Jawa 500 - historie, vývoj, technika, sport
Jiří Wohlmuth
https://www.databazeknih.cz/img/books/17_/179551/bmid_jawa-500-historie-vyvoj-technika-sp-mlW-179551.png
4
3
3
Kniha zkušeného odborníka seznamuje čtenáře s vývojem čtyřdobých motocyklů značky Jawa v prestižní třídě pětistovek. Představí se tak nejsilnější výrobky značky Jawa, od předválečného typu Jawa 500 OHV – Rumpál přes cestovní stroje Jawa 500 OHC z padesátých let minulého století až k poslednímu typu Jawa 824. Samostatná kapitola je věnována závodním silničním, terénním a plochodrážním speciálům. Publikace obsahuje bohatou fotodokumentaci, podrobné technické údaje ke každému typu a také rady k servisu a opravám motocyklů. V knize nechybí ani stručné životopisy nejznámějších konstruktérů Jawy.... celý text
Přidat komentář
Štítky knihy
Autorovy další knížky
1985 | Svět velkých cen |
2014 | Jawa Kývačka - motocyklové typy 351-361 |
2007 | Jawa 50 Pionýr - historie, vývoj, technika, sport |
2013 | Jawa 500 - historie, vývoj, technika, sport |
2015 | Bohumil Staša: Slavná léta s ČZ i Jawou |
Další díl série Retro, věnující se značce JAWA a její prestižní třídě 500 ccm. Na samém počátku knihy je první kapitola věnována samotnému zakladateli firmy ing. Františku Janečkovi a v kostce mapuje jeho životní i pracovní osudy.
Poté už se další kapitoly věnují historii této "královské" kubatury, od předválečné 500 OHV, známé pod přezdívkou "Rumpál" s pohonem zadního kola kloubovým hřídelem, k typům s motorem OHC a pohonem již klasicky řetězem, které začaly vznikat na začátku 50. let postupně ve 3 generačních fázích. První jako typ 15-00, 15-01 od r. 1954 a 15-02 s nástupem někdy v roce 1954. Posledním typem byl po cca 30 letech od ukončení výroby 4taktních pětistovek model 500 OHC typ 824. Tento vzhledově aspoň mně vcelku nesympatický, nicméně technicky velmi zajímavý stroj s několika patenty chráněným pohonným ústrojím, tvořeným plochým vzduchem chlazeným dvouválcem typu "boxer" s převodovkou umístěnou pod motorem a pohonem opět kloubovým hřídelem vznikl pouze v 10 prototypech.
Následuje poměrně rozsáhlá kapitola, mapující dráhu čtyřtaktních pětistovek JAWA na závodních okruzích, na plochodrážních oválech i na Šestidenních.
Dále je součástí knihy kapitola věnovaná opravám a údržbě strojů, krátké "zastavení na srazu" pětistovek a podrobné technické údaje.
Součástí textu je i několik medailonků, věnujících se významným osobnostem značky JAWA, převážně konstruktérům. Stejně tak zaslouží pochvalu bohatá fotografická dokumentace, jak moderní, tak dobová, většinou se jedná nečekaně o velmi kvalitní snímky.
Co pochvalu příliš nezaslouží, jako už po několikáté u těchto knih z Grady, je jisté množství pravopisných chyb, překlepů, ale i faktografických nesmyslů. Už v úvodní kapitole mi přišlo divné, že: "...Když dne 23. ledna 1941 navždy dotlouklo srdce tohoto nevšedního člověka (F. Janečka)...", ve stejné kapitole je uvedeno:"...začátkem dubna 1941 nechal sepsat svoji poslední vůli a zemřel jako majitel tří továren, ...". Pro upřesnění: F. Janeček zemřel 4.6.1941. Takové věci by se asi v podobných publikacích vyskytovat neměly, za ně jedna hvězdička dolů.