Kritika a pravda
Roland Barthes
Souborné vydání základních prací filozofa, filologa a lingvisty zasvěcených strukturální analýze literárního díla: Nulový stupeň rukopisu (1953) — Základy sémiologie (1965) — Kritika a pravda (1966).
Literatura naučná Filozofie O literatuře
Vydáno: 1997 , DauphinOriginální název:
Le Degré zéro de l'écriture / Éléments de sémiologie / Critique et Vérité
více info...
Přidat komentář
Štítky knihy
eseje výbor z díla sémiotika filozofie jazyka
Autorovy další knížky
2004 | Mytologie |
2005 | Světlá komora |
2013 | Říše znaků |
2008 | Fragmenty milostného diskurzu |
1967 | Nulový stupeň rukopisu / Základy sémiologie |
Souborné vydání tří textů raného Barthese nám představují slavný Nulový stupeň rukopisu společně se Základy sémiologie. Tyto texty již v českém překladu vyšly v nakladatelství Československý spisovatel v roce 1967. Toto starší vydání má oproti tomu od Dauphinu jednu výhodu v podobě výborného doslovu od Vladimíra Mikeše, který rozhodně doporučuji především k lepšímu pochopení samotného pojmu Rukopisu. Navíc se v něm Mikeš věnuje i rozboru mýtu v Barthesově chápání, což pro čtenáře neznalé Mytologie může znamenat další plus.
Avšak oproti tomuto starému vydání se nám v této publikaci představuje ještě třetí esej, po níž je celá kniha pojmenována – Kritika a pravda.
Jedná se o Barthesovu obhajobu jeho specifického přístupu k literární kritice, na který zaútočil svým textem Raymond Picard a spousta jeho následovníků. Barthes zde odlišuje dva druhy kritiky, přičemž Picarda řadí do staré kritiky, která je založena na objektivitě, vkusu a jasnosti. Oproti tomu nová kritika přistupuje k dílu zcela odlišně. Nesnaží se podávat jediný možný výklad/smysl díla se zřetelem na autora a jeho dobu. Právě naopak.
V Kritice a pravdě se setkáváme se zárodkem tzv. smrti autora, což je myšlenka, představená ve stejnojmenné (a doposud nepřeložené) Barthesově knize, v níž myšlenky naznačené zde dotahuje do konce. Ve stručnosti a značné zjednodušenosti lze říci, že v tomto pojetí si dílo žije svým vlastním životem od momentu, kdy je dokončeno, a tedy nepatří už ani autorovi samotnému. Na závěr jen zmíním, že podobný názor na literaturu zastává i Milan Kundera jak je patrné z jeho esejů.
„číst, psát: celá literatura přechází od jedné touhy k druhé. Kolik spisovatelů psalo jen proto, že četlo? Kolik kritiků četlo jen proto, aby psalo? Oni všichni přiblížili k sobě oba břehy knihy, obě tváře znaku, aby z nich vzešla jediná řeč. Kritika je jen jedním okamžikem této historie, do níž vstupujeme a která nás povede k jednotě – k pravdě rukopisu.“