HEX: Bažina
Zuzana Strachotová , Tomáš Košek
HEX série
1. díl
Na vstup do Inevitablu vsadila všechno. Teď poprvé okusí pravou virtuální realitu. A stane se tak vyvolenou… … nebo ne? Svět Inevitable worldu konečně otevírá svoji virtuální podobu a Leona má vše naplánované. Stačí aktivovat svůj VIP lístek, vybrat si ten nejlepší hex pro stavbu vesnice, picknout elfa a rychle šplhat žebříčkem. Vydělá peníze, splatí dluhy a už nikdy nebude muset pracovat, jen hrát tuhle závislost. V původní online verzi byla dobrá a není důvod, proč by neměla zazářit i ve virtuálním světě. Tedy pokud se její plán nesesype hned po první vteřině hry. Některé hexy jsou zkrátka horší než jiné. A ona má rovnou ten nejhorší. Dopřejte si původní české LitRPG s hrdinkou, které jde o všechno, z pera úspěšné autorky Zuzany Strachotové a herního vývojáře Tomáše Koška!... celý text
Přidat komentář
Teda... Dost jsem se obával českého litrpg, když jsem četl asi půl roku zpět mýtinu, tak jsem z toho úplně odvařený nebyl. Stejně tak popisek mi nepřišel zajímavý, opak je pravdou! Knihu jsem hltal do poslední stránky, bažina byla krásně vykreslená a postavy, speciálně chuck stály za to. :D Doufám, že další kniha bude brzy :)
Po tom, co jsem se nechal strhnout reklamou na jiné české lit-rpg a ve finále byl zklamán jako už dlouho ne, jsem se do této knihy pouštěl s obavami. Ty se však ukázaly jako naprosto liché. Dostal jsem zážitek na úrovni mé milované Cesty Šamana. Pevně věřím, že se kniha bude prodávat a dočkáme se pokračování.
Naprosto skvělé LitRPG, což je o to potěšitelnější, že je z českých luhů a hájů...Jen tak dál. A doufám, že pokračování bude již brzy? Howgh
Autorka v knize rozvíjí dvě dějové linie. První je samozřejmě Leonino hraní, druhou a na můj vkus trošku upozaděnou jsou potíže s majitelkou domu, v němž hrdinka žije a s lichváři kteří chtějí své peníze co nejrychleji zpátky. Že se obě dějové linie nemohou protnout? To byste se divili. Ale než se tak stane, uběhne hodně herního času. Strachotová je řemeslně zdatná a vypravěčské umění ovládá na jedničku, proto v jejím podání nenudí ani popis nezdařených questů, které musí Leona (především na počátku hry) několikrát opakovat. Naopak. Hrdinka je sympaticky tvrdohlavá, a když konečně díky svému fištrónu přijde na to, jak má v daném questu pokročit, má z jejího úspěchu čtenář stejnou, ne li větší radost jako ona. Jak čas a stránky ubíhají, setkává se Leona s dalšími hráči a plní čím dál těžší mise při čemž se mění i herní prostředí. Čtenář se zúčastní nejen questů v bažině, ale také takřka hororové mise do starého hradu, nebo hromadných questů, v nichž spolu soupeří hráčské cechy. Nechci tu vyjmenovávat všechny dílčí podzápletky které psi pro čtenáře autorský tým připravil, ani jak celá kniha skončí. Jen zmíním, že finální quest je opravdu akční a naši hrdinové si v něm sáhnou na dno svých sil. Prostě a jasně, kniha se čte jedním dechem a fanoušci LitRPG si herní příběh užijí plnými doušky. Nedílnou součástí knihy jsou neustále se proměňující tabulky hráčů, systémové hlášky a především celý herní svět Ievitable. Na tom, že v Leonině příběhu fungují na jedničku s hvězdičkou má lví podíl právě Tomáš Košek.
Na novou litrpg od českých autoru jsem se opravdu těšil. Jelikož jsem v tomto žánru přečetl snad vše, co bylo přeloženo do češtiny mohu snad srovnávat. A výsledek mě velice potěšil. Kniha se četla sama, tak jak mám u tohoto žánru rád. Sice byl vývoj děje trochu předvídatelný, ale to vůbec nevadí, protože to bylo napsáno velice poutavě a čtivě. Nebudu zabíhat do podrobností. Děkuji autorům za skvělý víkend, který jsem nad touto knihou strávil a přeji jim oběma hodně štěstí a úspěchů v další tvorbě i v jejich společném osobním životě. Těším se na další díl série a ve skrytu duše doufám, že nezůstane pouze u trilogie jak mají v tuto chvíli naplánováno :-)
Povedená LitRPG od českých autorů. Začátek příběhu byl trochu moc popisný a připomínal záznam herních situací, ale pak se to začalo pěkně rozjíždět. Je to opravdu nápadité a napínavé, takže mohu jen doporučit. Na konci románu skončí hlavní hrdinka na pár dní ve vazbě a autoři ji to pěkně osolili. K jídlu suchý krajíc a na toaletu kýbl. Dnešní hygienické normy jsou přeci jen dál a tak i na celách je WC a umyvadlo. Je to sice drobná nelogičnost, ale mě hned napadne, jak vybraní vězni vynáší kýble a za pár týdnů mezi osazenstvem řádí žloutenka a tyfus. Ano, rozumím, je to jen autorská licence, tak omluvte mé rýpání. Doufám, že Zuzana a Tomáš brzy přidají další pokračování a já se na to už těším.
Přemýšlím jakým způsobem knihu ohodnotit. Pokud bych neznal nejlepší kusy žánru, asi bych doporučil všemi deseti...nicméně v tomto případě je to hodně náročné. Žánr LitRPG se poměrně dost rozvinul a stále se vyvíjí...na jednu stranu máme klasické "herní kusy" na druhé straně máme spíše "levelovací RPG", osobně mám radši druhý žánr. Hex se klidně může řadit po bok Šamana či Temného bylinkáře...potud ok.
Máme tu nicméně kusy jako Azarinth Healer, Dungeon Crawl Carl (klesající tendence) a nepřekonatelný a s jakýmkoliv moderním Fantasy směle soupeřící a často o míle překonávající Wandering Inn.
Hex je tedy za mě:
Postavy...pár postav se v knize mihne, hlavní postava nemá nijak rozvinutý charakter, ostatní také ne, ale v rámci svých postav a herních povolání v hexu jde o dostatečně zajímavý a vcelku originální mix.
Svět...fajn, tak trochu Heroes, tak trochu onlinovka...funkční, nosné, zábavné. Monstra naprosto ok, až na chlupaté hakisáky.
Příběh...první polovina, seznamovací část byla jen ok, druhá polovina už měla nějáké tempo, drama, objevily se další postavy...tam už to bylo velice dobré. "Lidská část" mě nebavila. Opět jde o problémovou situaci hráče v normálním světě....několikrát viděno, nijak extra nerozvinuto...cihla, pojistky, vykoupení. Čím méně " reálného světa" do budoucna bude, tím lépe. Také se toho v rámci příběhu zas tak moc nestane....ale věřim že v příštích dílech se svět a postavy pořádně rozjedou...potenciál na více dílnou sérii tu je.
Co mě nebavilo: Gnollí řeč jde napsat mnohem lépe než tím že občas, nekonzistentně, jakoby zavrčí. Wandering Inn je skvělý příklad.
Anglicismy...chápu že to ke hrám patří...sám je určitě používám...ale rollování, mobky a jiné výrazy v psané formě nic moc atp. Vše má náš ekvivalent a vyznělo by to nakonec lépe.
Třetinu knihy jsem průběžně přemýšlel jak lze od někoho odskočit a přitom seknout zespoda nahoru....zvláště mačetou kde vrchní část je tupá.
No, to už jsou detaily....pokud žánr neznáte, rozhodně doporučuji a jako startovní bod do LitRPG supr...pokud máte trochu více načteno, můžou vám vadit určité nedokonalosti, i tak jde o solidní počin který se čte rychle a jako oddechovka parádní.
Osobně bych se do budoucna vybod na nějáké rozvíjení "reálného světa", pořádně se ponořil do Hexu, rozjel další originální postavy, questy a nahodil x-dílnou CZ LitRPG serii. Zatím 8/10, proč ne.