Luther - Finále středověké zbožnosti
Jaroslav Vokoun
Pozoruhodný portrét Martina Luthera vychází u příležitosti velkého výročí reformace (1517–2017). Jaké byly Lutherovy duchovní kořeny? Jaké měl zázemí a na čem stavěl duchovní život? Nebyl spíše reformátorem zbožnosti a pastýřem duší než kritikem nešvarů či napravovatelem církevních pořádků? Prof. Vokoun čerpá ze solidních pramenů a odborné literatury, přitom ale píše esejistickou formou, což knize dodává čtivost a přístupnost pro široké spektrum čtenářů. S užitkem si ji přečte akademik, který se zabývá teologií či religionistikou, ale i každý křesťan, který chce obnovit svou víru či „teologii srdce“ ze stejných zdrojů, z jakých čerpal sám Luther.... celý text
Přidat komentář
Podnětná knížka zaměřená především na spirituální oblast Lutherovy osobnosti a jeho díla.
Výborné představení základů Lutherova myšlení. Až na občasné podivné prupovídky autora k současnému dění (kritizující liberální přístup ke společnosti), které do celkového výkladu neseděly, to bylo velmi čtivé a zajímavé.
Kniha se mi sice nečetla úplně komfortně, ale uznávám, že jsem se mnoho dozvěděla a je o čem přemýšlet. Výborný počin, který mohu doporučit k vážnému studiu, osvěžení paměti i duchovní povzbuzení.
Štítky knihy
křesťanství protestantismus dějiny křesťanství křesťanský Západ teologové osobnosti náboženství křesťanská teologie protestantské církve
Autorovy další knížky
2017 | Luther - Finále středověké zbožnosti |
2011 | Číst Bibli zase jako Bibli |
2012 | Eseje o povaze církevní historiografie |
2014 | Dynamika křesťanské tradice |
2004 | Ekumenická metodologie Edmunda Schlinka a její aplikace na českou problematiku |
Přiznám se, že jsem dosud považoval Luthera za postavu, která sice nastartovala reformu křesťanství, ale zároveň obětovala živoucí bohatství přítomné v mystické zkušenosti intelektuálnímu moralizování. Sypu si popel na hlavu, protože co může být pravda o některých podobách moderního protestantismu, rozhodně neplatí o Lutherovi, jak ho přibližuje Jaroslav Vokoun v této knížce. Naopak, vyvstává tu obraz člověka, který místo rušení klášterů rozšiřuje klášter na celý svět, místo marginalizace svátosti vidí Krista i v tom nejmenším listě stromu a místo intelektualizace náboženství je pro něj teologie především zkušeností Boží sladkosti.