Lazarská v zimě a jiné básně
Elsa Aids
Kniha ohlédnutí, uhranutí a vzpomínky, nostalgická a naspodu hořká, píše se na přebalu básnické sbírky jednoho českého básníka, socialisty. Čas pokročil a my znovu sčítáme ztráty. Jakou chuť má nostalgie v zemi ubytoven a skladů? A jakými slovy můžeme mluvit o štěstí?
Přidat komentář
Toto dílko mi mimořádně sedlo, s autorem jsme zhruba stejně staří a Prahu konce devadesátých jsem zažil, takže tato téměř pop-artová sbírka plná neonů, bilboardů, marketů a silnic mi připomněla tehdejší atmosféru. A všechno se to nese v melancholickém hávu, radost pročítat.
Knížku jsem měla půjčenou od syna. Krásně nostalgické i drsné básně. Běžný život není jednoduchý a hezký, ale dá se na něj hezky vzpomínat...
V jednotlivostech celkem slabé, ale síla těch básní je v celku, v těch kompaktních částech, v tom pozorování všednosti, které dohromady dává silnou výpověď o dnešních 40+ (singles? - asi ne nutně) čišících až optimistickou nebo spíš optimální bezradností. Alternativní název by taky mohl být: Smrt už byla aneb co teď se životem?
Jen co jsem si rozbalil balík šesti knih a sloupal z nich cenovky (ty, co jdou sloupnout) a dostal se k tomuhle (Elsa za cenu krabičky cigaret), otevřel jsem a začal číst. Napadlo mě jít k oknu, na trochu vzduchu a tak, když jsem ho otevřel, postavil si na parapet šálek kávy a sedl na svou sesli, nečekali mě žádný ptáci nebo vítr léta, ale "rrrrr" bagr a kopání základů a pořvávání. Příhodný, řekl jsem si a četl dál. Elsa opět pokračuje ve své sociální, melancholické tvorbě. Přitom mi nepřijde, že by šlo o poezii až tolik intimní (spíš v náznacích), jako spíš obrazovou, kde se objevují typické věci současného českého životního stylu, o kterých básnící možná opravdu básní jen tady v Česku. Kaufland. Möbelix. Skladiště. Nějaká ta špína. Parkoviště. Šlapky. Vietnamské tržiště. Nechuť k tomu se o něco snažit. Nechuť celkově. "Vzdávám to." Ale mezitím pořád někde tančí láska, i touha. Mezitím pořád tančí cosi, co tomu dává jiný spin. Elsa mi sedí, protože hodně odráží ten pocit odcizení, odtažení, který nejde ani tak popsat, jako spíš cítit (mezi řádky). Taková ta pravá česká bída.
Nádherná, dojemná sbírka; imaginace každodennosti 21. století; neutěšená sociální realita; místy syrové, ale zároveň strašně citlivé.
Autorovy další knížky
2020 | Přípravy na všechno |
2017 | Kniha omezení |
2014 | Nenávist |
2011 | Trojjediný prst |
2023 | Lazarská v zimě a jiné básně |
Básnickou tvorbu Elsy Aidse mám rád, a přestože mi více konvenovala v jeho Knize omezení, i Lazarská v zimě je skvělá sbírka, jež svědčí o autorově svrchované poetické intuici. Jde opět o básně uvážlivé a úpěnlivé, reflexe „špatných začátků“ a „tlumených pádů“, byť tentokrát se výrazněji odehrává „v zemi ubytoven a skladů“, kde se život konzumuje narychlo, pokoutně a nejistě „lžičkou z benzínky“. Subversivní seifertovská návaznost a občasné konejšivé, hojivé (mnohdy ovšem nejednoznačně, s otazníkem, ba snad ironicky) ladění či vyznění některých textů na tom nic nezmění. Celková atmosféra hrubé, teskné vykořeněnosti zůstává: „Byl jsem zmatený / jako by mě někdo pohladil.“
Paradoxnost tohoto odcizení, nepevné vlastní půdy, nenalezené kotvy ještě podtrhuje fakt, že autor ve sbírce častěji než dříve (aspoň takový mám pocit) pracuje s konkréty – názvy, místy, osobnostmi, zážitky patrně autobiografickými. Mám tenhle postup rád, ač je vždy na místě se ptát, jestli za padesát sto let (a věřím, že jeho dílo bude mít platnost takto trvalou) budou čtenáři zjišťovat, kdo nebo co byli třeba takoví Troy Francisco, Majkelina Cat nebo Válka skladů. Uplatnění těchto vlastních jmen a poukazů na zcela určité jednotliviny má ve sbírce pochopitelně i vícerou poetickou úlohu, avšak troufám si říct, že bez googlování by bylo mé vnímání pod- a kontextu ohraničené.
Zajímavý je ještě jeden postup uplatňovaný ve sbírce poměrně často. Autor jako by skládal básně z více různých náčrtů. Často je to tak, že určitý text začíná čirou, poeticky výstižnou reflexí, spíše obecnějšího, abstraktního ladění. Anebo nějakým impresivním úvodem. Pak přichází zlom a po něm konkrétnější příběh, mnohdy spjatý s předchozími verši jen velmi volně. Někdy se kombinují dva příběhy. Výraznými příklady budiž třeba texty Špatný začátek, Písek ze Sahary, Skaláry, Krmítko, Návěje či v jistém smyslu i Terapie. Podobně to někdy funguje i mezi titulem básně a jejím obsahem. Tento tvůrčí přístup mě trochu znejišťuje a pro až příliš rozvolněnou, leckdy fakticky nulovou souvislost oněch částí mi nepřijde plodný, byť rozhodně nelze říct, že by šlo o nezdařilé básně bez jakékoli působivosti.
Víc mě nicméně oslovují čísla vnitřně koherentnější. Namátkou Zlatohlávek, Lazarská v zimě, Příměří, Tlumený pád, Vnitřní život, Eden, Přístřešek, Hotel Slánka. Potřeba dálky a Seifert. A taktéž jedna o onom nepokojném bezdomoví, kterou cituji níže:
Lilek
Z vlaku vykročím rovnou do mlhy.
Přejdu koleje a stoupám
po kluzkých kamenech podél zábradlí.
Makléř už čeká před domkem
ve svahu nad tratí.
Mlčky se rozhlížím:
na posteli chybí matrace,
ale v kuchyni je ještě sůl, ocet, hořčice,
dokonce olej.
Původní majitel zemřel nedávno,
říká makléř,
za tu cenu je to zadarmo
s takovým výhledem.
Je krize, ceny stagnují.
Společně svítíme do sklepa
na pytel vyklíčených brambor.
Přerostlé klíčky se prodírají síťovinou
jako cizí vzpomínky.