Jawa Californian
Jiří Bartuš
Historie vývoje, výroby a prodeje jsou velmi zajímavé i u modelů Jawa Californian I až IV. Tato řada se měla stát jakousi vlajkovou lodí Československa na světovém motocyklovém trhu. Z tohoto důvodu byla určena zejména pro vývoz do zemí Severní Ameriky, a dalších zemí světa. Na našem trhu se objevilo z kapacitních důvodů výrobce velice málo motocyklů. Největší část mělo ve službě Ministerstvo vnitra. Velmi problematická výroba, nejasné koncepční řešení a mnoho dalších problémů, včetně prodejních, ovlivňovalo po celou dobu rozšíření výroby. De facto se modely I a II verze staly více méně pouze zkušebními verzemi určenými ke zkouškám a k výstavním účelům. U dalších verzí se opět měnila koncepce a výroba se vracela k některým osvědčeným prvkům. Postupně došlo k obměnám v motorové části a změně v jeho mazání, i k některým konstrukčním změnám a úpravám. Knihu doplňují zajímavé kapitoly věnované technickým zvláštnostem a úpravám.... celý text
Přidat komentář
Štítky knihy
Jawa (motocykly)Autorovy další knížky
2011 | Jawa Californian |
2015 | Jawa Californian - historie, vývoj, technika |
2018 | Motocyklové vozíky PAv - historie, vývoj, technika |
2015 | Do nebíčka..., do peklíčka? aneb pohádky pro dospělé |
Kniha, mapující historii výroby motocyklů Jawa Californian je jistě zajímavým počinem; historie tohoto modelu, určeného především na severoamerický trh, u nás zase tak známá není.
Úvod je věnován širším souvislostem toho, jak se Jawy vlastně dostaly na trhy (nejen) v USA a Kanadě. Poté následuje kapitola představující motocykly Jawa Californian jako celek, jak prostřednictvím textu a fotografií, tak i mnoha reprodukcí reklamních plakátů v několika jazycích, převážně však v angličtině. Následují kapitoly věnující se jednotilivým výrobním řadám Californian I - IV Oilmaster, věnující se každé z nich dostatečně podrobně. V závěru následují kapitoly věnující se motocyklům pro použití ve složkách Ministerstva vnitra ČSSR, detailnímu popisu funkce soustavy Oilmaster a pár řádek je věnováno i renovacím. V závěru knihy je stejně jako u každé knihy z této edice barevná příloha.
Co se týká dojmů ze čtení. Já se po celou dobu úvodní části knihy tak nějak nemohl ubránit tomu, že celá snaha Jawy, resp. spíše Motokovu, prosadit se na zámořských trzích, byla z mnoha důvodů takový špatný vtip, mimo jakoukoliv logiku a možnosti našeho tehdejšího průmyslu. A je docela s podivem, že to tak dlouho vydrželo a nikdo to nevzdal. Zřejmě zoufalá touha po devizách byla silnější než zdravý rozum. Americký zákazník tehdejší doby se v mnoha směrech dost zásadně odlišoval od zákazníka socialistického Československa a celého východního bloku obecně.
Počínaje už prvními poválečnými lety, kdy válkou zničená Evropa postrádala prakticky veškeré suroviny, a kdy byly v USA uzavřeny velmi optimistické smlouvy (32 000 motorek za tři roky), které náš průmysl prostě nemohl v žádném případě dodržet a američtí prodejci, už tehdy zvyklí na tržní jednání kapitalistického průmyslu, od nich záhy odstoupili. Pak následovalo období, kdy se aspoň trochu prosadily především sportovní, motokrosové modely, což bylo podpořeno jejich značnými úspěchy na tradičních Šestidenních, aby vzápětí na přelomu 50. a 60. let Jawě v tvrdé zámořské konkurenci došel dech poté, co se na tamní trhy začali prosazovat výrobci z Japonska, kteří v podmínkách kapitalismu věděli, jak na to, a definitivně Jawě severoamerický vlak ujel na začátku 70. let, kdy výroba stále více podléhala diktátu požadavků SSSR.
To vše bylo proloženo častými přesuny výroby mezi jednotlivými závody v rámci nejrůznějších restruktualizací motoprůmyslu tak, jak je vymýšleli soudruzi na ministerstvech, nedostatkem financí na vývoj nových modelů a podřízení se největšímu zákazníkovi - SSSR, který požadoval staré motorky bez jakýchkoliv inovací.
Hodnotil bych plným počtem, nebýt pravopisných chyb. Nevím, co se v Gradě v poslední době děje, ale myslím si, že ve vydavatelství, které vydává nemalá množství učebnic a odborné literatury, by měli jazykoví korektoři zachytit třeba to (pokud vůbec nějací jsou), že autor knihy se tak nějak jakoby nemůže rozhodnout, jestli na řídítkách motocyklu je výStužná hrazda nebo výZtužná hrazda. O několika hrubkách v textu radši pomlčím... Za to jedna * dolů, jinak je to velmi zajímavá kniha.
Snad ještě doplním, že jsem četl 2., rozšířené vydání z roku 2015