Mrtvá z Charlottenburgu
Susanne Goga
Leo Wechsler série
< 3. díl >
Léto 1923 Komisař Leo Wechsler tráví se svou přítelkyní Clarou Bleibtreuovou dovolenou na ostrově Hiddensee. Clara se tam seznámí s lékařkou a bojovnicí za práva žen Henriette Straussovou, činorodou a charismatickou osobností. Doktorka je zcestovalá, angažuje se v sociálních otázkách a ani ve svém milostném životě se nenechává svazovat konvencemi, a to všechno Claru fascinuje. Avšak na podzim Henriette náhle a nečekaně ve svém bytě v Charlottenburgu umírá. Příčinu smrti není možné s jistotou určit. Leo zahájí vyšetřování a naráží na podivné události v nemocnici, v níž Henriette Straussová pracovala...... celý text
Literatura světová Detektivky, krimi Historické romány
Vydáno: 2024 , MOBA (Moravská bastei)Originální název:
Die Tote von Charlottenburg, 2012
více info...
Přidat komentář
(SPOILER)
Další díl s komisařem Wechslerem a meziválečným Berlínem byl pro mě už nutností.
Jsem nadšená, ačkoli jsem pachatele uhodla ve chvíli, kdy se objevil na scéně, dokonce i motiv. Jelikož jsem na tyhle věci obvykle dost tupá, předpokládám, že tady se autorce nepodařilo trousit drobečky opatrně, naopak mi hodila do cesty celý zbytek koláče.
A víte co? Vůbec mi to nevadilo, protože kniha má všechny aspekty skvělého románu – plastické charaktery, autentické dialogy, závažnou zápletku, logické (a spravedlivé) vyústění. Tentokrát mi ani nevadil strohý styl, který naopak umocňoval mrazivé pocity jednak z politické a hospodářské situace Berlína dvacátých let dvacátého století, jednak z vrahovy vyšinuté mysli. Souběžně jsem soucítila s ubožáky, kteří trpěli důsledky jeho činů.
Autorka je něco jako literární Picasso. Několika údernými slovy či větami dokáže vystihnout složitou psychologii postav, komplikované interakce mezi hrdiny, zároveň zachytí barvitost i atmosféru okolí, jak společenské nálady, tak prostředí.
Druhou linii vyšetřování jsem neblaze upozadila právě proto, že jsem od začátku tušila, jak to vlastně celé bylo. Přitom se ale opět jedná o palčivý problém, který se Leovi podařilo minimálně nakousnout, protože se prostě vyřešit nedal.
Linka s osobním životem komisaře působila přirozeně a nevtíravě. Chápala jsem rozhodnutí všech aktérů, jejich pohnutky i činy. A líbilo se mi konečné vyústění. Z ostatních členů Leova týmu byla pozornost z Walthera přesunuta na Jákoba, který mi byl taky moc sympatický.
Ale asi nejsilnější dojem jsem měla z hrozivé hyperinflace a pouličních nepokojů souvisejících se vzestupem Hitlerovy moci. V té souvislosti se divím, že lidé v podobných podmínkách vůbec zvládli žít (a říkám si, jak jsme my sami zpovykaní).
Detektivka? Ano, klasická. Ale mnohem více se jedná o úžasný historický román, který osvětlí temná místa dějin mnohem lépe než prvoplánově poučné dílo.
Pět hvězd a vřele doporučuji.
"Mrtvá z Charlottenburgu" od Susanne Goga je strhující historická detektivka, která vás přenese do Berlína roku 1923, do doby inflace, politických nepokojů a pouličních bojů. Komisař Leo Wechsler se po dovolené na ostrově Hiddensee vrací do víru vyšetřování vraždy Henriette Straussové, bojovnice za práva žen a lékařky, její smrt v jejím charlottenburské vile je zahalena tajemstvím. Wechsler se potýká s nejasnými stopami a spletitými indiciemi, které ho vedou od nemocnice po zakouřené kluby a setkání s barvitými postavami berlínské bohémy.
Goga mistrně vykresluje atmosféru Berlína ve 20. letech, kde se mísí radikální politické hnutí s bohatým kulturním životem. Její postavy jsou komplexní a plné emocí, což dává příběhu hloubku a autenticitu. Vyšetřování postupně odkrývá mrazivou pravdu, a napětí se stupňuje, když se sám Wechsler ocitá v ohrožení. Díky svému poutavému příběhu a realistickým postavám je "Mrtvá z Charlottenburgu" napínavým příběhem, který vás udrží v napětí až do poslední stránky. Tato kniha je skvělou volbou pro všechny milovníky historických detektivů, kteří ocení
To, co mi tentokrát vyrazilo dech, byl prolog. Hned první stránka a já jsem při poslední větě byla plná zvědavosti a zároveň plná vysokého očekávání. Můj další recenzní výtisk obdržený z brněnského nakladatelství MOBA je kniha s názvem Mrtvá z Charlottenburgu. Jedná se o třetí díl ze série Leo Wechsler od německé autorky Susanne Goga a jediné co mě mrzí je, že jsem předchozí dva díly nečetla.
Komisař Leo Wechsler v létě roku 1923 vyšetřuje nejen záhadnou vraždu, ale i podivné události okolo ní. Zavražděnou je mladá, nadějná a cestami zkušená ženská doktorka Henriette Straussová. Na dost zvláštní úmrtí upozorňuje synovec zavražděné. Vztahy, které se objevují, se velice složitě definují jako smrt doktorky, ale to komisaře neodradí od složitého vyšetřování.
Autorka se nezaobírá jenom popisem vraždy a vyšetřováním, ale prostor věnuje i rodinnému a milostnému životu hlavního komisaře, stejně tak jako vztahům na pracovišti, a to obzvlášť, když se na vyšetřovně objeví nový židovský komisař. Susanne Goga popisuje vše věcně, takže Vás nebude nudit zbytečnými detaily, ale zároveň věnuje dostatečnou pozornost myšlenkám všech osob. Vše je plynulé, nikde se nebudete ztrácet a zároveň Vás bude napínat až do úplného konce. Dle mého subjektivního názoru, bych autorce přidala plusové body, za veškeré historické popisy v knize. V popisování historického vývoje nejen v rámci žen studujících lékařství, ale i politických událostí, se autorka drží faktů.
Jak jsem se již zmiňovala výše, autorka nezapomíná na osobní život komisaře Lea Weschlera. Celý příběh tedy doprovází také romantická linie. V knize je tedy vše. Nejen romantická linie, ale zároveň s tím napětí, historická fakta a nečekávané rozuzlení příběhu, které by mělo být v takovýchto knihách samozřejmostí. Vysoké očekávání, které ve mně vzbudily první stránky tohoto příběhu, se naplnilo. Kniha za mě dostává zasloužených pět hvězdiček z pěti. Pevně věřím, že Vás kniha nadchne a sáhnete po dalších děl autorky, stejně tak jako to mám v plánu já.
Autorovy další knížky
2023 | Leo Berlin |
2023 | Smrt v modré |
2024 | Mrtvá z Charlottenburgu |
2024 | Vražda v Babelsbergu |
I poslední doposud vydaný díl série se mi četl výborně, ačkoli tady jsem měla jasno velmi brzy, na rozdíl od kriminalistů. Ale pro nás čtenáře byly významnou nápovědou zápisky Adriana L., které policie neměla k dispozici. A tak jsem pak už jen čekala, jakým způsobem se ta zásadní informace dostane i k těm nejpovolanějším. Já osobně mám ovšem mírné pochybnosti o posledním slovu, které z Jettiných úst slyšel Adrian – tipovala bych, že umírající sdělovala něco úplně jiného. A taky se autorce, nebo překladateli, povedlo nás lehce mást – povětšinou se v knize objeví soterek, ale také sotorek, přičemž podle informací na internetu je možný obojí termín
Každopádně i tohle byl zajímavý příběh z Berlína roku 1923, z doby, která byla pro Německo opravdu hrůzostrašná. Člověk tak nějak chápe, že běžným Němcům byla Hitlerova protižidovská a protikomunistická politika v následujících letech celkem šumák, pokud si mohli vydělat peníze, za které se dalo žít, nikoli živořit anebo přímo umírat hladem a zimou. A když si konečně uvědomili, že hospodářský růst jejich země je vlastně odrazový můstek pro další válku, asi už bylo pozdě . . .