Jidáš Iškariotský
Siegfried Obermeier
Jméno Jidáš se stalo synonymem pro zrádce, člověka hodného toho nejhlubšího opovržení. Zradil Krista, údajně za třicet stříbrných mincí, a když si uvědomil svůj hnusný čin, spáchal sebevraždu. Je to ale pravda, nebo pouhá legenda, která se hodila do starozákonních vyprávění, jež dala vzniknout jedné z nejčtenějších knih na světě - bibli?. Lze text považovat za přísně historický, anebo jsou v něm nesrovnalosti, o nichž lze pochybovat? Jidášova smrt není ani ve starých textech popisována jednotně. Zemřel oběšením, shnil zaživa, nebo dokonce pukl? Anebo jinak - byl skutečně muž z Kariotu tím, kdo vydal kazatele Ježíše zvaného Spasitel do rukou katů? Musel opravdu někdo přímo označit Proroka, za nímž se táhly davy? Takový člověk, vyvolávající neklid, by byl i tenkrát nepochybně pod dohledem. Proč musel Jidáš zemřít? Aby vstal Kristus z mrtvých? Je myšlenka, že si Jidáš Iškariotský dokonce celkem spokojeně žil v Římě jako historik, přítel Seneky a Petronia, současník císaře Nera, Caliguly a dalších, věrohodná? Je to možná pouhá fikce, ale možná i příběh skutečný, který stárnoucí Jidáš vypráví svým dětem. V každém případě však velmi působivě napsaná kniha, která vyvolává mnoho otazníků nad událostmi, od kterých odvíjíme počátky našeho letopočtu.... celý text
Přidat komentář
Ti, kteří jako já skočili na název a čekali nový a zajímavý pohled na toto období, budou zklamáni. Z knihy to je tak 25% a zajímavého ještě méně. Je to vlastně popis situace v Římě od konce Tiberia po Vespasiana. Vlastně ta nejoblíbenější x-krát a často mnohem lépe a zajímavěji zpracovávaná doba.
Zajímavě podaný příběh o nechvalně známém biblickém muži. Kniha nebyla špatná, ale jen polovina příběhu popisovala Jidášovo putování s Ježíšem a to mne zklamalo. Druhou polovinu příběhu tráví Jidáš jako římský občan a to už pro mne bylo nudné a únavné čtení. Zajímavý námět a motiv hlavní postavy, ale tohle se Obermeierovi moc nepovedlo, umí to i lépe..
Tato kniha ukazuje jistě zajímavý pohled na příběh Jidáše, ale je v ní mnoho určitých nepřesností a někdy působí ne-hladce, nečte se nejlépe a je lehce kostrbatá - navíc mé české vydání vyšlo nějakým záhadným způsobem se spoustou gramatických chyb - jakoby vůbec neprošlo žádnou redikcí, korekturou - to bylo dost hrozné (a poznal jsem to já, který udělá chybu v každé větě, kterou napíše :-)) ) Slabší, ale ne špatná kniha.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2003 | Caligula - hrozivý bůh |
2007 | Inkvizitor: Symbol strachu a hrůzy |
2005 | Šalamoun a královna ze Sáby |
2002 | Messalina: Hříšná císařovna |
2010 | Achnaton - Ve znamení Slunce |
Zpočátku převyprávěná bible, potom průvodce Říší římskou v počátku našeho věku. Jidáš je zde někdo, kdo nás tímto provází, tedy žádný zrádce Ježíška. Jinak je to samozřejmě prezentace názorů autora na mravný život a jeho hlubokých znalostí historie nejen starého Říma.