Král Karel a papež Lev
Jana Nechutová
Epická skladba o 536 daktylských hexametrech především panegyricky oslavuje Karla Velikého jako obnovitele římského impéria císaře Augusta, ve své dějové části vypráví o panovníkově setkání s papežem Lvem III. v Paderbornu v létě roku 799; zde básník využil příležitosti k vylíčení Karla v roli ochránce církve a garanta křesťanské víry. Máme před sebou pravděpodobně jedinou zachovanou knihu většího eposu, jehož finále popisovalo Karlovu korunovaci v Římě o Vánocích roku 800. Autor skladby není znám, literární bádání ji připisuje několika významnějším autorům tzv. karolinské renesance. Epos je pozoruhodný také svou antikizující formou a obratným využitím i nápodobou římských básníků. Vychází v roce výročí úmrtí Karla Velikého (28. leden 814). Obsah: Úvodem Carolus Magnus et Leone Papa – Král Karel a papež Lev Fotokopie rukopisu Ms. C 78, Zürich, Zentralbibliothek, f. 104r-114v De Carolo rege et Leone papa – Epos o Karlu Velikém 1. Dochování, edice, překlady, prezentace 2. Rozdělení básně, její struktura a žánr 3. Literární vzory (Vergilius, Venantius Fortunatus) 4. Kdo je autor? 5. Celek nebo fragment? 6. Doba vzniku 7. Žánrové zařazení skladby, její funkce 8. Okolnosti a prameny 9. Kdo a jaký je Karel eposu 10. K poetice Karlova eposu Překladatelská poznámka Prameny a literatura... celý text
Přidat komentář
Štítky knihy
středověk raný středověk papežové Frankové Karel Veliký, 742-814 latinská literatura poezie
Lyricko-epická báseň o záchraně papeže, sv. Lva III., Karlem Velikým. Oproti skutečnosti je idealizovaná, Karel zdaleka neprokazoval papeži takovou úctu, přesto ji psal autor z Karlova okruhu a očitý svědek.
Spolu s Einhardovým Životem Karla Velikého asi nejstarší dílo evropské literární tradice, které jsem četla (nepočítaje samozřejmě antiku). Přirozeně má specifika literární tvorby své doby. Přejímá například celé pasáže ze svých vzorů, hlavně z Vergilia (což vím z vynikající předmluvy J. Nechutové). Ač je to báseň "pamětní", je zároveň oslavná, a proto místy mění skutečnost podle propagandistických potřeb. Vkládá fantastické prvky (hon na kance - symbol ďábla, ale hlavně Karlův jasnovidný sen).
Báseň se člení do následujících oddílů:
1. exordium – metafora námořní plavby (má se autor pustit na cestu, tedy do psaní?)
2. panegyrik na Karla (jsou mu připisovány všechny dobré vlastnosti)
3. stavební ruch v Cáchách (převzatý z Vergilia)
4. popis okolní krajiny, popis přípravy k lovu a královy družiny (synové, dcery)
5. hon – Karel skolí kance (symbolika ďábla, převrácený motiv z legend), odpočinek
6. Karlovo noční vidění (přepadení a mučení papeže Lva) – poselství do Říma za papežem a Karlova válečná výprava do Saska
7. vyslanci se ve Spoletu setkávají se Lvem, Germar ho uctivě přijímá
8. papežova cesta – lid ho uctívá a přináší dary
9. Karel rozbije tábor u Paderbornu a vysílá papeži vstříc Pippina, setkání
10. papežovo setkání s Karlem
11. mše a banket
* Úryvek na ukázku - Karlův sen:
„A tu král uviděl ve snu zjev děsný, hrozivý úkaz:
nejvyšší římský kněz, Lev, mu náhle před zrakem stanul,
papež: naříká smutně a hořkým pláčem se chvěje,
oči má prázdné a pusté a obličej krví zbrocen,
jeho jazyk je zraněn a hrozné rány má všude."
* Popis princezny Gisaly:
„Nádherná šíje až hoří, jak v růžovém oparu tone,
ruce má jako stříbrná socha a čelo zas zlaté … ."
Jako milovník sv. Lva jsem si přišla na své.