Excelentní! Musím říct, že toto je excelentní. Myslím, že toto mysterium by mohlo sloužit bez obtíží jako doslov Ztraceného ráje. Když jsem četl úvod a poznal, jakým jazykem je báseň napsána, pobledl jsem a začal jsem se pana Byrona bát. Konec konců čeština z 1895. roku, je maličko odlišná od té naší. Naštěstí redakce zasáhla a jazyk nám přizpůsobila tak, jak tomu jenom bylo možno. A co z toho vzniklo? Naprosto vynikající báseň, která se dá přečíst v pár hodinách, která neobsahuje jediné slovo navíc, která zcela převrací pohled na genesi, která vede filosofickou polemiku na téma, které je mě osobně blízké; prostě a jednoduše, která je bezchybná!
Úvodem jsme svědky sporu Adama, Evy a Ábela, s Kainem. Kainovy se vina rodičů zdá na jednu stranu hrozně nicotná, na druhou stranu jim vyčítá, že nedokončili, co začali. Kain pochybuje o nekonečné dobrotě boha. A tehdy vystupuje na scénu Lucifer. A Lucifer, stejně jako Kain zde není prezentován jako absolutní antagonista. Had to stále je, ale rozhodně to není démon, kterého by bylo třeba vymítat. Spíše je to takový ten člověk, který vám buší do dveří a nedá pokoj, dokud mu neotevřete, nacož se ho nebudete moci zbavit. Takhle se Lucifer nakvartýroval Kainovy do hlavy. Kain z pochyb přechází v nenávist a všichni víme, jak tenhle příběh končí. To ale není důležité.
Ti dva spolu vedou dialog, neuvěřitelně rychlý a trefný dialog. O smrti, nesmrtelnosti, dobrotě Jehovy… Lucifer ukazuje Kainovy Hádes – Peklo a vysvětluje mu, co jim nevysvětlil bůh. Co je smrt.
Dovedlo mě to k otázce, zda byl Kain vlastně svým jednáním vinen. Zda si od boha zasloužil trest. Myslím, že ne. Lucifer Kainovy naznačil, co je to smrt. Ale ani Kain, ani ostatní nemohli tento pojem chápat, dokud se s ním nesetkali. Kain netušil, co značí smrt, co značí zabití. Učinil tak něco, co muselo ke smrti vést, on však nevěděl jednak, že to k ní povede a už vůbec netušil, jaké má smrt následky. Podle mě nebyl vinen.
To že Jehova je pouze bestiální, pomstychtivý démon, to už jsem věděl dávno, to mě nepřekvapilo, stejně tak jako to, že Satan není koncentrovaným zlem, ale jakýmsi protipólem boha. (Jsem ateista, teď hovořím o příběhu Bible braném de facto jako fantasy.)
Už jenom jedna poznámka. Ve světle toho, že byl Byron obviněn ze sodomie, ale hlavně z incestu, nevyhlíží část, kde Ada obhajuje lásku mezi sourozenci úplně Ok. Ale budiž, nebudu soudit. Jenom říkám, že to bylo trošičku zvláštní…
P.s. Dělám to jenom výjimečně, ale zde si to nemohu odpustit:
Lucifer: Tě lituji, že miluješ, co hyne.
Kain: Já tebe zas, že nemiluješ nic.
Excelentní! Musím říct, že toto je excelentní. Myslím, že toto mysterium by mohlo sloužit bez obtíží jako doslov Ztraceného ráje. Když jsem četl úvod a poznal, jakým jazykem je báseň napsána, pobledl jsem a začal jsem se pana Byrona bát. Konec konců čeština z 1895. roku, je maličko odlišná od té naší. Naštěstí redakce zasáhla a jazyk nám přizpůsobila tak, jak tomu jenom bylo možno. A co z toho vzniklo? Naprosto vynikající báseň, která se dá přečíst v pár hodinách, která neobsahuje jediné slovo navíc, která zcela převrací pohled na genesi, která vede filosofickou polemiku na téma, které je mě osobně blízké; prostě a jednoduše, která je bezchybná!
Úvodem jsme svědky sporu Adama, Evy a Ábela, s Kainem. Kainovy se vina rodičů zdá na jednu stranu hrozně nicotná, na druhou stranu jim vyčítá, že nedokončili, co začali. Kain pochybuje o nekonečné dobrotě boha. A tehdy vystupuje na scénu Lucifer. A Lucifer, stejně jako Kain zde není prezentován jako absolutní antagonista. Had to stále je, ale rozhodně to není démon, kterého by bylo třeba vymítat. Spíše je to takový ten člověk, který vám buší do dveří a nedá pokoj, dokud mu neotevřete, nacož se ho nebudete moci zbavit. Takhle se Lucifer nakvartýroval Kainovy do hlavy. Kain z pochyb přechází v nenávist a všichni víme, jak tenhle příběh končí. To ale není důležité.
Ti dva spolu vedou dialog, neuvěřitelně rychlý a trefný dialog. O smrti, nesmrtelnosti, dobrotě Jehovy… Lucifer ukazuje Kainovy Hádes – Peklo a vysvětluje mu, co jim nevysvětlil bůh. Co je smrt.
Dovedlo mě to k otázce, zda byl Kain vlastně svým jednáním vinen. Zda si od boha zasloužil trest. Myslím, že ne. Lucifer Kainovy naznačil, co je to smrt. Ale ani Kain, ani ostatní nemohli tento pojem chápat, dokud se s ním nesetkali. Kain netušil, co značí smrt, co značí zabití. Učinil tak něco, co muselo ke smrti vést, on však nevěděl jednak, že to k ní povede a už vůbec netušil, jaké má smrt následky. Podle mě nebyl vinen.
To že Jehova je pouze bestiální, pomstychtivý démon, to už jsem věděl dávno, to mě nepřekvapilo, stejně tak jako to, že Satan není koncentrovaným zlem, ale jakýmsi protipólem boha. (Jsem ateista, teď hovořím o příběhu Bible braném de facto jako fantasy.)
Už jenom jedna poznámka. Ve světle toho, že byl Byron obviněn ze sodomie, ale hlavně z incestu, nevyhlíží část, kde Ada obhajuje lásku mezi sourozenci úplně Ok. Ale budiž, nebudu soudit. Jenom říkám, že to bylo trošičku zvláštní…
P.s. Dělám to jenom výjimečně, ale zde si to nemohu odpustit:
Lucifer: Tě lituji, že miluješ, co hyne.
Kain: Já tebe zas, že nemiluješ nic.