Magie: Napříč Shamutantskou pahorkatinou
Steve Jackson
Fighting fantasy. Magie série
1. díl >
Pátrání po legendární Koruně králů tě zavede do Shanutantských hor. Hemží se to zde nepřátelskými bytostmi, krvežíznivými monstry a tvory bez zákona. Země je protkána léčkami a pastmi, čekajícími na neopatrné poutníky. Podaří se ti bezpečně projít horami a dosáhnout druhé části svého putování – nebo při průchodu zahyneš! Společně se všemi kouzly, která budeš potřebovat, může být dobrodružství Shamutantských hor hráno jak samostatná kniha, tak jako součást celé ságy. Vydalo nakladatelství Perseus.... celý text
Dobrodružné Fantasy Gamebooky
Vydáno: 1998 , PerseusOriginální název:
The Shamutanti Hills, 1983
více info...
Přidat komentář
První z dílů za mě velmi vydařené dobrodružné magické tetralogie. I jiné gamebooky ze série Fighting fantasy obsahují kouzelné schopnosti hlavního hrdiny (např. Citadela chaosu, V bažinách škorpionů), tady je systém kouzlení nejpropracovanější. Sází se na poctivost hráče, který si knihu kouzel (která jich obsahuje poměrně dost) prostuduje před výpravou a během dobrodružství už se do ní nesmí podívat.
Autor dává na výběr během cesty používat jen meč a ne kouzla, ale ruku na srdce - kdo by nechtěl umět čarovat v gamebooku, který je přímo prosycen magií? V mnoha ošemetných situacích je na výběr z 5 kouzel, mezi která jsou "zamíchaná" i kvazikouzla pro zmatení nepozorných studentů magie, což pobaví a vybízí ke zvědavosti, co by se stalo kdybych použil to a to.
Cesta napříč pahorkatinou v důsledku není moc dlouhá, najednou jsem byl překvapeně na konci. Obtížnost je příjemná, k cíli se dá dojít různými odbočkami, souboje jsou spíše snadnější a existuje mnoho způsobů jak se uzdravit. Párkrát se sice zemře, což ale nevadí, protože čtenář rád prozkoumá další cesty a vyzkouší si další kouzlení. Lokace jsou zajímavé, hrdina potkává záporné i kladné postavy, sbírá užitečné předměty a informace. Velmi se mi líbí provázanost s dalším dílem, ve kterém může využít zde získané spřátelené kontakty či nasbírané klíče. Je to povinná literatura hráčů gamebooků, zejm. milovníků kouzel. Lze doporučit i začátečníkům, včetně mladších čtenářů.
Plusy: Kouzla, sympatické přírodní prostředí, kouzla, veršované hádanky, kouzla, pěkné ilustrace, kouzla, alternativní kostka, kouzla, možnost požádat o pomoc v nouzi bohyni spravedlnosti Libru, kouzla, provázanost s následujícím dílem.
Mínusy: Žádné.
Zábavnost: 10/10
Obtížnost: 2/10
(SPOILER) Kus Spolieru. Asi nejlehčí z celé tetralogie. Důležité je nejít do hor, ale údolím :) najít už se tu dají artefakty jako flétna, ucpávky medailonek, vosk, lepidlo a hlavně! pletená čepice, která je docela schovaná, jinak si myslím, že se to dá projít s minimem starostí. Zajímavý: morová vesnička, nepřekonatelní Lovci Lebek, lehce sundatelná Mantikora.
Vlastním celou sérii,je to pro mne svým způsobem má první počítačová hra.Mám i jiné,ale tahle série je neporazitelná.
1. díl 4dílné série nás zavede do Shamutantských kopců, přes které je nutno přejít do hlavního města Kakhabadu - Kharé.
První díl je jemný, v podstatě jednoduchý na dohrání, ale přitom nabízí spoustu variací, jak se do cíle dostat. Pokud hrajete v rámci celé série, budete se v dalších dobrodružstvích divit, jak důležité kontakty, postřehy a předměty zde naleznete, ačkoliv Vám to při hraní tohoto dílu vůbec nebude připadat důležité. To je mistrovský um Steva Jacksona, kdy vše v příběhu recykluje. Skvělá práce s proviantem, přespáváním, získávání kouzelných předmětů pro vyvolávání složitějších kouzel, nádherné ilustrace....Jak jinak, než plný počet hodnocení.
Vyníkající, střihl jsem si před dvěma lety a bavilo jako za mlada. Pět hvězdiček je hlavně za výborné ilustrace Johna Blanche.
Mimochodem atmosféra i geografické názvy jsou inspirovány cestou Steva Jacksona po Nepálu.
Přenádherný gamebook.
Pro mě jeden z nejlepších,možná vůbec nejlepší série,jaká kdy byla.
Naprostá srdcovka :)
I dneska hraju Gamebooky na Androidu a ze série Fighting Fantasy jsem hrál naprostou většinu, jen některé mi unikly. Nicméně když pominu konkurenčního Lone Wolfa, tak Magie je v podstatě jediný gamebook, který na sebe navazuje (s přivřenýma očima nad např. Labyrint smrti a jeho nepřímý následovník Zápas mistrů), ovšem velmi mistrně. Jednak lze každý ze čtyř dílů Magie hrát samostatně, ale jako celek to dává dimenzionální rozdíl. Samozřejmě za předpokladu, že nepodvádíte a do Knihy kouzel se nedíváte, zkrátka pokud hrajete dle pravidel.
Napříč Shamutantskou pahorkatinou není na pět hvězd, tím oceňuji celou sérii, ale Kharé, Sedm mystických hadů a Koruna králů už za plných pět opravdu jsou. Kouzla, boje, bohyně, skřítek Dobby (dodnes si ho pamatuju, chudák mi ho bylo líto v jedné pozici), známí i nepřátelé... Série Magie je opravdu megalomanská, i když často hodně obtížná a zemřít třeba v Sedm mystických hadů nebo dokonce v Koruně králů není žádný třináctý úkol pro Asterixe a rozhodně to naštve (resp. nasere). Ale jinak... Lahoda!
Štítky knihy
Autorovy další knížky
1994 | Čaroděj z Ohňové hory |
1996 | Pekelný dům |
1998 | Magie: Napříč Shamutantskou pahorkatinou |
1999 | Strašlivý netvor |
1997 | Magie: Koruna králů |
V letech 1983-85 Steve Jackson vytvářel unikátní tetralogii MAGIE, která posílá hrdinu napříč celou zemí Kakhabad až do proslulé Mampangské pevnosti za ukradenou Korunou králů. MAGIE je putovní dobrodružství jedinečné dvěma prvky.
1) Maximální provázanost mezi jednotlivými díly, což se promítá na inventáři, který si hráč přenáší ale také na rozhodnutích, jejichž důsledky na hráče dopadnou klidně až v dalších knihách.
2) Hráč má na výběr zda bude bojovníkem anebo mágem. Bojovník má herní styl jako v minulých knihách FF série, ovšem za mága čeká hráče sice omezení -2 UB ale zato možnost využívat kouzla! Na konci knihy je seznam 48 různých kouzel (v originále vyšla knížka kouzel samostatně i s obrázky), které se dle pravidel musí hráč naučit na začátku dobrodružství ale pak už se na ně dívat nesmí. Kouzla se využívají v situacích, které to umožňují, podobně jako u Citadely chaosu. Vtip je v tom, že kouzel je tolik a hráč se je musí naučit, musí znát zkratku každého kouzla, jeho efekt, podmínku pro seslání a rovněž cenu, neboť každé kouzlo stojí mága trochu staminy.
Putování pahorkatinou je velice přehledné, logické a přinese i šanci na zisk mocných předmětů použitelných ve zbytku tetralogie. Venkovské prostředí plné vesniček, přírody a monster jde Jacksonovi dobře a celkově vzato je to skvělý vstup do příběhu. Přestože je pahorkatina delší než běžné knihy, může se příběh zdát být překvapivě krátkým ale to je způsobeno právě tou Jacksonovou tradiční nelineárností a díky kouzlům i rozsáhlými možnostmi řešení vzniklých situací.
Hodnocení příběhu - 30%
Obtížnost - 2/10
Délka - 456 odkazů