Malej NY
Přemysl Krejčík
Thriller o českým hiphopu. Malej NY, to je malej New York čili Nymburk, kde se neselí úplně tvrdý drugs, ale hlavně hulí tráva a pije pivko, na ulici vás nesejme nigga z jinýho klanu devítkou, ale spíš dostanete přes hubu od nácků nebo pankáčů. Zvlášť když nosíte rovnej hiphoperskej kšilt. Malej NY je román o tom, že je rok 2005, vám je náct a máte hiphopovou kapelu. Všechno kolem vás je rychlý a zběsilý a nakonec se to semele tak tragicky, že po pár letech skončíte na gauči u psychoterapeuta. Právě tady vlastně Krejčíkův příběh začíná. Jako terapeutická cesta přes divokou minulost k sobě samému. Jenže někdejší události se z odstupu jeví v jiném světle — zvlášť když vám napíše esemesku mrtvý kamarád. Těžko se rozhodnout, co je blbý vtip a co už vyhrožování. Tváře z někdejší subkulturní komunity se proměnily, lidi jsou nečitelní a vzpomínky se zdají být jediným klíčem k tomu hlavnímu: že smrt vaší první holky určitě nebyla nešťastná náhoda. Malej NY je jediný současný román o hiphopové komunitě, s playlistem, který funguje jako stroj času. A smrt je tady otázkou vteřiny, ve středních Čechách stejně jako ve velkým NY. A taky pořád přítomná.... celý text
Přidat komentář
Vláďa, alias Dexter nás provází svým hip hopovým mládím - kapela, alkohol, pařby... Zároveň se také dozvídáme něco o jeho současným životě. A to životě dospělého člověka, který dochází na terapii a náhle začne "vyšetřovat" smrt své bývalé přítelkyně. Ono se tak ani nejedná o vyšetřování, ale postupné odhalování.
Thriller o českým hip hopu jsem nikdy dříve nečetla a za mě se jednalo o zajímavý nápad. I když mě čtením provázela nostalgie, jelikož autor zmiňuje songy, které mi byly blízké, trvalo mi, než jsem se začetla.
Autor vysvětluje každý hip hopový pojem. Ano, je to určitě fajn pro čtenáře, kteří jsou tímto žánrem nepolíbení. Nicméně si nejsem úplně jistá, kolik takových čtenářů se ke knize dostane. Zároveň je zde hromada vulgarismů, tudíž pokud vám takové knihy vadí asi to není nic moc pro vás.
Suma sumárum, čtení jsem si užila. A mimochodem, spojení v tracku Pio Squad a J. Nohavica považuji za velmi povedené.
MALEJ NY
Naše společnost dokáže setsakramentsky odsoudit člověka a nebo ho naopak podržet.
V dnešní době je to opravdu čtení z reality, kterou málo kdo dokáže tak dobře popsat a sepsat knihu a to ještě o takovém neobvyklém hudebním žánru jako je tento.
Dost sracu, debilu a neprejicich hovad se nachází i v této knize.
Také jsem sama i pár takových lidí potkala za život, no taky jsem si hezky brutálně narazila prdel a nejen tu.
A pak to srdce, to, když Vám někdo svým hnusným chováním a činem dokáže zničit, tak to už je pomalu totální konec..
Jen málokdo, to dokáže ustát. Sám určitě ne, vždycky je lepší pomoc od přátel, no někdy i ti bohužel nestačí a na to máme odborníky.
A NA TY JE OPRAVDU VELMI DOBŘE SE OBRÁTIT, ONI VI, JAK POMOCI!!!!
A NE TO ŘEŠIT HROZNÝMI ČINY.
Vladimír Kopáč,tak si tak sedí na dalším sezení u svého psychologa, terapeuta a vypráví postupně svůj příběh plný bolesti, lásky, muziky, nenávisti, kam až je lidská zloba ochotná zajít...
Žije v našem hlavním městě plném nástrah jako např. drogy, alkohol, násilí...
ALE zase na druhou stranu může vyrazit za kulturou, co si Budem povídat. Hudba, to je jeho život už od jeho mládí. To trávil v Nymburce - Malým New Yorku. Tehda byl MC-MC DEXTER, to jméno si vybral podle zpěváka jedný kapely.
No svou Crew rapperskou kapelu založil ve svých 16 letech, s kámošema. A tehdy to vše začalo. První holky, sex, chlast a násilí....
Že to neměl lehký, je víc než jasný...
A když Vás ještě zastihne smrt toho nejbližšího, tak to Vás dokáže rozsekat na pěkně malé kousky.
Mne se kniha moc líbila, dobře se četla, protože je psaná tzv. Jak mu zobák narostl a to se mi líbí. A už se těším na další knihu od tohoto autora.
Musím říct, že mě tenhle titul bavil a zhltnul jsem ho asi za 14 dnů. To je dobrá vizitka. Cool je zasazení a použitej jazyk. Vzhledem k tomu, že se vypráví z první osoby a vypravěčem je dávnej hoper, naprosto sedí obecná čeština, kterou je děj zprostředkovaný. Polovina nultejch let zase evokuje určitou nostalgii, navíc ještě spojenou s reálnýma vzpomínkama na českej rap té doby (nebo dob dřívějších). Byť mě drobně iritovala doslovnost, s jakou bylo "nutné" vysvětlit každej jeden pojem téhle subkultury, vč. těch nejzákladnějších (bitch, fejm, gangsta...). Tohle na mě působilo tak nějak školometsky a - možná se pletu - ale nějak mi nepřipadá pravděpodobný, že tuhle knížku otevřou lidi starší 45 let, kteří by mohli tápat nad užitým lexikem. Ale hlavní důvod průměrnýho hodnocení je jinej. Hrozně mě bavily vzpomínací pasáže a vlastně bych výrazně víc ocenil, kdyby byl děj orientovanej na Dexterovo srovnávání se s dávnejma událostma u psychologa. Jenže cca od druhé půlky se knížka překlopí spíš v detektivku - a ona detektivní rovina není moc dobrá. Je přinejmenším průměrná. Typově sedí Malej NY k prvnímu dílu Milénia od Stiega Larssona: "vyšetřuje" se tu dávná událost, která má ale nebezpečnou důsažnost i do současnosti. Ale ono "vyšetřování" je v uvozovkách úplně správně, protože ani jeden z hlavních aktérů pátrání neoplývá velkou intelektuální kapacitou, takže spíš než Blomkvista a Salanderovou připomínají Káťu a Škubánka. Čtenář je sice napnutej, kdo za tím vším stojí, ale samotné rozplétání stop je děsná nuda, protože je to spíš motání se v kruhu emocionálně zabarvenejch úvah prostýho Franty Vopršálka.
Kdo zažil, ví. Kdo ne, možná tomu ani nebude věřit. Myslím, že tohle je kniha pro (bývalé) hip hopery ale zároveň i pro ty, kteří o rapu neví vůbec nic, ale nebojí se o něm trochu zjistit.
Překvapivě dobrý počin, pro člověk jako já, kterému hip hop spíš leze na nervy, kniha otevírá zajímavých způsobem oči.
Je vám x-náct, máte kapelu- hlavně rapovou - a máte pocit, že vám patří svět, cítíte se jako velký G- teda gangster, abyste rozuměli. Tak nějak si užíváte života, jindy jím jen nějakým způsobem proplouváte a najednou si uvědomíte, že věci nejsou tak úplně, jak byste chtěli, tak je začnete dávat do pořádku.
Velká část knížky vás zasvětí do komunity, do života postavy a prostředí. Další část knihy se změní se v takového "Sherlocka Holmese" s rovným kšiltem a příběh nabírá zajímavé napětí a spád.
Tím jak je knížka poskládaná je dost neobvyklá a to i díky spojení kapitol se songy, které ji jakýmsi způsobem provází/vystihují.
Povedené, avšak část aka "Sherlock s kšiltem" působí obdobně, jako když režisérovi již nezbývá moc natáčecích dní- jaksi:"pojďme to rychle utípnout, nicméně i přesto je příběh celkem dobře uzavřený.
Četla jsem proto, že za a) NY jsem navštívila letos v létě a moc se mi tam líbilo, b) Oslovila mne recenze a za c) Z hiphopu mi slézají nehty a tudíž jsem očekávala úplně neznámý svět.
Rozhodně jsem se nezklamala. a) Děj si na nehrál na americký thriller, přirozený příběh, hezky vyprávěno. b) Krásně se ukázalo, jak jsme všichni stejně pitomí, když něčemu fandíme (rock, kříže a batikovaný hadry 30 let zpět:-) a za c) Pochopila jsem podivné chování v podivných situacích ve filmu i na ulici. A bonus za d) I v krajině neznámé jsem narazila na známé:-))) Doporučuji.
Rap pro mě byli a asi už navždy zůstanou ti týpci, co čuměli čuměli čuměli na bednu, až z toho měli prdel dřevěnou a už se nezvedli a žili na Jižním městě, periferii... Klukům, kteří si hráli na černochy, jsme se v dobách dospívání z povýšenecké pozice temných gothiků (ano, to jako vážně) smáli (kam on maj big black batha, let's smoke some crack in da neighbe'hood, let's beat some cooops...) a Malej NY pro mě fungoval právě proto, že z textu bylo jasně patrné, že má autor od doby svého dospívání odstup.
Slang a pohled do komunity, která mi byla až do teď naprosto skrytá, mě bavil, stejně jako mě bavila všechna ta známá místa, protože Malej NY byl, je a bude navždycky moje město, to vám holt z krve nikdo nevydestiluje. Je super, že o tom našem městečku, kde se zastavil čas, píše konečně i někdo jinej (peace, pane Hrabal, no offence).
Kulisy, jazyk, terapie jako šikovný nástroj, jak postavu rozmluvit, to všechno mě bavilo, stejně jako samotná zápletka. To, jakým způsobem ji autor rozvinul už o něco méně - ano, do jisté míry je pravda, že tu kámen šuká cihlu a že je to tu jedna velká, solidně provázaná vesnice (což jsme si měli možnost ověřit na vlastní kůži, že?), nicméně na mě těch náhod a svázaných konců bylo příliš mnoho (a ty uzly byly příliš velké). Stejně jako bylo příliš mnoho cliffhangerů na koncích kapitol a vedlejších, s dějem nijak nesouvisejících příběhů, které možná stálo za to spíš uschovat a použít v jiném vyprávění.
Nicméně nejsem čtenář žánru, těch pár knih, co se mi v poslední době z kategorie thriller dostalo do ruky a které se, soudě dle ohlasů, opravdu povedly, mě o tomhle tušení jen utvrdily. Čili možná jsem to celé četla blbě. Každopádně pro odrostlé fanoušky rapu to bude, hádám, návrat do mládí, co půjde na komoru, pro mě to byl zajímavý výlet do neprobádaných vod.
Enjoy, bitches!
Jsem už z dědečkovské generace, takže tuto knihu jsem četl, abych si doplnil znalosti. Povedlo se. Myslím, že hiphop je tu představen opravdu obšírně a kvituji s povděkem, že včetně specifického jazyka (a občas nutných vysvětlivek). Thrillerová část je slabší, nicméně je přímočará s dobrým vyvrcholením v závěru, i když méně napínavá. Tady má autor své rezervy. Fajn bylo, že je kniha členěna do kratších kapitol, rozhodně se tak lépe čte. Zajímavé taky bylo sdělení tak trochu bokem, jak se další, mladá generace snaží vymezit vůči té předešlé - ano, přesně tak to po staletí funguje, a jen tak se hudba a nejen ona vyvíjí.
Knížka, ve které se rapuje, si přímo říkala o komentář v podobném duchu:-D Možné mírné SPOILERY???
Na krku čejn, na hlavě bejska,
u pusy majk, vidíte toho hejska?
MC Dexter, rappa z crew Skylla,
jeho fejm už dávno odezněla.
Teď tu dřepí, srdce svý vylívá,
hrabe se v minulosti a to bolívá.
Homies ňákej pátek pod drnem hnijou,
a stíny ze záhrobí ho pronásledujou.
Kdo je ten toy, ňákej zneuznalej G,
chtěl bejt taky rappa, zku*venej wannabee.
Život není procházka růžovým sadem,
kdo ví, jak dlouho tady ještě budem...
A teď už zase normálně… Pro mě největší knižní objev letošního roku. Jsem zvědavá, jestli Malej NY nějaká kniha ještě překoná… Nejsem vyloženě hudební fanoušek, ale tohle bylo skvělý. Hlavně po jazykové stránce. (Teď mi dělá velký problém psát spisovně:-D) Počeštěné výrazy převzaté z angličtiny, obecná čeština, drsnější slova, takhle si představuju, že mluví dospívající kluci, kteří žijí hip hopem. Působí to neskutečně autenticky, každý výraz jsem P. Krejčíkovi věřila. Pokud nevládnete angličtinou, tak vůbec nevadí, vše je vysvětleno… Pár slov mi připomnělo mluvu mého mladšího bráchy. Cajk:-) … Velmi originální je propojení jednotlivých kapitol s písněmi. Je vidět, že autor muzikou žije.
„Dneska se ukáže na show jeden starej fella,“ vzpomněl jsem si.
„Fella od slova felace?“ zeptal se Radek. Kapitán se zasmál, já se k tomu taky donutil. Fella, homeboy, homie, znal jsem hodně slov, který znamenaly „kámoš, ale co znamená felace, to jsem neměl ponětí…“ (s. 55)
Čtení jsem si nezkutečně užila. Také samotný příběh mě zaujmul. Byla jsem napjatá a snažila jsem se přijít na to, kdo za vzniklou situaci může. Ani jsem u knížky neusínala, což se mi děje i u knížek, které mě hodně baví. Za mě jasných 5*. Určitě toto nebylo první a poslední setkání s autorem. Škoda, že u nás v knihovně nemají žádnou z jeho básnických sbírek. Ještěže existuje služba MVS:-)
„Jestli jsem se v životě něco naučil pozorovánim lidí, tak to, že vždycky hledaj viníky za svůj posranej život. A vždycky je hledaj jinde než sami u sebe. (s. 236)
Kniha Malej NY je thriller o českým hip hopu, což samo o sobě zní dostatečně šíleně na to, aby to čtenáře zaujalo. V knize lze očekávat opravdu cokoliv. To, co v ní najdete, je ale příjemný překvapení. Především jde totiž o stroj času, který čtenáře hodí na začátek let 2000 a tam ho usadí hluboko do měkkýho gauče nostalgie. Pro starší fanoušky rapu je to jednoznačně příjemnej výlet do doby mládí, pro ostatní zajímavá sonda do určitý specifický doby, kdy se v našich končinách formoval dneska už mainstreamovej hudební styl. Všichni volači po starejch časech a undergroundu by měli zbystřit, tahle knížka by jim rozhodně neměla uniknout, ani chybět v knihovně.
Thrillerová část příběhu funguje a čte se velmi dobře. Krátké kapitoly, ne zrovna spisovná řeč, prošpikovaná vulgarismy, dává textu příjemný odpich. Kniha začíná momentem, kdy hlavní hrdina, někdejší rapper z fiktivní kapely Skylla, sedí u terapeuta v ordinaci. Vrací se zpátky do let, kde to všechno začalo - jak rap, tak jeho problémy. Odvíjí se příběh, který odstartuje sms od jeho kamaráda, tou dobou už ale dávno mrtvého. Postupně se do děje začíná přimíchávat i smrt první přítelkyně a objevují se další postavy, které by za tou záhadou mohly stát. Čtenář skutečně do poslední chvíle neví, kdo je pachatel a taky neví, jestli hlavní hrdina náhodou nezakuká taky, protože vstupování do nebezpečných situací mu jde dobře.
Mezi celkem napínavým aktuálním dějem, detektivníma dedukcema a sezeníma na terapii, se prolínají flashbaky do minulosti. Ty mají nejednou charakter zábavný historky podlitý litrama alkoholu, gramama trávy a hlavně rapovým beatem. Kniha se vrací do doby, kdy ulice byly vyostřený bojiště, na kterém mezi sebou bojovali i rappeři, pankáči a náckové. Ty roky, kdy jsi za XXL mikinu a rovnej kšilt mohl dostat od plešky přes hubu, jsou už dávno pryč, ale je rozhodně důležitý na tu dobu pamatovat.
Kniha je doplněná track listem, což je od autora výborné vodítko pro čtenáře. Co jinýho má taky tu moc, navodit atmosféru specifický doby, než právě hudba? Každá kapitola má svůj track v podtitulu a nějakým způsobem je na něj v textu odkázáno. Dlouholetýmu fanouškovi naskakují skladby v hlavě samy, kdo je nezná, může se alespoň něco přiučit. (Přiznejte se, kdy jste si naposled pustili Dizzastarr, někdejší Jižní Pionýry, Supercroo, nebo Indyho & Wiche?) “Edukativní” složku knihy doplňují i vysvětlení určitých pojmů a zvyků, které s rapem neodmyslitelně souvisí. I na tom je velmi dobře vidět, jak moc se za posledních 20 let změnilo. Chainy, baggy jeans a rovný kšilty už v ulicích ani na pódiích v klubech skoro nevidíme. Naštěstí ale pořád vznikají díla, který tuhle dobu udržují živou, kterým Malej NY bezpochyby je.
Malej NY mě zaujal už v edičním plánu, takže jsem věděla, že ho musím mít.
Kniha se mi neskutečně líbila!
Námět je fakt originální, jinou knihu o českém hip hopu jsem snad ani neviděla.
Kniha je vyprávěna hlavní postavou, která mi byla velmi sympatická.
Příběh mě pohltil hned na první stránce a byl čím dál lepší.
Autorův styl psaní mi moc vyhovoval, kniha se četla skvěle.
Žánrově se kniha řadí mezi thrillery, což nebylo hned ze začátku znát. Příběh se vyvíjel docela pomalu, ale to vůbec nevadilo, protože byl čas seznámit se s postavami, prostředím i se stylem psaní (kniha je psaná hodně nespisovně, což úžasně doplňovalo hip hopovou atmosféru).
Oceňuji, že děj nebyl předvídatelný.
Pro mě je kniha takovou nostalgií, připomínkou na dobu, kdy jsem poslouchala rap a nic jiného. Lepíkovala jsem hlavně hudbu, které je tam spousta.
Ke knize je i soundtrack, ve kterém je nespočet písniček, které jsem znávala.
A ta obálka? Ta jednoduchost a výstižnost je prostě skvělá!
Štítky knihy
vraždy česká literatura hudba thrillery generace Y, mileniálové subkultury současná hudba, hudební moderna Nymburk Cena Jiřího Ortena (nominace)
Autorovy další knížky
2021 | Čokoláda pro wehrmacht |
2019 | Malej NY |
2016 | Kybersex |
2022 | Srab |
2024 | Osiřelo dítě |
Autor mě bavil v jiných svých knihách, takže jsem samozřejmě sáhnul i po této. Kniha se četla velmi dobře, i přes jazyk, který rozhodně nepoužívám, ale vše vychází z angličtiny, takže žádný problém. Většinu hudebních odkazů jsem neznal, protože se v rapové scéně neorientuji a můj vskus je orientován metalovějším směrem (LB, RATM je samozřejmě součástí). Z devadesátek tak maximálně pamatuji Chaozz, který letěl v Esu.
Cílovka je asi jasná, ale i tak jsem se bavil.