Hollywood
Charles Bukowski
Henry Chinaski série
< 5. díl
I tento Bukowského román vypráví autorovo alter ego Henry Chinaski, tentokrát se však s ním a jeho ženou Sarah dostáváme do poněkud nezvyklého prostředí: do hollywoodských filmových studií. Chinaski totiž pro Hollywood píše autobiografický scénář – a v průběhu psaní se setkává s všemožnou filmovou i společenskou smetánkou, od pohledných a povolných hereček přes slavné režiséry po velké spisovatele. Ti všichni jsou přitom pro autora terčem sžíravé ironie. Netřeba dodávat, že i u tohoto románu si přijdou na své příznivci svérázného Bukowského stylu – i zde hlavní hrdina ze všech sil děvkaří, sází na dostizích, excesivně konzumuje alkohol a vůbec všeobecně zanedbává životosprávu a dobré mravy: Chinaski se zkrátka nezmění ani v Hollywoodu.... celý text
Přidat komentář
Četl jsem podruhé, po třiceti letech a v novém překladu, obavy se nenaplnily, je to pořád dobrá próza. A revidovaný překlad tomu pomohl, rozhodně doporučuji.
Bukowski (nebo teda Chinaski) na starý kolena. Chlastá furt celkem dost, vlastně hodně, akorát už neděvkaří, přecejen je to už starší pán, takže žije se Sarah a chlastaj spolu, když dostane nabídku napsat scénář, do čehož se mu moc nechce, ale nakonec to udělá a celý se to tak nějak asi zdaří. Ač teda jestli to takhle funguje u filmu, tak potěš koště, ale jemu bych to věřil, že to popsal bez příkras. Taky celkem přehlídka všemožnejch charakterů a postav.
Příjemně se to četlo. Někde tu mam časák s rozhovorem s Bukowskim (asi to byl Playboy z 80. let?), akorát v němčině, tak se na to taky možná dostanu - se slovníkem. Zajímalo by mi, jestli je stál rozhovor tisíc doláčů :D
Knihu mohu porovnat s autorovou sbírkou povídek "Zápisky starého prasáka, Nejkrásnější dívka ve městě" a románem Faktótum. Oproti těmto knihám je "Hollywood" nečekaně civilní dílo. Samozřejmě, alkoholu se hlavní hrdina Hank Chinaski nevzdává, a dokáže se už vyvarovat excesů, které by čtenář možná jinak očekával. Píše scénář, chodí na dostihy, má jednu ženu s kterou sdílí zálibu v pití a chová kočky, ale jinak žádná divočina. Dokonce si pořídí i BMW a dům. Ve skrytu duše je to ale pořád ten starej dobrej zpráskanej pes, kterej se pere svým vlastním způsobem se životem a je mu jedno, kdo si co myslí.
Určitě už jsem od autora četla lepší díla, ale pořád Hollywood neztratil klasický "bukovský" nádech plný perverznosti a velmi svobodomyslného vedení života. Přitom ani tady nechyběly silné myšlenky, mezi rádoby prasáckými větičkami, které mě vždy dovedou k závěru, že Bukowski patřil mezi citlivé a vnímavé duše, který nevyrůstal v ideálním prostředí. Během svého života měl možnost pohledět na nejchudší okraj společnosti, o které se v jiných kruzích nemluví. On jako jeden z mála, se nebojí toto téma otevřít a naopak se v něm svým způsobem vyžívá. Ale co na tom? Život se nesmí brát moc vážně, stejně jej nepřežijeme.
Tato kniha je určitě umírněnější a trochu odlišná než předchozí, ale každý se vyvíjí a mění způsob života i způsob psaní a autorovi to určitě nezazlívám.
Tenhle Bukowski mě moc nebavil, nebo spíš vůbec. Knihu jsem dočetla jen proto že jsem na dovolené už jinou neměla.
Na rozdiel od predchádzajúcich autorových románov je Hollywood trochu pokojnejší. Stojí za tým autorov vyšší vek, dlhodobá partnerka a snaha o verné zachytenie celého procesu tvorby filmu. Takýto nadhľad románu prospel, lebo čitateľ tak mal možnosť spoznať autora z trochu iného uhla. Ale zase nemožno povedať, že by išlo o niečo diametrálne odlišné od predchádzajúcej tvorby, a to je dobre. Stále tu alkohol tečie potokom, márnivosť je všadeprítomná, ale nechýba ani humor. Ide v podstate o autorove spomienky na určité obdobie, ktorého výsledkom je skutočný film Barfly, čiže román poskytuje k tomuto filmu zákulisné informácie.
Najhodnotnejšími aspektmi diela sú nepochybne autorova priamočiarosť, filozofia a štýl. Autor sa neusiluje o vytvorenie niečoho majestátneho či bombastického, je si vedomý svojej pozície a zaujíma ju s pokorou.
Niektoré scény ma mimoriadne pobavili, napr. vyjednávanie o autorských právach pomocou elektrickej pílky či príhody z geta. A to všetko bolo doplnené rôznymi múdrosťami na miestach, kde by to čitateľ nečakal. Autor ich tam zašil len tak mimochodom a nepozornejšiemu oku by poľahky mohli ujsť.
Tak starej prasák si na starý kolena pořizuje barák, auto a další vymoženosti spořádanýho života. Trochu se i investuje, vlastně proč ne, když zálohy choděj v nemalé míře a to nejen za scénář, ale i za překlady do němčiny. Břitkost a ironie tu ale nechybí, ale je to vše tak nějak poklidnější, víc nad věcí, skoro bych řekl nejležérnější autorův román. Jo, ležérnost na to sedí docela dobře. Příjemné počtení, jako ležení na lehátku v bazénu a popíjení vychlazenýho bíra. Autor asi našel konečně něco jako klid a smíření, navíc po boku se ženou, která, zdá se, respektuje jeho životní styl. Ideální četba do baru nebo kamkoliv. Bavilo mě taky uvažovat nad těma postavama, co se v tom kolotoči mihnou, často jsou to slavný režiséři, třeba Goddard a Herzog. Doporučuji.
Za mě to nebylo úplně top.... už jsme od pana Bukowského četl lepší věci.... řekl bych, že povídky jsou lepší.... víc jsem se zasmál u toho... tady pouze občas.... holt život autora taky není pořád jenom prdel...
Popík á la Bukowski. Pre fandov filmu Barfly povinnosť. Pre ostatných bulvár v autorovom osobitom štýle. Nie jeho najlepšie dielo. Ale, kto by nechcel byť občas na jeho mieste? ;))
Od Bukowského mám zatím načteny pouze dvě knihy, tahle se mi dostala pod ruku na doporučení známé. Začátek byl velmi slibný a svižný, líbily se mi dialogy a humor, jenže přibližně za půlkou jsem pomalu začal ztrácet zájem. Připadalo mi totiž, že děj plyne příliš rychle na to, abych si z něj něco odnesl a dokázal se do něj ponořit. Druhé dílo, které jsem od autora přečetl - "Šunkový nářez" - je podobně dlouhé, ale podstatně hlubší a intenzivnější. Hlavní postavy a situace jsou ryzejší, v "Hollywoodu" je vše jaksi povrchní, byť je hlavní myšlenka velmi zajímavá. Konec se mi líbil a jsem s ním spokojený, ale celkově mě kniha spíš zklamala. Každopádně není vůbec těžké ji přečíst, za to dávám velký plus.
Další z řady top-strop děl. Když se chce člověk odreagovat, jasná volba. Bukowski jede (jel) neskutečný bomby. Skvělý překlad (opět- zajímal by mě originál).
skvěla knížka pojednávající o setkání Charles Bukowski s Hollywoodem kde psal scénář pro tenhle film https://www.csfd.cz/film/8169-stamgast/prehled/
Bouřlivák Chinaski...je živočišný a drsný, stejně jako svět ve kterém žije.
Ale je pravdivý a nestojí o náš názor a souhlas...tak jednu citaci za všechny:
"To nejlepší ze spisovatele je na papíře. Zbytek jsou většinou nesmysly."
Neviem, či som sa Bukovho spisovateľského štýlu prejedol alebo pri písaní Hollywoodu stratil tú šťavu, ktorú mal, no Hollywood ma nijak výraznejšie nezaujal. Najprv mi to šlo ako psovi pastva, občas som sa musel nútiť, aby som vôbec knihu dočítal. Ani pri konci som nemal pocit, že by mi kniha niečo dala.
Jasné, Buk komentuje Hollywood štýlom sebe vlastným - drsne, cynicky a bez obalu a aj preto ho mám tak rád. Obľúbil som si aj Sarah, ktorá bola v podstate jeho strážnym anjelom. Boli aj scény, ktoré ma celkom pobavili. Napriek tým pár pozitívam mi však Hollywood pripadal akýsi vyčpelý, bez tej ráznosti, ktorú mali iné Bukove knihy.
Stárnoucí alkoholik Chinaski se víceméně proti své vůli, Sáro, otevři víno, dostal do světa pozlátkového Hollywoodu. Nechává ho to chladným, zatímco jeho kámoš by si pro film klidně uřízl prst. Radši půjdu sázet na koníčky, ... Máme vývrtku?..
No, to je asi tak celé.
Asi to tam je, ale nádherný nihilistický nadhled a poetiku v tom spíše nevidím. To už je snad lepší pít osobně, než si o tom číst.
Sáro, máme další láhev?
Ano, je v tom určité smíření a nadhled podmíněný věkem.
Bukowski nezklamal, Hollywood a filmový průmysl je svinstvo. Chci vidět Tanec Jima Beama!
"Vypadal uhlazeně a dobře, ale v jeho očích jsem zahlédl hlubokou bolest, kterou jsem tam nikdy dřív neviděl. Namísto muže, který chtěl být šťastný, vypadal spíš jako člověk, který v prvních tazích šachové partie přišel o dva pěšce, aniž by z toho měl nějakou výhodu."
Holywood mě překvapil svou lehkostí a čitelností. Bál jsem se toho, že příběh o tom jak se točil film Barfly / Štamgast bude nuda, ale opak byl pravdou. Bukowski to celé pojal hodně umírněně, bez velkých snah šokovat, takže to asi i povětšinou bude nepříliš přikrášlená pravda. Vše proložené typickým nihilistickým nábojem a smyslem pro humor. Rajská to hudba pro můj sluch.
"Pokud jde o mne, mým hlavním životním cílem bylo lidem se co nejvíc vyhýbat. Čím míň lidí jsem viděl, tím líp jsem se cítil."
Nádherně sebeironickým tónem a s maximální nenuceností napsaná kniha o stárnutí, filmovém průmyslu, pomíjivosti slávy a umění, chlastu, sázení na koně... zkrátka o životě. Můžete dumat nad tím, zda chtěl Bukowski skrze všechno to hemžení různě ujetých, skutečnými lidmi inspirovaných figurek vypovědět něco hlubšího ("Nahlédnout smrti do řiti, možná"), nebo prostě přijmout, že jde o víceméně věrný popis průběhu natáčení filmu Štamgast, jak jej prožíval šedesátník, který nemá rád dlouhé řeči, černochy, děti, velká moudra a vlastně ani filmy ("Lidé natolik přivykli tomu, že filmy, které vidí, jsou samé sračky, že si nakonec přestali uvědomovat, že to sračky opravdu jsou.") Chinaski rozhodně není hrdina, se kterým bych se ztotožňoval, ale neochota dělat věci složitějšími, než je třeba, vlastní i Bukowského přímočarému stylu psaní, se mi na něm líbí.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
1995 | Šunkový nářez |
2013 | Všechny řitě světa i ta má |
1996 | Poštovní úřad |
2006 | Příběhy obyčejného šílenství |
2005 | Zápisky starého prasáka |
Tak jsem si početl bylo to dobrý