Propasti zla
Ian Livingstone , Steve Jackson , Luke Sharp (p)
Fighting fantasy série
< 30. díl >
Velké pečeti Goraku byly zlomeny a Štít pravdy zmizel – Orghuzovy síly zla už nejsou spoutány! Ty, obyčejný pomocník v kuchyni, jsi přímým potomkem Tankreda Velikého. Proto se právě Ty musíš vydat na strastiplnou výpravu za Štítem. Se Zářícím mečem v ruce a kočičí bohyní Tabashou po boku musíš vstoupit do Propasti zla, abys našel a zničil ďábelského Orghuze…... celý text
Dobrodružné Fantasy Gamebooky
Vydáno: 2000 , PerseusOriginální název:
Chasms of Malice, 1987
více info...
Přidat komentář
To podstatné napsali už YorikB a nevermore3. Nečekal jsem, že 30. díl v sérii se vrátí svou nehratelností někde k první desítce. Je to škoda, protože je tu fajn zpestření v podobě šifer a nápověd a je i víc "cest" jak GB úspěšně dohrát. Taky mohlo být využito to, že se GB odehrává na kontinentu Khul.
Za mě druhá nejslabší kniha. Chaos, zmatek a vlastně pak už i šílená nuda. Je tu pár dobrých nápadů, jako odškrtávání sedmi baddies mimo hlavního záporáka, palivo na připravování si jídla a tak. Ale celé je to jeden velký nudný labyrint a tuším že každý 8. odkaz končí smrtí (je jich50-60). To je fakt dost. Otřesný gameplay. I tak dávám 3***, ale víte, znáte to :)
Mám rád gamebooky. A tak, když jsem v místním antikvariátu zahlédl Propasti zla, neváhal jsem a zakoupil. Bohužel jsem netušil, co mě čeká. Příběh je víceméně klasický - jsi vyvolený, jediná spása světa, jasně, známe to. Popsaný svět působí zajímavě, ale je zoufale nevyužitý - např. legendární Geddoni, se kterými se hráč setká na pár odkazech na začátku a pak už nic.
Největší problém gamebooku je to, že šance ho dohrát je podobná jako vyhrát ve sportce. Spousta odkazů je typu: Stojíš v prázdné místnosti. Půjdeš doleva, nebo doprava? Jedna možnost hráče okamžitě zabije a nedá se poznat, která je správná. Pokud přežije, čeká ho totéž na dalším odkazu. A na dalším zase. Absolutním vrcholem je předposlední odkaz, kde je potřeba vybrat z pěti možností a čtyři znamenají smrt. I když tady mám podezření, že z české verze možná vypadla ilustrace s nápovědou. Autor zavádí dvě nová pravidla, která ale ve finále jenom umocňují roli náhody. "Souboj jednou ranou" který nezohledňuje umění boje a je vždy padesát na padesát (vítězství nebo smrt) a pak "hoď kostkou a urči místo kde stojíš a pak ještě jednou a urči kam dopadl balvan. Pokud se shodují, jsi mrtvý." Navíc se oběma pravidly nehorázně plýtvá ("Absolvuj pět soubojů jednou ranou s hordou skřetou a pak na útěku hoď sedmkrát kostkami jestli tě nezabije padající balvan.") Rozhodně radím, ruce pryč.
Propasti zla se tváří lákavě... rudá obálka se zubatým válečníkem na opancéřovaném koni co vypadá jakoby vyskočil ze samého pekla. Navíc je to již třicátý díl, úžasné kulaté číslo, které by jiná gamebooková série mohla jen tiše závidět. Všechno vypadá na další vysoce kvalitní pilíř Fighting Fantasy série jakým byl 10. Pekelný dům a 20. Samurajův meč. Jenže pak zjistíte, že to napsal Luke Sharp...
Na království Gorak na Khulu jdou temné časy, když král Tankred srazil svého zkaženého bráchu Orghuze do Propasti, jenže ten získal Štít pravdy, neboť zrádce zlomil pečetě Goraku, Khuddamové se budou rozmnožovat a kdo to chápe je čáryfuk Astragal, který hrdinovi podá pomocnou kočku Tabashu Bazouk. Nějak moc zmatečných názvů najednou, že? A přesně o tom Propasti jsou, o zmatku a chaosu, o naprosté absenci spisovatelského umu, o událostech bez pádného smyslu, o nekonečném slepém rozhodování (vlevo, rovně, doprava) a ještě o podivných pravidlech, z nichž nejhorší je Souboj jednou ranou, v němž nerozhodují statistiky a je to vždy 50:50 zda přežijete nebo ne.
I když jsou Propasti fantasy dobrodružstvím, rukopis Sharpa je tak nezaměnitelný až se vám zdá, že čtete dalšího 27. Hvězdného lovce, jenže tentokrát obtížnost směle útočí na některé Livingstoneovy kusy. Špatný výběr tunelu? Smrt. Špatný hod na číslo? Smrt. Autor navíc svými primitivními volbami cesty a neschopností vykreslit scénu ukazuje, že neumí psát poutavě. Je neuvěřitelné jak velké procento odkazů končí volbou zda půjdete na západ, sever, východ, jih, doleva, rovně, doprava...
Propasti zla jsou doposavad tím nejhorším co jsem v FF sérii hrál.
Hodnocení příběhu - 20%
Obtížnost - 9/10
Délka - 400 odkazů