Konec masopustu
Josef Topol
Divadelní hra o životě a problémech naší soudobé vesnice. Při konfrontacích přítomna s minulem dochází v ní k hlubokým přerodům v myslích, jednáních i vztazích lidí a k poznání, že na sebe samu soustředěná vesnice starých zvyků a mravů je nenávratnou minulostí.
Přidat komentář


konec masopustu, konec srandy, alegorie znárodňování v padesátých let na české vsi, těžící ze symboliky masek


Střet města (modernity, resp. světlých družstevních zítřků) a vesnice, která už se přežívá - Král je tvrdohlavý, přízemní, poctivý až na dřeň, sedlák starého ražení. V jiné době by mohl být záporná postava - kazí dětem budoucnost -, ale doba a sousedi z něj udělali tragickou figuru. Střídání většího počtu postav v první polovině je trochu zmatečné, navíc všichni vespolek hodně žvaní, ale postupně hra vážní a vrcholí naněkolikrát silnými symbolickými obrazy. Tragédie několika lidí není najednou ani trochu směšná a upovídaná, navíc dřívější mluvkové se v jejím světle ukážou jako hlupáci nebo dokonce mizerové, o to horší, že škodí jen tajně a řečmi. Začátek by na jevišti zasloužil zkrátit, ale po podařené inscenaci bude v sále dlouhé ticho.


Od knihy jsem velká očekávání neměla, ale po dočtení jsem mile překvapena. Je pravda, že ze začátku knihy se čtenář ztrácí v postavách, ale zhruba od poloviny knihy se děj "rozjede" a četba se stává zajímavější. Musím vyzdvyhnout, jak autor dokázal bez přímých popisů skvěle vykreslit charaktery postav v návaznosti na období kolektivizace na vsi.


Zpočátku jsem se dost ztrácela v postavách a někdy za půlkou jsem si musela začátek zrychleně projet znovu. Bylo to ale zajímavé čtení, za pozastavení stojí třeba motiv naléhání na vzdání se majetku ve prospěch státu. Z postav mě obzvlášť zaujali Král, Smrťák, Jindřich a Rafael.


Za maskami se schovává tragédie lidských vztahů zjitřených dobou. Josef Topol byl vynikající dramatik.

Co by asi autor napsal o dnešní době, když už tehdy se mu zdálo, že ta kulturnější doba končí?
Autorovy další knížky
2011 | ![]() |
2019 | ![]() |
2019 | ![]() |
2018 | ![]() |
1997 | ![]() |
Velmi kvalitní drama.