Ianus tří tváří
Věra Linhartová
Tvorba Věry Linhartové, ať již psaná česky nebo později francouzsky, je vzácně jednotná. V textech označovaných za experimentální, jež knižně vycházely od poloviny šedesátých let (Prostor k rozlišení, Meziprůzkum nejblíž uplynulého, Rozprava o zdviži, Přestořeč, Dům daleko), nejde o formální experimenty, ale o důsledné vytváření mimoprostoru, který je pro jakoukoli tvorbu nezbytný, o snahu proniknout řečí do prostoru za slovy, který určuje skutečnost. Francouzsky psané texty (zejména Masožravé portréty, Kaskády či Mé zapomínky, za něž roku 1998 obdržela Cenu Jaroslava Seiferta) jsou svědectvím nové, jiné zkušenosti naší přítomnosti ve světě. V žádném svém textu, v žádném ze svých životních rozhodnutí se Věra Linhartová neodklonila od kategorického požadavku opravdovosti, nikdy nepřistoupila na jakýkoli kompromis. Básně a komentáře sbírky Ianus tří tváří byly napsány v letech 1962–1966. Nejranější je oddíl Nastolení krále (1962). Dům pro mé lásky (1965) je doplněn úzce osobním komentář... celý text
Přidat komentář
Krehké, subtílne, napriek malej ploche mnohovravné a navyše s podpisom autorky...zaväzujúce.
Autorovy další knížky
1965 | Prostor k rozlišení |
1965 | Rozprava o zdviži |
1964 | Meziprůzkum nejblíž uplynulého |
1966 | Přestořeč |
1968 | Dům daleko |
Pěkná hra se slovy, ale výsledným skládankám chybí obsah. Co svými verši chtěla básnířka říci, následně i sepsala., čímž si prokázala medvědí službu. V závěrečné části knihy se pak čtenář více než na poezii soustředí na hledání "středověků".
Nejenže zdání se nezdá Sen náš
vezdejší nelže A ale ani klam
nemámí Někdejší stále se stává
Hlavolam místy trvá a ve hře
řešení není Přelud jediný jistý