Najdi SMRT
Steve Jackson
Fighting fantasy série
< 17. díl >
S pomocí svých nadpřirozených schopností chráníš poctivé občany prosperujícího města Titan před terorismem, násilím, únosy a korupcí, které mají na svědomí bandy superzločinců. Tvým úkolem je najít místo přísně utajovaného setkání SMRTi, zajmout Titanového kyborga a jeho tlupu a přivést je před soud. Dvě kostky, tužka a guma je vše, co k tomuto dobrodružství potřebuješ. Můžeš si vybrat ze čtyř nadpřirozených schopností – psionické schopnosti, nadlidskou sílu, speciální technické dovednosti či energetické výboje – a schopnost, kterou si vybereš, ovlivní průběh tvého úkolu. Budeš získávat a ztrácet body Hrdinství, čekají tě stopy, které budeš sledovat, nebezpečí jež potkáš, a zločinci, s nimiž budeš bojovat.... celý text
Literatura světová Sci-fi Gamebooky
Vydáno: 1997 ,Originální název:
Appointment with F.E.A.R., 1985
více info...
Přidat komentář
Jestli se dá říct, že fantasy prostředí je základní formát, tak tento díl je opět jedním z méně "tradičních" kousků, z moderního prostředí vymyšleného velkoměsta Titan, plného monster a superzločinců. Najdi SMRT je inspirovaný komixy se superhrdiny, odpovídá tomu jak příběh, tak příhodné ilustrace. Zajímavý je výběr jedné ze čtyř superschopností Stříbrného rytíře. Jeho hlavním úkolem je najít indicie, vedoucí k včasnému nalezení místa plánované schůzky zločinecké organizace SMRT a tam porazit jejího vůdce, hlavního záporáka, tzv. Titanového kyborga. Mezitím řeší případy, zachraňuje nevinné občany, zatýká zločince a občas si odskočí do práce ve své civilní podobě. Někteří zločinci mají cenné informace o schůzce SMRTi, nebo o jiných zločinech, někdy je hrdina jen zaveden do slepé uličky. Zajímavé je, že místo a čas schůzky organizace se liší podle toho, jakou má hrdina superschopnost, proto doporučuju hrát s jednou zvolenou superschopností do té doby, než vyhrajete, jinak se vám získané stopy můžou plést. Pro každou superschopnost existuje jiná, specifická cesta. Je tu promyšlený systém přesouvání se na odkazy, ve smyslu "když se dozvíš o tomto zločinci, přičti 50 k odkazu, na kterém zrovna budeš" - proto je potřeba si stopy srozumitelně zaznamenávat. Novinkou je také to, že superhrdina své protivníky nikdy nezabíjí, jen omračuje (snižuje Staminu na 1 až 2), na to je dobré nezapomínat.
Plusy: Výběr ze čtyř superschopností, netradiční systém stop a hledání odkazů, smysl pro humor, ilustrace.
Mínusy: Ze začátku trochu nepřehledné množství jmen či přezdívek, či pochopení systému stop a možností kam se vydat (nejde si tak kreslit klasickou mapu). Body hrdinství, získávané za hrdinné skutky a měřící vaši úspěšnost jsou jaksi něco zbytného, nemajicí vliv na hlavní cíl, což je v úvodu objasněno, ale je to možná škoda.
Zábavnost: 5/10
Obtížnost: 6/10
Naprosto nejlepší gamebook z celé série Fighting Fantasy. Tak komplexní jak jen to jde. Příběh ve stylu komiksových superhrdinů je fajn, ale mě osobně nejvíce zaujal spíše ten krimi nádech, kdy je zapotřebí sledovat stopy, sbírat informace a často i dedukovat z různých nápověd. A co víc, na začátku si hráč může vybrat ze 4 super schopností a každá má jiný průběh, jsou potřeba jiné stopy, jiné informace a závěrečné finále se tak odehrává jindy a jinde. Obtížnost je vcelku hodně vysoká (při poctívém hraní se dá říct až extrémní) a k nalezení veškerých potřebných střípků informací je třeba dělat si značné množství poznámek.
Detektivně-superhrdinská verze FF mě moc nebavila, asi protože nejsem fanda žánru. Za výhody / osvěžení považuji, že cest k úspěchu je spousta. A je dobře vymyšlené sbírání stop.
(SPOILER)
Najdi S.M.R.T. je dokonale koncipovaný gamebook od génia Steve Jacksona. Hraje se trochu jinak než zbytek FF gamebooků, jiný systém, jsou tu body Hrdinství, které si můžete na konci porovnat jako Score a vybíráte jednu ze 4 speciálních vlastností. S každou Vás to odvede na jiné stopy, na jiný konec. Konečná schůzka také probíhá pokaždé na jiném místě a dovedou vás k němu jiné indicie. Muselo dát sakra práci tohle poskládat, je to o yardy dál než Livingstonovy věci. Nejlepší jsou ty reálie 80. let, takže ani nejde o sci-fi gamebook, spíš takový super-hero, žádný lasery a rakety tu nejsou.
Vtípky typu Michael Blackson a jeho album o Ghůlech, Georgie Boy z Vulture Club co má dermatitidu, Číňan přinesivší Pekingskou kachnu, kniha Čaroděj z ohňové hory :) atd. Titanový kyborg má UB 18! nejvyšší co jsem viděl, ale vždy mu to máta šanci snížit :) Dohráno na všechny 4 schopnosti.
Dost těžký gamebook, jeden z těch, co dokážou i solidně frustrovat vzhledem k tomu, že potřebujete sbírat střípky informací o SMRTi a ty následně na konci v jedné ze tří (nebo čtyř?) lokací využít do trojciferného čísla. Jakmile je poskládáte blbě nebo máte málo informací nebo nedejbože špatně vybrané schopnosti, je s Vámi i celým světem konec. V tom je největší slabina Najdi SMRT - pokud hrajete podle pravidel, je téměř nemožné dohrát ho na první či druhý pokus.
Jako ochutnávku dám příklad, který si velice dobře pamatuji, ačkoliv knihu jsem četl tak před deseti lety. Na několikerý pokus o pokoření tohoto gamebooku jsem se konečně dostal do fáze, kdy jsem správně poskládal informace. Jaké překvapení na mě čekalo, když jsem neměl požadovanou nadpřirozenou schopnost a díky tomu jsem nesundal ten vrtulník.. Jesus Fucking Christ!
Ale jinak je to dobrý gamebook, ne že ne.
Příjemně obtížný a rozmanitý gamebook. Pátrání, sbírání informací, hledání stop, komunikace, nadpřirozená schopnost, komiksová ilustrace obrázků- toto vše hodnotím kladně, více možností než u jiných kousků. Tento 'gejmbuk' se velmi povedl.
Autorovy další knížky
1994 | Čaroděj z Ohňové hory |
1996 | Pekelný dům |
1998 | Magie: Napříč Shamutantskou pahorkatinou |
1999 | Strašlivý netvor |
1997 | Magie: Koruna králů |
Najdi SMRT (v originále FEAR - strach) je unikátní sci-fi počin, který se tentokrát točí okolo superhrdinů. Vy jste jedním z nich, jste Stříbrný rytíř, ochránce města Titan a vaším úkolem je chytat různé drobné superzločince s cílem najít od nich stopy a odhalit vůdce organizace SMRT. Celý příběh je nasáklý pachutí Amerických komixů z dob Studené války, kdy si Amíci hráli na to, že existuje skupina hrdinů v pestrobarevných pyžamech, kteří potírají zločince (samozřejmě z východu), co se snaží zničit tu jejich prý ničím nezkaženou zemi. I když se Najdi SMRT snaží vzdávat hold komixům a superhrdinům (Superman, Spiderman...), a zároveň obsahuje kopec legrácek (narážky na Michaela Jacksona, na Čaroděje z Ohňové hory...), tak určitá politická údernost tehdejší doby je z něj patrná, ovšem i to je prvek, který dopomáhá budovat stylovou atmosféru.
Najdi SMRT je vůbec první knihou v sérii (nepočítejme MAGII), která převyšuje obvyklou délku 400 odkazů. To ale neznamená, že příběh je dlouhý. Ve skutečnosti ho lze dokončit poměrně rychle, ale kniha nabízí velký potenciál znovuhratelnosti. Na začátku si zvolíte jednu ze čtyř superschopností, které následně budete využívat. Každá superschopnost vám pomůže řešit některé situace jedinečným způsobem a tak se průběh dost liší.
Kniha má sice jen jeden závěr, ale volba superschopnosti dost ovlivní její průběh. V zásadě je třeba počítat s tím, že správnou cestu nemáte šanci jen tak odhalit. Je to Jackson, takže možností je vždy celá řada a vzájemně se likvidují. Vlastně je to Jackson v takové formě jako nikdy předtím a tak je celá kniha od začátku do konce neuvěřitelně promyšlená síť odkazů tvořících příběh o maximální nelinearitě. Nemáte sebemenší šanci odtušit, kde najít důležité informace, takže bez podrobné mapy, či spíše schématu provázanosti zločinů si ani neškrtnete. Výsledkem je opravdu velice, velice provázané kriminální dobrodružství, kdy jediná informace, kterou minete způsobí, že jste předem odepsaní, aniž byste to zjistili dříve než na konci.
Hodnocení příběhu - 60%
Obtížnost - 7/10
Délka - 440 odkazů