Lída Baarová a Joseph Goebbels
Stanislav Motl
Prokletá láska české herečky a ďáblova náměstka. Reichsminister für Volksaufklärung und Propaganda, říšský ministr lidové osvěty a propagandy Joseph Goebbels, jedna z nejslavnějších evropských hereček té doby Lída Baarová a jejich vztah, který se proplétal do dějin nacistického Německa, jsou hlavním tématem této ojedinělé knihy z volné řady Stíny Třetí říše. Z její krásy téměř zešílel; byl dokonce ochotný opustit vysokou funkci a jít za ní třeba až na kraj světa. Nová svědectví, pocházející z odkazu této české herečky, která se už ve svých dvaceti letech stala skutečnou hvězdou, ovšem napovídají, že neuhranula pouze „ďáblova náměstka“, ale i samotného démona v lidské podobě - Adolfa Hitlera. Autor této knihy měl jedinečnou možnost poznat tuto obdivovanou ženu důvěrně v letech 1990 až 1997 v jejím domě v Salcburku, ještě předtím, než těžce onemocněla. V této knize se s pomocí její dosud zcela neznámé pozůstalosti, kterou mu odkázala, pokusil zaplnit některá dosud bílá místa jejího dramatického života a osudového vztahu. Vedle málo známých i zcela neznámých svědectví několika mužů, kteří kdysi stáli za Hitlerem - ať už to byl architekt Albert Speer nebo Hitlerův osobní strážce Rochus Misch, přináší i výsledky jeho bádání v německých archivech. Podobně jako dobové kritiky nebo odborná hodnocení svědčí o tom, že Lída Baarová oplývala nejenom nevšední krásou, ale také mimořádným hereckým talentem. Ten se tehdy projevoval nejen v německých filmech, ale také na německých divadelních scénách. Některé dokumenty vyvracejí mnohé fámy, které Lídu Baarovou hlavně v Čechách dodnes obklopují, například že se ráda chlubila svými „německými sny“. Měla tím dát najevo svoje proněmecké smýšlení. Jak na konci života sebekriticky přiznávala, byla v čase své hvězdné kariéry doslova opilá slávou. V době, kdy se nechávala obdivovat nejmocnějšími muži tehdejší doby, včetně nacistických pohlavárů, odcházely do neznáma nebo končily v táborech smrti tisíce nešťastných lidí. Po válce musela kdysi zářivá a hýčkaná hvězda tvrdě zaplatit. Skončila ve vězení, přišla o své nejbližší. Přestože byla nakonec osvobozena, pomyslného cejchu, který jí na čelo vypálili její spoluobčané, se už nikdy nezbavila. Prožila novou úspěšnou hereckou kariéru v Itálii, Španělsku a hlavně v Německu, ale psychické následky tehdejších dnů nesla po celý svůj další život. Výpravné provedení knihy je umocněno unikátními barevnými přílohami.... celý text
Přidat komentář
Jako herečku jí mám ráda, ale jako člověka, nevím, ač některé její reakce vyzní naivně a hloupě, určitě hloupá nebyla, opravdu hodně mě zarazilo její tvrzení, že nevěděla, co se děje s Židy v koncentračních táborech, a prohlášení, každý muž, který se se mnou setkal, se do mě zamiloval, no, co na to říct
Knížku jsem četla v rámci Čtenářského klubu, dáma bych si ji nevybrala. Musím říci, že je čtivě napsaná, ale musím dodat, že ani po přečtení tuto osobu nechápu. Byla krásná, pravděpodobně i vysoce inteligentní, ale zahleděná tak do sebe, že nevnímala, co se kolem ní tolik děje? Měla jsem knížku z knihovny a byl tam jeden výstižný vpisek: "Nepochopila to", na tom něco bude.
Zajímavý příběh, který nám samozřejmě nemohl dát odpovědi na všechny otázky. Mnoho událostí nám zůstane asi stále skryto. Je jasné, že ze svědectví Lídy Baarové se moc vycházet nedá.
Chvilkami však na mne kniha působila drobet zmatečně
Motlův styl i smysl pro detail mě baví. Kniha je velmi kvalitně zpracována, obsahuje historické práce badatelů, osobní rozhovory s Lídou i s lidmi z jejího okolí. Autor si vše ověřuje … proto jsou některé výpovědi doplněné nebo naopak zpochybněné. Velmi kvalitně zpracovaný příběh, který jsem od Motla očekávala.
Příběh Lídy B. je velmi dobře zpracován, kniha obsahuje mnoho fotografií i dokumentů.
Autor opět nezklamal :-)))
A zcela se ztotožňuji se závěrečným citátem v knize: "Nikdy nesuď člověka za jeho činy, pokud si nebyl na jeho místě."
Knihu jsem nečetl jako fanoušek Lídy Baarové. Zajímal jsem se o další fragmenty z dějin naší země ve spojitosti s druhou světovou válkou - z dílny skvělého autora. Na pozadí životního příběhu tehdy obdivované herečky jsem se dozvěděl spoustu dalších podrobností o tehdejší době - a o dalších postavách této, pro nás, smutné historie.
Neměla jsem Lídu nikdy moc ráda a ani jsem nebyla její fanoušek, ale je pravda, že láska má mnoho podob a člověk jí moc neporučí a tak to úplně nedokážu odsoudit, láska má právem mnoho podob a vlastností a je pravda, že bývá slepá.
Nejsem příznivcem Lídy B. a můj názor na ni bude odlišný od většiny komentářů. Pokud anotace k této knize (viz výše) přesvědčuje budoucí čtenáře, že tato žena oplývala mimořádným hereckým talentem, soudný divák po shlédnutí několika jejich filmů si pomyslí opak. Byla dobrá pouze ve dvou filmech, a to vždy tehdy, kdy ji vedl režisér O.Vávra: šlo o Panenství a Turbinu. Na rozdíl od bezkonkurenční A.Mandlové, kterou odnaučil Hugo Haas (jako jednu ze svých Titin) t.zv.deklamování , což L.B. ve většině rolí bohužel předváděla, skoro vůbec se nepřiblížila většině špičkových hereček oné doby právě oním civilním slovním projevem. Ostatně i její milenecké intermezzo s Goebelsem spíše nasvědčuje tomu, že ve svém "opojení" jí nedošlo co s tím provede slovutná choť ministra propagandy, špičková nacistka, které stačil jeden dialog s Hitlerem a bylo vymalováno ! Právě tento vztah dovršil pozdější tragický osud celé rodiny Babků, zejména její mladší sestry Zorky Janů . Nedivím se O.Vávrovi, když potkal v na filmovém festivalu v Benátkách (v 50-tých létech XX.stol.) svou bývalou dvorní herečku, že zabědoval slovy : Ježíšmarja ! A doslova zdrhnul .
Tím neodsuzuji samotnou knihu. Autor to umí, ale... ?
Přiznám se že tato kniha mě zklamala. Stanislav Motl se hodně opakuje a přijde mě že ty dvě její paměti jakoby nečetl. Protože jinak by se zmenšil počet kapitol. Jsou tam sice hezké fotografie, ale to je asi až na pár vyjímek tak všechno.
Fakta o vztahu Lídy Baarové a Josepha Goebbelse, podaná velmi čtivě, ale také bez bulvárních příkras. Je vidět, že za dílem stojí spousta práce, za které patří panu Motlovi velký dík.
Díky autorovi kvalitně zpracované téma, žádné pojmy-dojmy-bulvár-brak. Pan Motl nastudoval spoustu materiálů, drží se faktů a píše čtivou formou. Určitě bude stát za to poohlédnout se po jeho dalších knížkách.
Řekla bych, že je to snad jedno z nejpravdivějších převyprávění života Lídy Baarové. Ale na ,mně bylo v knížce až moc letopočtů. Při čtení mi přišlo, jako bych četla spíše novinové články nebo úryvky z archivů.
Kvalitně zpracovaný text o životě této herečky, který zůstává opředený spoustou tajemství. Co je pravda nebo není, nemůžeme soudit. Určitě ale sáhnu i po dalších Motlových knihách.
Život Lídy Baarové byl opravdu výjimečný a určitě nezáviděníhodný. Popularita přináší nejen opojné chvíle, ale často i nevítané zásahy do soukromí a problémy, kterými pak trpí i blízcí lidé. Kniha Stanislava Motla je psána o herečce jako o objektu zkoumání. Autor vychází z osobních rozhovorů, autobiografie L. Baarové, pátrá v archivech. Myslím, že o pocitech a uvažování L. Baarové se čtenář dozví více z její knihy Života sladké hořkosti. Ve vlastním životopise subjekt hlouběji nahlédne do vlastního nitra a události líčí v mezích svého obzoru, takže se stává lidsky bližší a jeho jednání pochopitelnější. Velkým kladem knihy S. Motla jsou informace o konci života L. Baarové a bohatý obrazový doprovod.
Setkání muže, který kolem sebe (ačkoliv neměl nijak zvlášť vypracované svaly) dokázal vytvořit ovzduší fyzické hrozby, a ženy, která poznala, že si může rozmyslet, kam chce dojít, nikoliv změnit místo, odkud vyšla.
Doporučuji!!!
Štítky knihy
skandály a aféry nacisté politici film za první republiky a protektorátu herečky Joseph Goebbels, 1897–1945 Lída Baarová, 1914–2000 milenky české herečkyAutorovy další knížky
2009 | Lída Baarová & Joseph Goebbels - prokletá láska české herečky a ďáblova náměstka |
2010 | Strážce brány |
2002 | Prokletí Lídy Baarové |
2003 | Kam zmizel zlatý poklad republiky |
2006 | Mraky nad Barrandovem |
Z knihy mám poněkud protichůdné pocity. Na jednu stranu to bylo dost zajímavé čtení, i když občas mě rozptylovalo časté přeskakování v čase, na druhou stranu mě ani kniha ani trochu nepřesvědčila o lidských kvalitách paní Baarové o Josephu Goebblesovi nemluvě. Lídě Baarové rozhodně neupírám herecké kvality a samozřejmě uznávám, že to byla krásná a okouzlující žena, jenže z knihy jsem nabyla dojmu, že byla v podstatě velmi sebestředná, pro kterou její krása a mužský obdiv znamenaly víc než by záhodno. A občas mi připadalo, že si paní Baarová upravovala pravdu, jak se jí zrovna hodilo.
Oceňuji však velké množství obrazového materiálu, který skvěle dokumentuje nejen herecké úspěchy Lídy Baarové, ale také události ovlivňující její život.