labyrint smrti |
1995 | Město zlodějů |
1995 | V bažinách škorpiónů |
1999 | Černokněžníkova krypta |
Po dlouhé době se série vrací na kontinent Allansie, kde jsme byli naposledy v 9. díle. Dobré je, že když už je Allansie vybudovaná, může Livingstone snadno propojovat místa, události a děje z minulých knih a dál je rozšiřovat, přičemž letmý pohled na hadí příšernost na obálce dá tušit, že tentokrát půjde o dobrodružství v poušti. Elfí šílenec Malbordus právě tam hledá artefakty pěti draků s nimiž chce ovládnout svět. Chrám zkázy nejvíce navazuje na 3. Prokletý hvozd, krátce se podíváte i do Blacksandu (5. Město zlodějů), nicméně hlavním motivem je putování pouští a dávné město Vatos. Potíž je v tom, že u pouštní výpravy očekáváte přípravu, očekáváte vybavení na cestu, očekáváte zásoby a hlavně inteligentního hrdinu, který do té pouště nepůjde jak na houby do lesa. Ale přesně tak to je. Naprosto zásadní věci pro přežití (dokonce včetně zásob vody!) nacházíte tak jako náhodou a se štěstím.
Vypravěčský styl Livingstonea se vůbec nezlepšil, naopak. Situace, zápletky a nápady jsou snad ještě prostší a lineárnější než dřív. Objevování chrámu ztraceného v poušti má ohromný potenciál, těšíte se na co tam narazíte a přitom je samotný chrám jen dlouhá linie s miniaturními odbočkami. Unylá a dlouhá cesta chrámem bez nápadu a bez napětí. Ono by to nebylo tak hrozné, kdybychom stáli na začátku série ale tohle je už čtrnáctý díl a je dost smutné sledovat jak zakladatel žánru, který má na svém kontě vůbec nejvíce knih, zůstává nejslabším článkem po stránce spisovatelské i navzdory mnoha novým autorům. Ještě že si po Chrámu zkázy dal Livingstone na čas pauzu, takže kdo čte knihy postupně, je šance si od jeho stylu trochu odpočinout.
Hodnocení příběhu - 15%
Obtížnost - 8/10
Délka - 400 odkazů