Havarrské kobky
Jiří Zahradníček
Jsi schopný zloděj z města Havarr. Díky nešťastné náhodě se společně se svým bratrem ocitneš ve vězení. Trestu se lze vyhnout pouze tak, že splníš záhadný úkol, jenž ti zadal král Horon II. Putování zpočátku vypadá nevinně, osud tě však zavede na tajemné místo, o kterém jsi dosud neměl ani potuchy. Čemu všemu budeš muset čelit, abys zachránil život uvězněného bratra? Gamebook Havarrské kobky je fantasy hrou pro jednoho hráče. Střetni se v boji s hrůznými nestvůrami, překonej zákeřné pasti a osvoboď se ze sevření podzemní magie. Bude pouze na tobě, jak dobrodružství dopadne!... celý text
Přidat komentář
Jméno Jiří Zahradníček není na gamebookové scéně neznámé, takže bylo jen otázkou času, než se k některé z jeho knih dostanu. Během četby na mě dýchla oldschoolová atmosféra knih Fighting Fantasy smísených s ranou českou gamebookovou tvorbou. Týká se to jak úvodních pravidel hry, tak samotného dungeonu a vlastně i příběhu (jehož pozadí mi přijde trochu nedomyšlené, ale i tak postačilo). Knize se ovšem daří čtenáře vtáhnout a přenést na něj nadšení ze hry, takže pokud mi něco skřípalo, zvykl jsem si rychle.
Problém tkví v tom, že i když je vaše postava zloděj, namísto stínové kleptomanie spíš co chvíli buší do poměrně tuhých nepřátel jako pravověrný válečník. Hra k tomu i sama svádí, ať už nalézáním magických předmětů prospěšných v boji nebo výskytem fightů, kterým se jednoduše nelze vyhnout. To po pár hrách ovlivní i počáteční výběr schopností (takový Kritický úder se hodí) a kde číhají pasti už časem většinou tušíte. Hru se mi úspěšně podařilo projít na třetí pokus, kdy jsem si dobře naházel postavu, získal cestou dobré vybavení a výzvou se tak pro mě stal až závěrečný epický bossfight. Tomuto svazku nechybí napětí z odhalování neznáma a jelikož jsem zdaleka neprozkoumal vše, tak ani značná znovuhratelnost.
Havarrské kobky potěší (nejen) čtenáře devadesátkových gamebooků.
Havarrské kobky rozhodně nejsou špatný gamebook, v sérii Fighting Fantasy by patřily k lepšímu průměru. Největší výtkou z mé strany tak je, že podle popisu jsem se těšil na hraní za zloděje. Tedy plížení, vyhýbání se bojům a originální řešení problémů. Místo toho je hrdina klasický válečník, který kosí nepřátele, se kterými by měl co dělat i oddíl vojska.
Havarské Kobky jsou vzpomínkou na klasické knihy, které pomohli utvořit tento žánr. Autorovi se však podařilo odstranit některé více frustrující prvky, které byly v minulosti jejich nedílnou součástí, a dodat trochu lesku v podobě volitelných schopností a vylepšení. Kniha nepatří mezi ty nejobtížnější, ale zároveň vám úspěch nedá úplně zadarmo. Co jí chybí je nějaký ten jedinečný prvek, díky kterému by lépe utkvěla v paměti.
Velice dobrý gamebook,jednoduchá a dobře pochopitelná pravidla,velmi dobře vybalancovaná obtížnost a hlavně co mě na tomto gamebooku překvapilo vzhledem k jeho menší velikosti i dobrá znovuhratelnost uspěšně dohráno mám 2x pokaždé jinou cestou a možnost kam se člověk mohl vydat je tam určitě povícero.Určitě doporučuji a pokud bude někdy pokračování nebo jiná kniha rád koupí autora podpořím.
Velmi příjemná gamebooková prvotina Jiřího Zahradníčka, která mě, Fighting Fantasy veterána, překvapila a nadchla svou čtivostí, atomosférou a absencí náhlých, nečekaných úmrtí, které dokážou pěkně zkazit zážitek při hraní série FF. Zatím jsem knihu prošel jednou, ale zcela určitě se k ní rád vrátím.
Můj první gamebook a hned taková pecka. I když se sám sobě divím, že jsem jako fanda do Dračího doupěte a ADnD podobnou literaturu již dávno nezkusil... (Díky Honzo!)
Na začátku se člověk seznámí s pravidly (jednoduché, zapamatovatelné, logické), přečte si úvod do příběhu a hurá na to... Od teď je vše jen na vás.
Hra mi příjemně ubíhala, bojů bylo tak akorát, aby to člověka pořád bavilo, možností, kam se vydat přibývalo a ve vaku sem tam objevil i nějaký ten zajímavý předmět...
GB jsem hrát třikrát, (jedna smrt) přičemž pořádně jsem si jej užil až na potřetí, neboť první hraní bylo nechtěně nejkratší, neb jsem podvědomě zvolil asi tu nejkratší cestu nevědě, že není cesty zpět... Nicméně i tak si myslím, že ještě dobrých 5 her bych bez problému zvládl, aniž bych měl pocit, že se opakuji.
Co bych změnil, kdybych mohl by byla síla soupeřů, neb mi přijde, že jsem je porážel bez větších problémů a to jsem neměl extra nabušenou postavu. Nejspíš to bude i zvolenou schopností, kdy jsem si vždy vzal "Kritické údery". Ono šance na dvě stejné cifry na kostkách není úplně malá a v boji se mi skutečně vyplatila. Ostatní mi nepřišli nějak extra výhodné...
Sečteno a podtrženo: skvělá zábava na dlouhé hodiny sbalená do malé knížky, která jistě nalezne poměrně široký fanklub!
Moc pěkný GB, pravidla jsou přehledná a jednoduchá, obtížnost je vyvážená. Z popisu knížky jsem očekával, že to bude dungeon crawl, ale to tento GB není, což je asi z komerčního hlediska výhoda. Jsem moc rád, že jsem nenarazil na žádnou náhlou smrt a podobné zbytečnosti. Jako prvotina autora je to opravdu moc zdařilé dílo. Z konce knihy cítím i možnost dalšího dílu :).
Povodne som si tento gamebook kupil, aby som podporil "domacu" scenu. Spociatku som bol trochu skepticky kvoli Fighting Fantasy pravidlam - tuto seriu kvoli jej nezmyselnej obtiaznosti a slabemu literarnemu stylu velmi nemusim... O to viac som bol ale prekvapeny, ked som sa do Kobiek zacital! Je napisana prijemnym stylom, dej odsypa a obtiaznost je tak akurat - ani nudne jednoducha, ani frustrujuca. Spracovanie je na profesionalnej urovni, co ma pri gamebooku za par korun velmi prijemne prekvapilo. Davam plny pocet bodov, pretoze takato prvotina sa len tak nevidi. Odporucam!
Jde o parádní počteníčko a super hru v jednom balení. Hodnotím pěti hvězdami, jelikož jsem byl opravdu spokojen a i příjemně překvapen, jak autor pěkně barvitě popisoval děj i scénu svého prvního dílka. Kniha má zároveň i krásné grafické zpracování, které ještě více pomůže představivosti. Nebudu to natahovat. Jen tak dál! :-)
První autorský počin na poli gamebooků. Pojďme si ho tedy detailněji rozebrat a ohodnotit.
O obálku a ilustrace se postaral Milan Hajný, pro kterého to byla zrovna tak prvotina v knižní tvorbě. A zhostil se toho na výbornou. Minimálně obálka snese opravdu potlesk. Šikovně koresponduje s atmosférou dobrodružství. Zajisté i upoutá. Vnitřní celostránkové obrázky jsou také povedené. Tady musí zavládnout spokojenost mnohých čtenářů.
Příběh je zasazen do fantasy světa, což je v dnešní době tak trochu klišé. Avšak na tomto poli má stále spoustu fanoušků, takže proč ne ;) Navíc nám Jura naservíroval docela zajímavou detektivní zápletku. Jste nadějným "chmatákem" z města Havarr a členem zlodějského cechu. Spíše k Vaší smůle máte bratra. Oba sirotci. Při jednom zasvěcení do tajů tohoto "řemesla" se sourozenec "utrhne ze řetězu" a přivodí oběma nemalé potíže. Skončíte za mřížemi. Jedinou nadějí na osvobození je vyřešit jednu záhadu, která trápí i samotného krále. Jeho královská tabule zeje nedostatkem masa. Proč Lougova farma zpomalila jeho přísun? Kam se dobytek poděl? Jak sjednat nápravu? Pro odpovědi na tyto otázky vyšlou Vás. S radostí přijmete, protože přijít o ruku rozhodně nechce ani bratr, ani Vy.
Pravidla herního sytému tohoto gamebooku sice stojí na Fighting Fantasy sérii, ale jsou "rozšířena" o střípky Lone Wolfa. Je to zajímavý mix obou dvou. Kromě klasických "Umění boje" a "Výdrže", můžete vybrat i jednu ze tří schopností, které tvořenou postavu ještě "vyšperkují" či zocelí - Postřeh, Kritické údery a Plný měšec. Jejich názvy už samy o sobě hodně napoví. Krom zbraní (+UB) zde můžete pořídit na tělo i zbroj (+V). Na zádech "bezedný" vak a u pasu pytlík s "chechtáky" :) Mno a jde se do světa. Je pravdou, že zcela jistě narazíte na nějakého toho nepřítele. To pak proběhne souboj dle výše zmíněných pravidel Fighting Fantasy. Což je rychlé a pro plynulost efektivní.
Vaše cesta bude svižná a nikterak náročná. Putování započnete na povrchu, abyste se jen nadechli a hurá do podzemí...Tam Vás čeká opravdu nečekané - kolikrát i bizarní situace. Nechte se opravdu překvapit ;) Vaše volby nabízí variabilitu - gamebook lze tedy hrát i vícekrát. Nikde jsem nenarazil na "insta-kill". Takže to, že někde špatně uhnete a můžete začít znovu, jsem neobjevil. Zapotil jsem se vlastně jen ke konci. Tam Vaše "Výdrž" dostane zabrat. Jako zpestření se mě líbilo řešit logické hádanky a možnost si zahrát hru v kostky.
Celkově se mě kniha na první dojem líbí. Je určena velké skupině hráčů. Jak pro ty útlého věku, tak pro ty "ostřílené". Závadnosti jsem neobjevil žádné. Nyní musím Jirkovi pogratulovat, že se mu na první dobrou podařilo něco tak dobrého.
Překvapilo mě, jak je hra těžká a dokázal jsem ji projet až na třetí pokus. Určitě si ji ale ještě zahraju, protože možnosti jak splnit úkol a co cestou zažijete je mnoho. Můžu doporučit.
Už delší dobu jsem žádný gb neotevřela, tak jsem se už těšila se do něj ponořit. Musím říct, že si na něm dal pan J. Zahradníček záležet. Původní listina dobře obsáhlá a kdo má rád cestování v bludištích, tak si tady přijde na své. Jeden z mála gb kde to jde i bez úmrtí projít na první hraní, pokud máte trošku štěstí v bojích a hodech. Určitě doporučuji . Ani se mi nechtělo v myšlenkách vracet zas do přítomnosti, co se teď všude kolem nás ve světě děje. Děkuji za ty hodiny co jsem trávila v gb a mohla úplně vypnout.
Osobně jsem napřed četl Lovce artefaktů, který mi teda připadal o poznání lepší.
1. jak už bylo řečeno, jsem zloděj, ale nic zlodějského moc nedělám.
Navíc pro horším úvodní naházení jsem měl útok slabší než většina nepřátel. Takže vše jen záviselo na hodech v souboji.
2. Během čtení, jsem zjišťoval, že jsem minul snad 90% věcí, a bojovat s medúzou když má útok o 5 víc než já, bez zrcadla nebo něčeho kouzelného...to bylo velmi krátké. Možná náhoda, nevím.
Navíc i to bloudění po tunelech, kdy jsem někoho nechal být a za 2 chodby dál jsem se rubal s nepřáteli a nikdo si nevšiml...
Jako nebylo to špatné, ale popravdě nemám momentálně chuť to hrát znovu...