Jana z Arku - Proměněný život
Kathryn Harrison
Hluboce inspirativní a plně zdokumentovaný příběh Jany z Arku, kterou roku 1428 „hlasy“ přiměly k tomu, aby sjednotila francouzský národ a přemluvila zdráhavého krále k boji proti anglickým okupantům, fascinoval takovou plejádu uměleckých osobností, jako byl William Shakespeare, Mark Twain, Voltaire, Bertold Brecht nebo Robert Bresson. Byla Jana z Arku světice plná božského osvícení? Schizofrenička? Démonem posedlá heretička, jak se snažili dokázat její žalobci a věznitelé? Každá éra musí převyprávět a přetvořit neobyčejný příběh Panny orleánské po svém a vynikající novelistka a memoáristka Kathryn Harrisonová nám ve své knize Jana z Arku: Proměněný život představuje Janu pro naši dobu – příklad neotřesitelné víry, neobyčejné odvahy a sebedůvěry během brutálně zmanipulovaného inkvizičního procesu.... celý text
Přidat komentář
Dlouho jsem uvažoval, a nemohu dát více. Autorka má nepochybně Johančin život nastudovaný. Ale stejně tak je nepochybné, že celistvé znalosti středověku, která by mohla získat soustavnou četbou profesionálních historiků, postrádá. Pravda, najdeme zde jeden, dva odkazy na Dubyho nebo Huizingu, jakožto je zde notně čerpání i z díla asi největší odbornice na Johanku, Pernodovou. Avšak tyto kvalitní zdroje jsou mixovány odkazy na autorky druhořadého ražení feministické provenience a vlastními výklady Bible, kterýžto koktejl je dochucení jakýmsi výběrem z nejrůznějších uměleckých děl, která ukazovala Johanku na stopadesát různých způsobů.
Výsledkem je tak vskutku postmoderní obraz Johanky, který je sám prošpikován psychoanalytickými kecy a ahistorickým feminismem, jenž ji ukazuje jako samolibou dívku, jejíž význam tkví spíše ve vzpouře proti patriarchátu. V podstatě tak jasně ukazuje nemožnost pojmout tuto osobnost jinak, než plně v jejím "posláním vyvolené", kterému ona sama upřímně věřila, stejně jako její okolí. Ne, do seriózní vědecké práce nepatří neustále útoky na "krvelačnou církev", mysoginii a zdůrazňování seděl jako falického symbolů.
A přece, zejména ve druhé části knihy se dostane i na onen druhý obraz Johanky. Jako kdyby ve snaze zobrazit ji jako oběť, nemohla autorka jinak, a uchýlila se ke klasickému pojetí, byť samozřejmě náležitě aktualizované odkazy na Bessona.
Výsledek je tedy více než co jiného značně nejednoznačný a rozporuplný. Ukázat Johanku jako ženu s chybami, jako máme i my ostatní samozřejmě není špatně, ale nesmělo by se to dít za usilovné snahy o křečovitou redefinici jejího obrazu (byť připouštím, že je to plně v nástupnictvi jiných, viz např. citovaného Brechta).
Tato kniha o Johance (či Janě) z Arku je výjimečná tím, že se věnuje i výkladům mýtické symboliky a představuje Janin život nejen v souvislostech středověkého, tj. přísně patriarchálního vnímání ženy, ale navíc v analogii s životem a smrtí Ježíše Krista. Janina proroctví, odhodlání a skutky ji povyšují na piedestal, kam právem patří, tím spíš k ceně, kterou musela zaplatit, aby se proměnila z prosté vesnické dívky, kterou se narodila, v zachránkyni a vojevůdkyni Francie.
Nicméně autorka se naštěstí nevyhýbá ani slabým stránkám Johanky z Arku, například marnivosti nebo ambicióznosti. Pro tuto vlastnost ji neadoruji ani já, protože se od svého poslání odchýlila ve chvíli, kdy ostře vystoupila proti husitům a vyzývala je k opuštění protestantského vyznání a návratu k "pravé" víře. Jak nám říkala profesorka na přednášce, kdyby Johanka nebyla upálena, kdoví, jak by to v našich zemích dopadlo.
To je ovšem jen pouhá spekulace, navíc to vše předčilo Johančino přesvědčení a horoucí srdce, díky čemuž dodnes v dějinách žije tento krásný a zázračný příběh jedinečné a silné dívky. Na závěr bych knihu doporučila číst těm, kteří již četli nějaké románové převyprávění života Jany z Arku, figuruje zde hodně jmen, údajů, měst a bitev, že se v tom bez předchozích znalostí můžete ztratit a nepochopit všechny souvztažnosti. A na závěr: v této knize nechybí přílohy - mapy, datace, jmenný seznam -, což jsem při čtení ocenila.
Knihu jsem si koupil v Levných knihách a nelitoval jsem neboť byla vynikající a dobře se četla. Byl jsem nadšen, že autorka komentuje i díla o Johance z Arku a to jak knižní, tak filmová. Nevím, zda Kathryn Harrison věří v nadpřirozeno ale v díle ukazuje celou řadu zvláštních a neuvěřitelných událostí, které se děly kolem Jany z Arku, že je mě jasné, že to byla svatá válečnice, která jako 17 letá dívka pronikla do zcela mužského světa a vedla umírající Francii k vítězství nad okupanty. Její vlastnosti mě nijak nepobuřují, protože je měla proto, aby obstála ve svém poslání.
Musím říct, že tahle knížka mi úplně změnila pohled na Johanku. Vždycky nás učili - Jana z Arku byla hrdinka, zrazena a vydána Angličanům, jenomže z toho, co jsem si přečetla to není tak úplně pravda. Kathryn ji tu vyobrazila jako poměrně arogantní a tvrdohlavou ženu, bojechtivou náboženskou fanatičku. Je to ale čistě jen můj názor jo.
Ani nedokážu říct, jestli se mi to líbilo, nebo ne. Příběh, který znají úplně všichni, napsaný trošku z jiného úhlu pohledu a sestavený z několika dalších děl. Rozhodně ale ideální knížka pro ty, co chtějí třeba studovat dějepis (třeba moje maličkost).
Štítky knihy
středověk Jana z Arku, 1412-1431
Zájem o osobu Jany z Arku ve mně kdysi vzbudil dvoudílný koprodukční film s Leelee Sobieski v titulní roli, proto mě trochu mrzí, že ho Kathryn Harrison mezi jinými filmovými adaptacemi nezmiňuje (když už odkazuje na tu Bessonovu ze stejného roku, která je možná výpravnější, ale v přístupu k faktům svévolnější a celkově méně zdařilá). To je ale samozřejmě podružné, jinak je to skvělá biografie, která se nebojí posvítit si na Janinu fascinující osobnost z mnoha úhlů. Obzvlášť pozorně se autorka věnuje kontextu dobového postavení žen ve společnosti a je pravda, že to, čím Jana své nepřátele a soudce popuzovala asi nejvíc, bylo její - řečeno současným slovníkem - "nabourávání genderových stereotypů", i když její motivace byly samozřejmě úplně jiné, pevně provázané s tehdejším náboženským myšlením. Další, na co Harrison klade důraz, jsou paralely mezi Janou a Ježíšem, mezi jejich životními příběhy a možná ještě spíš mezi středověkým "mediálním obrazem" těchto příběhů. Kniha rozhodně není nekritickou oslavou, ale portrétem člověka z masa a kostí, osobnosti, která by byla výjimečná v kterékoli době.