Italský gambit
Vladimír Šlechta
Nebezpečná Praha Rudolfa II. série
1. díl >
I POUHÝ PĚŠEC MŮŽE ZVRÁTIT PRŮBĚH VELKÉ HRY… Praha roku 1597 je nebezpečné a kruté město. Zchudlý rytíř Jakub Jelínek z Hiršbergu o tom ví své. Žije v domě, který mu nepatří, a každý groš obrací dvakrát. Když se proto objeví pohůnek Matěj Sádlo s nabídkou práce pro samotného místokancléře Českého království Kryštofa Želinského, nemůže si dovolit odmítnout. Zdánlivě jednoduchý úkol doprovodit tajemného italského šlechtice Domenica do hlavního města se ale brzy změní v boj o holý život, v němž Jakubovi nečekaně pomůže záhadná dívka. Když je pak navíc vlašskými bandity přímo na ulici zastřelen prokurátor David Rydl, je Jakubovi jasné, že mezi oběma útoky musí existovat spojitost. Za pomoci Matěje Sádla začíná pátrat mezi pražskými Italy a záhy zjišťuje, že se zapletli nejen do sporu mezi mocnými velmoži, ale i do vleklé války katolíků a protestantů. Aby záhadu vyřešil, musí se Jakub rozhodnout, za koho je ochoten nastavit krk – a rozehrát nebezpečný gambit, který ho může dovést až na popraviště. ___ Historická detektivka ze zlaté Prahy, města intrik, zločinu a neřesti.... celý text
Přidat komentář
Tak to byla paráda. Takto čtivě napsané knihy miluju. Přečteno za necelý den. Chytlavé od samého začátku. Skvělé popisy Prahy a života v ní v dřívějších dobách. Skvělá mapa v knize. Stejně jako u Červenákových knih, si vždy užiju porovnání mapy kdysi a teď. Doufám že takhle nasazená laťka v Šlechtově prvotině se bude dalšími díly ještě zvyšovat. Moc se na ně těším.
Šlechta má historické souvislosti i dobové reálie perfektně nastudované a navíc si zvolil téma, kterému se skoro nikdo nevěnuje. Tím samozřejmě myslím Vlachy nebo Italy žijící v období vlády Rudolfa II. v Praze. Díky autorově precizní přípravě se o této stránce naší historie dozvíte opravdu hodně. Občas však při líčení historických souvislostí sklouzne jeho hrdina ke školometskému výkladu, který spád děje dost narušuje a místy až nudí. Když například Jakub spěchá přes Staroměstské náměstí, neopomene čtenáři povědět pár vět o Staroměstském orloji a Mistru Hanušovi. Jindy zase neváhá autor zastavit průběh šermířského souboje, aby rozebral všechny bojové postoje a finty, které oba soupeři použili, načež celý výklad ukončí větou: „Teď se můžete vrátit o pár odstavců zpátky a přehrát si celou situaci.“ (str. 270) Na jednu stranu je fascinující, kolik věcí o šermu a dalších dobových reáliích autor ví, na druhou stranu by jich více než malou část mohl směle přesunout do oddílu vysvětlivek, který stejně najdete v závěru knihy. Pak by detektivní pátrání mělo mnohem větší spád.
„Těmi ošumělými ulicemi musí kráčet muž, sám morálně neošumělý, muž nepošpiněný a bez bázně. Takovým mužem musí být detektiv v tomto druhu příběhu. Je hrdinou, je vším. Musí být celý muž, normální a přitom neobyčejný muž. Je osamělý a je hrdý tím, že s ním budete jednat jako s hrdým člověkem, nebo budete velmi litovat, že jste ho kdy spatřili… Myslím, že kdyby takových jako on existovalo víc, dalo by se ve světě žít mnohem bezpečněji, a přitom ne tak nudně, aby nestálo za to v něm žít.“ (Raymond Chandler)
Jakub Jelínek by mohl být přesně takovým prototypem soukromého detektiva. Válečný veterán, urputný ve svém pátrání, muž, který se nebojí vzít do ruky zbraň, ale zároveň se nestydí dodržovat morální kodex. A vlastně on svým způsobem i takový je, dokonce občas přihodí nějaký ten ironický komentář. Problém ovšem je, že je v něm toho cynismu a ironie méně než školometského poučování. Je to vážně škoda, protože takhle je Šlechtův vlašský salát sice stravitelnější než vývary páně Vondruškovy, ale méně výživný než Steinovský biftek Červenákův. A vážně tu nemluvím o potocích krve v ulicích. Podtitulem Italského gambitu je slogan Nebezpečná Praha Rudolfa II., a pokud autor přidá v chystaném druhém dílu na nebezpečí a tísnivé atmosféře a ubere na zajímavých, ale spád děje zdržujících popisech, nemusí přidávat hektolitry krve a čtenáři tu přesto budou mít hodně kvalitní historickou detektivku, kterých je v našich vodách stále strašně málo.
Příběh zajímavý, založený na reálných postavách, nicméně zpracování velmi slabé. Jak hrdinové samotní, tak styl vyprávění jsou často velmi toporné.
Velké zklamání, asi jsem měla velká očekávání. Jednoduché, předvídatelné, 2 hvězdičky dávám za reálné historické postavy.
Z tejto knihy som sklamaný. Ide na vlne trendových historických detektíviek, ktorých je oveľa lepších - až habadej. Dej je pomerne jednoduchý, dôležitá osoba sa stratí a začína pátranie. Časovo je to zasadené do rudolfinskej doby, čo je plus, nakoľko táto dobá je pekná a krutá, opradená množstvom tajomstiev. Hlavné postavy Jakub a Matej (je to ako z nejakej rozprávky) sú nemastné, neslané, ani jedna ma nechytila, resp. nejako to bolo bez emócii. Pomenej je aj akcie, je to viacmenej presúvanie z miesta na miesto. Kladne by som hodnotil, že Šlechta vysvetlil niektoré historické pojmy a život v tejto dobe. Nádherná je aj mapa na predsádke a samotná obálka, ktorá sa bude krásne vynímať v knižnici, príbeh však pôjde do zabudnutia.
Válečný veterán, urputný ve svém pátrání, muž, který se nebojí vzít do ruky zbraň, ale zároveň se nestydí dodržovat morální kodex. A vlastně on svým způsobem i takový je, dokonce občas přihodí nějaký ten ironický komentář. Problém ovšem je, že je v něm toho cynismu a ironie méně než školometského poučování. Je to vážně škoda, protože takhle je Šlechtův vlašský salát sice stravitelnější než vývary páně Vondruškovy, ale méně výživný než Steinovský biftek Červenákův. A vážně tu nemluvím o potocích krve v ulicích. Podtitulem Italského gambitu je slogan Nebezpečná Praha Rudolfa II., a pokud autor přidá v chystaném druhém dílu na nebezpečí a tísnivé atmosféře a ubere na zajímavých, ale spád děje zdržujících popisech, nemusí přidávat hektolitry krve a čtenáři tu přesto budou mít hodně kvalitní historickou detektivku, kterých je v našich vodách stále strašně málo.
Detektívnych kníh, ba dokonca tých historických, som už síce zopár prečítal, ale obdobie rudolfínskej Prahy je pre mňa v tomto prípade novinkou. Vlastne presne tak isto, ako aj tvorba Vladimíra Šlechtu. O to viac ma však jeho 'Italský gambit' potešil.
Veľmi veľkým pozitívom je pre mňa dej napísaný z pohľadu hlavnej postavy - Jakuba Jelínka z Hiršbergu. S týmto spôsobom písania kníh sa popravde zase až tak často nestretávam, takže o to príjemnejšia zmena to pre mňa bola. Myslím, že aj vďaka tomu sa mi vlastne v predstavách dostávalo do Prahy roku 1597 o čosi plynulejšie a ľahšie. Celkovo to prospelo nielen príbehu, ktorý nijako zbytočne nespomaľoval, ale aj mne, pretože sa mi to čítalo naozaj svižne.
Ďalším plusom boli pre mňa teda aj kratšie kapitoly, ktorými autor drží pozornosť čitateľa v strehu. A takým tým dobrým spôsobom ho "núti" čítať stále ďalej a ďalej. Navyše, to všetko s kvalitnými a prirodzenými dialógmi či myšlienkami hlavnej postavy, ktorá sa, okrem iného, ku čitateľovi ešte aj neraz sama prihovára.
Jakub a Matěj Sádlo sú teda dvomi postavami, s ktorými tu strávite najviac času a ich vzájomná interakcia a spolupráca pri spoločnom pátraní a vyšetrovaní je ozaj fajn. Jediná vec, ktorá ma možno spätne trocha mrzí je to, že tu nebola prakticky žiadna významná a vyčnievajúca ženská postava. A pokiaľ tu aj nejaká bola, napríklad Sofia, bola tu len pramalú chvíľu. Taký ten kontrast postáv oboch pohlaví by sa mi tu asi preto celkom žiadal. Neviem či práve preto, alebo aj preto, sa neviem zbaviť pocitu, že by sa mi k tomuto príbehu hodila ešte nejaká pomyslená čerešnička na torte. Tých zapletiek či nečakaných zvratov tu bolo síce viac, keďže nejedna postava tu prezliekla kabát, ale možno tomu chýbala ešte nejaká "bomba" na záver.
Napriek tomu, u mňa prevláda iba spokojnosť. Hoci išlo o detektívku, beriem to ako príjemné oddychové čítanie a na druhý a tretí diel, ktoré vyjdú 16.6. a 3.11.2025 sa skutočne veľmi teším!
Zatím jsem se s tvorbou Vladimíra Šlechty nějak míjel, takže Italský gambit je od něj první kniha a jsem celkem spokojen, v knize je vše co má v dobré historické detektivce být, to jest vyšetřování zločinu, nějaká ta vražda a bitka a jiné dobrodružné akce. Ale ze stejné doby a lokace, to znamená z Rudolfinské Prahy přelomu 16 a 17 století jsem četl už jinou historickou detektivku, a to Krev prvorozených od Juraje Červenáka a tam bylo v těchto atributech vždy něco navíc.
S tímto ohledem bohužel nemůžu Italský gambit hodnotit za plný počet, ale to neznamená že by se mi tento Italsko pražský příběh nelíbil, jak jsem se díval nakladatelství Mystery Press už na příští rok připravuje dvojí pokračování dobrodružství Jakuba Jelínka a Matěje Sádla, s názvem Kouřové zrcadlo a Mrtvá bludička, která si budu určitě chtít také přečíst.
Štítky knihy
16. století rytíři Rudolf II. Habsburský, 1552–1612 historické detektivky české detektivky a krimi rudolfínská PrahaAutorovy další knížky
2000 | Krvavé pohraničí |
2010 | Střepy z Apokalypsy |
2005 | Nejlepší den |
2013 | Zahrada sirén |
2015 | Tajemství Morie |
Skutečné historické postavy na pražském, císařském dvoře jsou z archiválií ztvárněny do případu podvodu a klamu, v němž jde zakódovaně o pověst Luc. de Medici.
Císařský dvůr byl spolu s papežským měly mocenský vliv. Dostat se žádostí ke slyšení bylo v tomto případě nutné vyslyšet požadavky, splnit přání, vypátrat podvody, zlikvidovat nepříjemnosti.
Kdo je podvodník, kdo je šejdíř, kdo poctivec?
Jakub má nakročeno, tak snad v dalším díle zaboduje.
Chtělo by to kapku "hrdličkovštiny".