Julie, ty jsi kouzelná
William Somerset Maugham
Na půdorysu divadelních frašek, jímž je osvědčený manželský trojúhelník, se odehrává drama lásky stárnoucí herečky k mladému muži, který touží prodrat se na výsluní společenského úspěchu.
Literatura světová Romány Pro ženy
Vydáno: 2006 , AlpressOriginální název:
Theatre, 1937
více info...
Přidat komentář
Kniha , jak je napsáno, popisuje manželský trojúhelník, kdy stárnoucí , obdivovaná herečka má mladého milence. Kdysi se u nás říkalo, že ženská chytá poslední vagon ujíždějícího vlaku. Dnes - věk je jen číslo. Ano Julie je nadaná herečka, která ale své divadelní umění přenáší i do běžného života. Má hezký vztah ke svému synovi . Zaujalo mě, když popisuje své zjištění a hlavně pro sebe ujišění, že opravdu jedná správně. Např. když určí manželovi oddělenou ložnici nebo se snaží ovlivnit život druhých. Ač je sice dobrá herečka, je tu hodně dalších a mladších. Má milence ve věku svého syna, pomůže jí k pocitu mládí? Hezky jsou napsány její vnitřní repliky, kdy své činy hodnotí.
" Jsem já to ale potvora" a mnoho dalších.
Maminčina nejoblíbenější, a já ji mám také moc rád v knižní, filmové i divadelní verzi.
Mám ráda tuto knížku i jeji filmové zpracování z roku 2004 , i když se autor scénáře filmové předlohy držel jen zčásti . Existuje však ještě černobílý film staršího data , který nemůźu nikde objevit
Četla jsem asi ve 20 a dokonce si ji koupila - neškodilo by si čtení opět připomenout (dojem z ní mám takový zamlžený, ale pozitivní a hravý ...)
Asi to byla první kniha, u níž jsem si uvědomila metodu vnitřních monologů. To mě tedy moc bavilo. A i ta Juliina zkušená, ženská rafinovanost. Bonbónkem pak pro mne byla závěrečná scéna, kdy si Julie po slavném tažení na jevišti vychutnává pozdní večeři.
Na Maughamově knížce mě překvapily dvě věci - ani ne tolik samotné kdysi jistě skandální téma (láska starší seriózní herečky k mladíčkovi, kterému by mohla být matkou) jako spíš fakt, že se rozhodl psát knihu z pohledu ženy a že podle mého soudu dokonale vystihl v jistém ohledu intrikánskou povahu Julie Lambertové, jíž celý svět sloužil jako publikum pro její kusy a kousky. Právě autentičnost promluv (zejména těch vnitřních) a čtivé popisy plus jako bonus velká vzdělanost autora (neustálé odkazy na různá umělecká díla a divadelní hry) jsou hlavními klady tohoto dílka ne snad rozsáhlého, ale rozhodně propracovaného. A úplně nejvíc mě okouzlil synek Roger, škoda, že mu Maugham nedal víc prostoru...
V patnácti jsem ji četla poprvé a na dlouhou dobu byla moje nejoblíbenější. Vypsala jsem si z ní hodně pěkných myšlenek. Před půl rokem jsem ji četla znovu, plná očekávání a nadšení. Pohltila mě však až od nějaké 50-té stránky, pak jsem ji ale přečetla jedním dechem. Zůstává i nadále jednou z mých srdcových záležitostí.
Štítky knihy
zfilmováno anglická literatura divadlo herečky stárnutí milostný trojúhelník milenci věkový rozdíl partnerů (age gap)
Autorovy další knížky
2017 | Barevný závoj |
1964 | O údělu člověka |
2006 | Julie, ty jsi kouzelná |
1975 | Veselice aneb Kostlivec ve skříni |
1974 | Na ostří nože |
(SPOILER) Z anotace jsem nabyla dojmu, že těžištěm knihy bude manželský trojúhelník v divadelních kulisách, což mě ani po příjemných zkušenostech s autorem nijak zvlášť nelákalo. Ale o milostný trojúhelník příliš nejde, v prvé řadě jde o titulní postavu, jde o ženu a o herečku a o hraní.
V této souvislosti vyčnívá postava Rogera, jak o tom ve svém komentáři píše Madluska. Narozdíl od ní si nemyslím, že by mu prospělo více prostoru. Podle mě je dobře, že téma je v závěru pouze (a nečekaně) otevřeno - odpovídá to Juliině příběhové linii, která nám nenabízí dramatickou životní proměnu, ale ukazuje ženu opírající se o své mistrovství. Vyrušení je nečekané a na okamžik. Trhlina do světa, který nepřijímá její pravidla, který ji pozoruje a soudí.