Filmové spekulace
Quentin Tarantino
Quentin Tarantino je nejen jedním z nejslavnějších současných filmových tvůrců, ale také jedním z největších filmových expertů. Dlouhá léta v rozhovorech mluvil o tom, že se jednou vrhne na psaní knih o filmech. Nyní nastal ten správný čas a výsledkem je vše, v co jeho vášniví fanoušci – a všichni milovníci filmů – mohli doufat. Tato kniha, uspořádaná podle klíčových filmů ze sedmdesátých let, z nichž všechny viděl poprvé jako mladý divák, je stejně intelektuálně přísná a pronikavá jako svižná a zábavná. Je to zároveň filmová kritika, filmová teorie, reportážní počin i úžasná osobní historie, a to vše je napsáno jedinečným „tarantinovským“ stylem.... celý text
Literatura světová Umění
Vydáno: 2023 , Universum (ČR)Originální název:
Cinema Speculation, 2022
více info...
Přidat komentář
Tak tohle bylo opravdu pouze pro filmové fajnšmekry. Tarantino zde z pohledu tvůrce probírá na konkrétních filmech myšlenky a pracovní postupy scénáristů režisérů. Při tom zároveň přemýšlí, jak by filmy dopadly, kdyby se jich chopil někdo jiný či kdyby se obsadili jiní herci nebo studio dovolilo tvůrcům realizovat původní záměry. Také vzpomíná na dětství, které prakticky prožil v kině a tak se nemohl stát ničím jiným než výborným režisérem.
Mr. Brown napsal konečně knížku o svých oblíbených filmech ze sedmdesátých let. Zároveň také knížku o tom, jaké to BYLO chodit ve zlatých sedmdesátých v USA do kina. Taky o tom, jakýma očima se v těch letech na filmy dívalo. Taky o tom, jak některé z filmů vznikaly a proč vypadají tak, jak je dnes známe. Mr. Brown je sběratel filmových drbů a kuriozit. Ale tuhle knížku píše taky PAMĚTNÍK. Zažil ty filmy v kině! Zažil třeba, když publikum řvalo nadšením při finále Rockyho! A teď nám to popsal, takže i my víme, co pro Amíky v té době kinoprojekce znamenaly. Rozumějte, byli to časy před VIDEOREKORDÉRY. Kino bylo všechno a pro všechny.
Měl taky tu výsadu, že s tvůrci děl o kterých dnes píše, stihl jako auteur to auteur ještě za jejich života mluvit. Dnes už jich je většina na pravdě Boží. Škoda, že nestihl Drsnýho Sama Peckinpaha, škoda....
Mr. Brown je také, jak tu zaznělo, cinefil. Umí drby, kurizozity, zdánlivě nepodstatné maličkosti dosadit do faktů, doby, souvislostí a z toho vytěžit jiný, neotřelý, autorský pohled na filmové dílo co by nedílnou součást určité kulturní epochy. I ty nejblbější filmy tak dostávají nový rozměr.
Skvělá, zábavná i poučná kniha pro milovníky dané éry i filmografie vůbec.
Jen nechápu, proč se Mr. Brown podepsal jako nějaký Quentin Tarantino. Ale i ten, až skončí s filmem a bude jen psát, nebudu mu lát.
Úplná lahôdka pre každého cinefila, medzi ktorých sa rátam aj ja. Quentin je síce ten úplne najväčší cinefil na svete, za ktorým aj ja na míle zaostávam, no jeho rozbory filmov, hercov a režisérov som si náramne užil, cítil som, že som s ním na rovnakej vlnovej dĺžke. Samozrejme, že všetky filmy, ktorým dal vlastnú kapitolu, som aj videl a dokonca som videl aj vyše 90% filmov, ktorým venoval len riadok alebo dva, aj keď som si ich všetky už tak dobre nepamätal, no vďaka Q. som si na ne rozpomenul. Nie vždy vo všetkom s ním aj súhlasím, taká Cesta k ráji mi prišla ako podpriemerný film (rovnako ako Rocky II, ktorý Q vychvaľuje, no mne prišiel o triedu slabší ako Rocky IV), ale ostatné filmy, ktorým sa venoval, boli fajn, buď mierne nadpriemerné alebo vysoko nadpriemerné, aj keď ja by som zo 70-ok vedel vybrať iné, lepšie kúsky. No toto nebol výber naj filmov podľa Q, ale výber filmov, ktoré ho nejako ovplyvnili a bolo to príjemné čítanie, kde som získal aj iný pohľad na tie filmy.
Aj keď som Tarantinov veľký fanúšik a je pre mňa ten najlepší režisér a scenárista na svete, na to, aby ste si túto knihu užili, nestačí byť len jeho fanúšik a milovať jeho filmy. Predovšetkým musíte mať veľa napozerané a mať slušný prehľad v menách hercov a režisérov. Nestačí poznať hviezdy ako Steve McQueen, Charles Bronson, Paul Newman, Warren Beatty a režisérskych velikánov ako Scorsese, Coppola, Spielberg, De Palma, Peckinpah... Keď spomína hercov ako Joe Don Baker, Ned Beatty, Peter Boyle, William Devane a vy netušíte o koho ide a neviete si vybaviť ich tváre bez toho, aby ste ich museli googliť a pri menách režisérov ako Yates, Bogdanovich, Ashby, Schrader sa vám nevybavia aspoň 2-3 ich najvýznamnejšie filmy, tak asi budete v tejto knihe dosť stratení a mimo zo všetkých tých mien a názvov filmov. Jasné, ani ja som nepoznal úplne všetky mená, zo 10 by sa ich našlo, ale všetko išlo o hercov, ktorí hrali len nejaké miniroličky alebo v TV v seriáloch, ktoré v našich končinách vôbec nepoznáme. Vďaka tejto knihe som si ešte doplnil filmové resty o niektoré filmy, ktoré mi zatiaľ unikali, ako Joe, Falešne obvinený, Básnik a kočička, Dirty Mary Crazy Larry. Ostalo už naozaj len pár filmov, ktoré Q spomínal a ja som ich nevidel, ku ktorým ale neexistuje dabing ani titulky ako Wheres Poppa, Malibu High, Hollywood Boulevard a nejaké blaxpoitation.
Veľmi dúfam, že pán Tarantino napíše ešte viac podobných kníh, venujúcich sa aj iným obdobiam, aj keď 60-te a 80-te roky dosť tvrdo kritizuje. No zaujímali by ma jeho názory na filmy a hercov napr. klasického Hollywoodu, určite ma napozeraný aj ten a viac ako ja.
Slepě jsem čekala Quentinovu biografii a filmografii. Po prvních stránkách jsem měla pocit, že asi knihu odložím, jenže je to marný, je to člověk, který má svoje kouzlo a neváhá ho použít. Přesvědčil mě a knihu jsem přečetla. A i když nejsem typický cinefil a 9/10 filmů jsem neviděla a stejné množství jmen filmových tvůrců neslyšela, vím, že už ani vidět nemusím. Už teď vím víc :-)
A ten autentický a svěží slovník je náramně fajn, jak v reálu :-)
Quentin Tarantino, velký fanoušek filmu schopný tvořit vlastní filmové scénáře.Podstatou jeho díla vždy byla filmová pocta tomu nejlepšímu co kdy viděl.Kniha umožnuje náhlédnout do jeho myšlení a názoru, jako velkého znalce, což je zde to vyjímečné.Jednotlivé kapitoly jsou označeny názvy filmu, což pro někoho muže být výhodou, ale v textu se objevuji odkazy na další filmy.Konec knihy je věnován jeho životu a vzpomínkam.Kniha jako celek funguje skvěle a konec, kdy vypraví o svém životě je krasný.
Tarantino se zde věnuje především rozborům několika starších filmů jiných režisérů.Pokud šlo o filmy,které jste viděli,bylo to i zajímavé.Problém nastává ve chvíli,kdy si čtěte o filmu,který neznáte a ani vás nazajímá.To jsem i přeskakoval.Bohužel filmů zde v knize není mnoho.
Konečně další kniha z pera mé největší platonické lásky:))
Z textu je intenzivně cítit obrovská láska k filmu někoho, kdo se pro filmy narodil, kdo jimi žije a kdo je v #makingmovies setsakramentsky dobrej:) A já si ji moc užila!
Nalijme si ale čistého vína - ty části věnované jen a jen velmi detailním rozborům filmů, jsou pro ty z nás, kteří tyto filmy vůbec neznají, trošku zdlouhavé. Na druhou stranu se mi líbilo, že čtenář dokáže díky těmto rozborům pochopit, jak lze o filmech uvažovat, čeho všeho si v nich může všímat a hlavně pozná, jak o nich uvažuje QT.
Samozřejmě mě moc bavil výčet hororů, které QT viděl a jeho názor na ně! A závěrečná část s Floydem? Tak ta byla neskutečně silná.
Jestliže jsou takové knihy útěchou za to, že už se nedočkáme žádného dalšího filmu, pak se s tím smířim o něco snáz:) Ale stejně pořád doufám, že si dá Mistr jen pauzičku, klidně pár let, jestli to potřebuje, a zase se nějakého toho #masterpiece dočkáme.
[Zkusím to zpětně (a volněji) přeložit z původního komentáře na goodreads]: Vlhký sen každého cinefila, kde Tarantino jde hlavně přes 70kové kousky, které tehdy definovaly film, jeho dětství a jak to vše vlastně začalo, během období, kdy se vše uvolňovalo a bylo otevřeno novým způsobům a práci se starými tématy (stejně jako já, Tarantinova možnost sledovat filmy, které děti jeho věku nemohly, mě rovněž vrátila zpět do dětství). Je to autobiografie, částečně, v úvodní a závěrečné kapitole, ale hlavní jádro knihy tvoří filmové eseje, asi okolo tuctu kapitol, obvykle soustředěných na film a herce, pozadí dané éry a takové to během natáčení (ale ne takovým tím otravným, podrobným způsobem, jen, tak akorát, aby to bylo zajímavé a člověk se do toho ponořil; Tarantino je, v tomhle smyslu, neschopný nudit, mě ten jeho styl baví) a v podstatě, co tehdy vyvstávalo, jako Steve McQueen (!) a jeho 'Bulitt', Eastwood a jeho 'Dirty Harry'; Deliverance, The Getaway, Don Siegel, Sam Peckinpah a tak dále a tak dále, některé klasiky měly samozřejmě velmi specifický vliv na samotného Quentina a něco z toho zase inspirovalo mě se na to v blízké budoucnosti podívat (překvapivě i na to, že jde o knihu od ikony, jakou je Tarantino, jsem si ale vypíchl asi jen 5-6 filmů, ty větší samozřejmě znám). 'Cinema Speculation' (Filmové spekulace) je kniha přístupná i pro lidi, kteří ale netuší, kdo Tarantino je, nebo o čem to je, jako skvělé vyprávění o zajímavých momentech z filmového průmyslu během 70tých let, ale definitivně bude ceněna víc lidmi, kteří jsou filmy nasátí a žerou je od dětství a zkrátka milují magii (pro mě bylo zásadní, když se iluze filmu, coby jiné reality změnila v oh, herec hraje roli oh, kamera to natáčí, takže když jsem opět schopný ponořit se do té reality daného filmu, vím, že takovej film je, něco speciálního, něco zvláštního) a všechno to během natáčení a jak se tvořil... (vložte název filmu) - v podstatě milovat vše okolo toho. Tarantino samozřejmě předvádí svoji úžasnou hlubokou znalost a jeho nadšení se nese přímo do stránek a drží vás tím svým "jak číst filmy. Bylo to úžasný, i kdyby, jak tvrdí, přestal točit a jen se věnoval psaní, neměl bych s tím problém a vcelku rád četl jeho knihy. Mít, jak francouzský výraz říká "œuvre", uzavřenou filmografii, dílo, mít začátek a konec, stojící, nepokračující je zajímavý a dnes ne tak často spatřený prvek, pokud jde o něčí práci, ale tak to QT plánuje. Většina tvůrců končí během práce na něčem, pokračují, protože to je vše, co znají. I Kafka nedokončil svoje knihy, protože osoba pokračuje v hledání, do konce svých dní, to je život. Takže, myslím si, že Tarantinovi to nedá a bude pokračovat, jen možná sporadičtěji a jinak. Terrence Malick si vzal 20 let pauzu. Kubrick měl dekádu, a natočit jeho poslední film mu trvalo velmi dlouho. Pointa je v tom, že, jak čas plyne, mění hodně vaši perspektivu. Palec hore za zmínění Bukowského 'Post Office' (Na poště/Poštovní úřad), také jedna z mých nejoblíbenějších knih, stejně jako ta závěrečná část s Floydem, je tak silná, ale to se dá říct o jakékoliv části téhle knihy, nevidím v ní hluchá místa, dost podobně jako v případě Tarantinových filmů. (12. března 2023)
Autorovy další knížky
2021 | Tenkrát v Hollywoodu |
2005 | Pulp Fiction |
2009 | Hanebný pancharti |
1996 | Palba od boku (Portrét Quentina Tarantina) / Pulp Fiction |
2023 | Filmové spekulace |
Přál bych si napsat taky takovou knihu, byla by to asi jediná kniha, kterou bych byl schopnej napsat, ale asi nikdy takovou knihu nenapíšu, páč sem na to moc línej. Byl sem skoro línej si jí i přečíst, ale po asi dvouměsíční pauze, kdy sem jí měl rozečtenou sem se k ní vrátil a dočet jí, už prakticky na jeden zátah. Čte se to samo, páč to neni žádná suchopárná kniha o tom, jakej je film věda, páč film neni žádná věda navzdory všem profesorům, kteří se na filmových vědách snaží vzbudit dojem, že film se dá studovat, já říkám, že nedá, film je zábava, a pokud z něj uděláte vědu, jde všechno do hajzlu. Film můžete buď milovat a nebo žádná jiná možnost. Hlavně ho nestudujte! je to ta nejvěčí chyba, kerou můžete udělat, já to vím, páč sem tu chybu udělal. Film je láska, jediná, která vydrží celej život, a žádný studium vám k ničemu nepomůže. Maximálně se vám to snaží znechutit a vnutit vám nějaký nesmysly. Tarantino to naštěstí nedělá. Film taky miluje a proto je jeho kniha čirý potěšení. Film prostě buď máte rádi a totálně mu propadnete a nebo mu prostě nerozumíte a je vám u prdele. Film je život a život je film. To je veškerá věda. Nic dalšího nemusíte vědět. Už se nemůžu dočkat, až QT napíše další knihu nebo natočí další film, cokoliv z těchhle dvou možností bude vždy výhra.