Přidat komentář
26.09.2017
Provokatívna encyklika, ktorá bola studenou sprchou pre mnohých v Cirkvi aj mimo nej. Chvala Bohu že tuto sprchu. Myslím si že táto encyklika má v sebe krásu a hĺbku. Nielenže potvrdzuje nemenné morálne učenie Cirkvi ale je aj výpoveďou o Božom milosrdenstve a odpustení.
Štítky knihy
křesťanství morálka encykliky etika rodičovství plánované rodičovství křesťanské manželství učení katolické církve
Autorovy další knížky
2013 | II. vatikánský koncil očima Jana XXIII. a Pavla VI. |
1980 | Humanae vitae |
1969 | Gaudium et spes |
2007 | Svatební obřady |
1990 | Dekret "Apostolicam actuositatem" o apoštolátu laiků |
Vzhledem k velice citlivému tématu encykliky mě poněkud podráždilo, že se asi na dvou místech vyskytla nešťastná formulace: "každý správně uvažující člověk musí uznat...", čímž se říká, že pokud si myslím něco jiného, je to špatně. To je soud, nikoli argument, což je u textu, který by měl být argumentační, prostě špatně. Zvlášť, když obsah této encykliky nebyl přijímán v kolegiu biskupů jednomyslně (což je, pokud vím, podmínkou k tomu, aby se na něj vztahovalo dogma o neomylnosti).
Pavel VI. si jasně uvědomuje nárok, který na věřící touto encyklikou klade. Uznávám, že má pravdu v tom, že akceptování antikoncepce církví by vedlo k všeobecnému poklesu morálních hranic nejen v rodině, ale i ve vědě, v politice (násilné sterilizace apod.) i jinde, těžko domyslet.
Přesto se mi zdá, že toto učení je často v praxi pouhým těžko naplnitelným ideálem. Podobně jako Židé ke svým 613 přikázáním přidávají ještě tzv. "ohradu kolem Tóry" tj. doplňující přikázání, aby náhodou některé z těch základních neporušili (např. jelikož Žid nesmí zhasnout svíci zapálenou o šabatu, raději ji ani nepřemisťuje). Zkušenost říká, že důsledná praxe bez respektování kontextu může někdy vést spíš k rozpadu manželství, než k jeho zcelení.