Kinematografie zapomnění

Kinematografie zapomnění
https://www.databazeknih.cz/img/books/97_/97018/bmid_kinematografie-zapomneni-N2M-97018.jpg 4 25 25

Kniha Kinematografie zapomnění je pokusem o zachycení přelomového období konce reformního procesu roku 1968 a počátku normalizace v jedné z oblastí československé kultury, v kinematografii. Změny nastalé po srpnu 1968 v československém filmu líčí na proměnách jediného místa – Filmového studia Barrandov.

Přidat komentář

Ozzy86
24.05.2024 5 z 5

Odborná filmová publikace, která si zachovává čtivost. Přes svoje úzké zaměření vypovídá o normalizaci společnosti obecně. Rozhovory na konci knihy jsou obohacující, především ty s režimními prominenty Kachlíkem a Puršem. Je fascinující, jak si člověk dokáže vytvořit vlastní popis reality, aby ospravedlnil své chování. Přínosné bylo, že autor nevedl rozhovor s cílem setřít nebo konfrontovat, ale nechal je mluvit.

minirock
16.02.2022 4 z 5

Myslím že tahle kniha výborně zaplnila bílé místo v naší naučné literatuře a to bylo objasnit dění v baště naší kinematografie, ve filmovém studiu Barrandov, po vpádu spřátelených vojsk a následném nástupu normalizace. Více jak polovina knihy je věnována tomuto dění očima autora a zbytek obsahuje rozhovory s několka bývalými významnými pracovníky Barrandova na toto téma. Je zajímavé vidět, jak se s vyšší funkcí liší názory na tehdejší události. Vrcholem je rozhovor s ředitelem Puršem který odmítl i existenci trezorových filmů. Zajímavé, poučné, místy šílené.


callahanh
05.11.2020 4 z 5

Výborně napsaná kniha, která by se dala použít i jako učebnice. Štěpán Hulík v ní využil spoustu pramenů, z nichž dal dohromady poutavý a zároveň smutný text o tom, jak příjezd ruských tanků zničil nadějně se rozvíjející československou kinematografii. Zejména při čtení již nezrealizovaných děl chytá nejen filmového fanouška smutek nad tím, co už se nestihlo, protože mohlo jít o další perly tzv. nové vlny. Připomene ale i ty největší normalizační hrůzy, které se dnes už nevysílají a jsou nesehnatelné, protože tak silně dobově zakonzervované, že by je málokdo pochopil a čtenáři se tak rozšíří obzory a ty "masochističtější" z nich dokonce donutí zkusit některé pohledat (legendární Hroch je dostupný v dobré kvalitě a legálně a je to opravdu "síla") a na vlastní oči spatřit ty největší hověziny československého filmu. Je příjemné, že "výkladovou" část doplňují rozhovory s významnými osobnostmi (nejen) Pražského jara, které nabízí různé pohledy na věc, z nichž zejména ten s Jiřím Puršem je fascinující a zároveň děsivý svou demagogií. Kinematografie zapomnění je sice nenápadná kniha, určitě ale stojí za to si ji přečíst, protože se v ní sice mluví jen o filmu, výborně ale ukazuje i tehdejší celospolečenskou náladu a to, jak to fungovalo v úplně všech oborech, kdy nebyla důležitá odbornost, ale loajalita. 90%

beníček
14.07.2020 5 z 5

Vynikající kniha, která využila řadu opomíjených pramenů k problematice. Výklad je jasný a sevřený. Koncepce knihy působí velmi dobře. Autor odvedl kvalitní práci. Škoda, že takových publikací o státním filmu není mnoho.

petulina87
22.05.2020 1 z 5

Velká nuda, nic moc napsané.

Kverulant
21.10.2015 5 z 5

Výborný materiál pro fanoušky českého filmu za normalizace i o čtenáře zajímající se o pozadí kultury a dění na Barrandově v socialistickém Československu.

Sheldon
03.09.2015 4 z 5

Kvalitně odvedená školní práce, které knižní vydání rozhodně neuškodilo, zajímavé jsou poznatky z archivu, konfliktní historie zůstane konfliktní historií, autor se snaží uplatnit svůj pohled, což je pro úspěch práce klíčové, některé informace jsou v rozporu, co jsem zjistil sám během bádání, ale to jsou spíš marginálie. Celkově zajímavá práce, která si zaslouží pozornost.

Halila
11.06.2015 5 z 5

Velice zajímavá kniha. Hodně se mi líbily rozhovory na konci.

Raphael
04.06.2012 5 z 5

Hodně zajímavý pohled do zákulisí studia Barrandov za normalizace. Rozhodně doporučuju všem, co se byť jen trochu zajímají o film, i těm ostatním.

Autorovy knížky

Štěpán Hulík
česká, 1984
2011  87%Kinematografie zapomnění