Informátoři
Bret Easton Ellis
Román současného amerického spisovatele s nespornou literární bravurou a nonšalantní nenuceností citlivého pozorovatele vplétá čtenáře do přediva sítí nynějšího Los Angeles, respektive té části společnosti, jež hnána komfortem, blahobytem a zajištěnou existencí devastuje sebe samu. Partnerské vztahy, rodičovské vazby, světonázor, hodnotový žebříček, to všechno bere za své a s břitkou sžíravostí – Ellisovi vlastní – nabízí šokující kaleidoskop lidských portrétů, jejichž konkrétní podoba je přímo úměrná těm nejaktuálnějším civilizačním syndromům, které se v současném světě nabízejí.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2003 , Mladá frontaOriginální název:
The Informers, 1994
více info...
Přidat komentář
Ellis občas píše fakt zmateně. Po celý zbytek knihy jsem tápal po smyslu první kapitoly/příběhu a pochopil jsem ji až na asi třetí přečtení. Už mám za sebou několik jeho knih, ale číst něco takového na začátek mi přišlo poněkud nevábivé, obdobně jako u začátku The Rules of Attraction, ač tedy u obou už chápu ten smysl, přestože minimálně na mě to k začátku dobrý dojem neudělalo. V podobném stylu zdejšího úvodu byla psaná kniha The Rules of Attraction skoro celá, proto ji zatím považuji za nejhorší od tohoto autora. Ovšem když u Informátorů začnete číst mezi řádky, postupně začnete chápat u obtížnějších kapitol jejich smysl, zatímco u některých ho pochopíte okamžitě. Některé kapitoly bohužel provází přílišná nuda, ale i z těch se něco nakonec vyklube. Skončeme u negativ. Právě ta nuda a šeď se ve většině knihy zdá být zajímavě vystihnutá a po vstřebání působí dost katarticky, i když ne zrovna v hezkém slova smyslu, což ale ani náhodou nemá být cíl. Takže jsem se tím nechal nést a uviděl, co přijde. A v druhé půlce knihy začaly být příběhy poněkud akčnější a více přímočaré. Není to nutně důvod ke čtvrté hvězdě, ale velké pozitivum to je, ačkoliv se mi z některých dělalo fyzicky špatně. Opět cíl. Spoilery šířím nerad, takže řeknu jen to, že v druhé polovině příběhů jsou určitá témata, která bych nečekal a příjemně překvapila, včetně úplného závěru, který byl dokonalou třešničkou na dortu. Do nejlepších příběhů bych zařadil In the Islands, Discovering Japan, The Secrets of Summer, The Fifth Wheel, On the Beach a At the Zoo with Bruce. Mezi nejslabší Bruce Calls from Mulholland a Sitting Still. Zbytek průměr. PS: Zajímalo by mě, jestli první a poslední příběh vypráví tatáž osoba. Nějak se mi nepodařilo vyčíst moc vodítek, která by to prozrazovala.
Ellisův styl psaní je opravdu zvláštní. U každé jeho knihy mi strašně dlouho trvá, než se chytnu, než mi to začne dávat alespoň trochu smysl, než mě to začne alespoň trochu bavit. Nejinak je tomu i u Informátorů. Ellis totiž často vypráví jaksi vyprázdněně, o věcech, které zdánlivě nemají žádný význam a nijak spolu nesouvisí. Až po čase se dá vyhledat a vycítit, že tím vlastně docela trefně a poutavě pojednává o jaksi vyprázdněném, bezvýznamném, bezobsažném, neúčelném a nesmyslném odcizení a přežívání určité sorty lidí. A že se to vlastně stává jejich kritikou, respektive kritikou jejich životního stylu. Ten styl je opravdu zvláštní, jakoby poplatný právě probíranému tématu, stejně bezvýznamný, prázdný a nesmyslný jako popisované postavy a jejich životy. Proto se zdá a jeví (a vlastně tomu tak opravdu je), že Ellisova tvorba nemá žádnou dějovou linii, zápletku a je spíše jen seskupením několika útržků z běžného života. Stejně tak tomu je i u Informátorů, ty jsou hlavně především spíše shlukem samostatných povídek (byť propojených určitými postavami, ne už tak dějem), než románem o několika kapitolách. Největší problém jsem měl s identifikací postav. Nedokázal jsem se s nimi nijak sžít, vůbec je nějak identifikovat, podchytit jejich charaktery a na jejich základech je dále v textu identifikovat. Mnohdy jsem vůbec nevěděl, o kom vlastně jednotlivá kapitola pojednává, kdo z těch několika postav je jejím vypravěčem (každá kapitola je vyprávěna ich formou, ovšem pokaždé jinou postavou) a když jsem na tu postavu narazil v jiné kapitole, ani jsem jí nepoznal a nedokázal si vybavit, jak a kde jsem se s ní v textu již setkal. A bylo mi to v podstatě jedno, protože jednotlivé postavy zažívají tak podivné situace a vedou tak podivné rozhovory, že jsem se koncentroval spíše na daný aktuální děj, než na cokoliv jiného. A tak trochu Ellise podezřívám z toho, že to bylo jeho záměrem. Vůbec se nedivím, pokud někomu Informátoři nesednou a nebaví je. Jak jsem již napsal, mě vždycky trvá, než se naladím na Ellisovu vlnu a prvních pár kapitol mě vůbec nebavilo, šly doslova jedním okem tam a druhým ven. Pak ale Ellis škubl za vlasec, háček se zahákl a bylo to, sedmá až jedenáctá kapitola mě (samy o sobě, ne jako souvislejší celek) docela bavily a zaujaly, hlavně zavedením docela nepředpokládaného prvku, který celý román hodil trochu někam jinam, než by čtenář/ka předpokládal/a. Musím zdůraznit, že k mé potěše, protože mě to docela mile překvapilo a vlastně i potěšilo. Stejně jako ostatní Ellisova tvorba, s níž jsem měl tu čest, i Informátoři jsou poměrně netypickým a snad i těžce stravitelným dílem. Ani vlastně nevím, čím přesně si mě Ellis získal, ale nakonec mě pokaždé dostane. Informátoři jsou sice zatím tím nejslabším, co jsem od něj četl (a hodnotím to teď jako celek, některé ty kapitoly jsou hodně fajn), přesto mě to ale nakonec bavilo a jsem spokojený. Dostal jsem, co jsem tak nějak očekával. Možná jsem trošku zklamaný, že mě Ellis nepřekvapil a nedal mi trochu více.
Štítky knihy
zfilmováno americká literatura Los Angeles
Autorovy další knížky
1995 | Americké psycho |
2010 | Míň než nula |
2003 | Pravidla vášně |
2010 | Království bukkake |
2004 | Glamorama |
Neočekávala jsem příliš. Nedostala jsem nic. Vulgárnost, snaha šokovat a výsledek? Kniha o ničem, která vám nic nedá a čtete jen hromadu blábolů, sprostoty za účelem šokovat. Za mě nedoporučuji. Děj žádný.