Křesťanství a ateismus úplně jinak
Dinesh D'Souza
Dinesh DSouza, autor mnoha bestsellerů podle žebříčků New York Times, objektivně zkoumá argumenty a rétoriku ateistů v současné debatě o Bohu a křesťanství. Oponuje ateistům podle jejich vlastních pravidel a snaží se dokázat, že náboženská víra je slučitelná s rozumem a vědou. Výsledkem je kniha, jež nabourává obecné představy o křesťanství a potvrzuje, že na křesťanství opravdu je něco skvělého. Vydání první... celý text
Duchovní literatura Náboženství
Vydáno: 2009 , IdeálOriginální název:
What's So Great About Christianity, 2007
více info...
Přidat komentář
Knihu napsal na prvý pohled vůči ateismu nenávistný blázen, kterému chybí základní povědomí téměř o všem, o čem píše.
Tvrdí např., že "nejnovější objevy moderní vědy podporují křesťanské tvrzení, že existuje božská bytost", že "masovými vraždami je vinen ateismus, ne náboženství", že "ateismus není motivován rozumem, ale jakýmsi zbabělým morálním alibismem".
Tvrdí dále, že "svět je svědkem obrovského rozmachu konverzí a růstu náboženství, přičemž křesťanství sílí ze všech náboženství nejrychleji... řady nevěřících se tenčí..." atd.
(Opomíjím tu skutečnost, kterou zná aspoň trochu informovaný člověk dnešní doby, že totiž právě křesťanství je v celém západním světě v historickém úpadku a naopak ateismus na nebývalém vzestupu, ba dokonce v autorem milovaných tradičně křesťanských USA už členství v církvích spadlo pod polovinu populace.)
Naprosto fanaticky - dokonce bez pokusů o doložení validity svých vět fakty - vyhazuje jedno ignoranstké a ničím než svými přáními, vizemi a fantasmagoriemi nepodložené tvrzení za druhým a téměř každá druhá věta je natolik zjevným omylem či přímo nesmyslem, že člověk nad tak dramatickou neinformovaností jen kroutí hlavou.
Není divu, že třeba v další knize tento autor nabízí "důkazy" života po smrti.
Tato stupidní agitka může být zajímavá jen pro jedince postižené podobným fanatismem a nevzdělaností, jež doslova prýští z autorových slov, a to ještě pro ty silně otrlé. Není divu, že jsou jí plné antikvariáty. (Sám jsem ji koupil ve výprodeji v "bedně za dveřmi" za 10 kč.)
Totální odpad.
Poctivá obhajoba křesťanství proti argumentům ateismu bez zbytečných emocí a prosta tvrzení typu "jak to prostě je". Zakotvení v americkém prostředí je nepřehlédnutelné.
Konfrontace křesťanství a současné doby, tepu dnešního života. Tepají srdce věřících a nevěřících stejně aniž si to uvědomují? Víra a věda si nejsou nepřáteli, co nedokážeme vysvětlit nyní - zvládneme třeba za 300 let (před 300 lety by nám také nevěřili, kdybychom jim vykládali o teorii relativity nebo o internetu).
Přesně cílenou argumentací autor ateistům dokazuje, že oni jsou jen zatím hledající věřící - hledající nějakou víru. Jakoukoliv. V cokoliv.
Člověk potřebuje víru.
Proč ateista je tak přístupný uvěřit, že jednou my lidé budeme létat do vesmíru, že ovládneme čas, genetiku, počasí, proč snáz uvěří všem možným reklamním sloganům od zdravé výživy po zásady různých nově vznikajících sekt - jen v Boha ne?
Přečtěte si a zapolemizujte s autorem, určitě vás to bude bavit, když už nepřesvědčí.
Nakonec pro mne byla tato kniha přesně tím, co si autor nepřál: intelektuální cvičení. A na stupidní, demagogický pseudo-argument: "ateismus = komunismus = nejvíce zavražděných lidí" jsem již nebezpečně háklivý. Jestli takto vypadá "brilantná argumentácia" tak Satan s námi.
Vynikajúca kniha, ktorú charakterizuje brilantná argumentácia, vecná, bez arogancie, plná pokory. Odporúčam! Veriacim aj neveriacim, kresťanom aj ateistom, tým, ktorí majú z konfrontácie názorov strach aj tým, ktorí ho nemajú.
Autorovy další knížky
2009 | Křesťanství a ateismus úplně jinak |
2010 | Život po smrti |
2004 | Ronald Reagan |
Pokud bych měl pocit z knihy shrnout do jedné věty, pak bych použil citát Christophera Hitchense: "Také jsem byl věřící, ale pak jsem začal přemýšlet.."
D'Souza se dost ztrácí v argumentačních smyčkách, vyjádření postrádají smysl a pokusy o logickou implementaci z "druhé strany" jsou vyloženě ubohé. Celé to je nějaké zmatené a chybí tomu struktura i zázemí.
Knihu bych bez ostychu označil jako jasný argumentační faul..
Pokud knihu srovnám s Božím bludem, tak Dawkins podal o 100% lepší výkon. Jeho argumenty mají hlavu a patu, logiku a většinou je lze, přinejmenším logickou analýzou, prokázat.
D'Souza pronáší vlastní, snadno vyvratitelné názory a spekulace, část z toho jsou očividné nesmysly a dokonce lži (z těch nejhorších například, že nejnovější vědecké výzkumy prokazují existenci "božské bytosti", nebo ž za války a masakry může ateismus, což je obojí samozřejmě strašná kravina).
Často se opakuje a čtenář může často vidět, jak autor ztrácí nit a myšlenkový vlak často vjede na slepou kolej, kterou však plnou rychlostí projede a pak drncá po poli. Silná motivace prokázat svoji "pravdu" sice tlačí vlak dál, ale ten jen rozrývá hlínu a nesměřuje k jasnému cíli. Jede jen, aby jel.
Asi bych souhlasil s tvrzením, že z některých ateistických knih vyzařuje pohrdání věřícími, nicméně v této knize je cítit vyloženě autorova nenávist k nevěřícím a ke komukoliv, kdo by si dovolil zpochybňovat božskou autoritu a svatý úděl věřících.
D'Souza strašně strašně moc chce oplatit vědecky uvažujícím ateistům stejnou mincí, ale nedokáže se smířit s faktem, že to nejde.
Víra jsou hlavně emoce a definice víry je přání. Věřící si přeje, aby to tak bylo. Kdokoliv se pokusí tohle ospravedlnit logikou, jen se do toho zamotá. D'Souza není výjimkou.
Samozřejmě, že se to věřícím může líbit. Pokud by na svou víru striktně aplikovali logiku, pravděpodobně by nebyli věřící.