Mecenáš a jeho zeť

Mecenáš a jeho zeť
https://www.databazeknih.cz/img/books/17_/176988/bmid_mecenas-a-jeho-zet-8FJ-176988.jpg 5 1 1

Alexander Brandejs (1848-1901) byl mecenášem a přítelem předních českých umělců tzv. generace Národního divadla - M. Alše, F. Ženíška, V. Brožíka, J. Tulky, A. Chittussiho a J. Schikanedera, sochaře J. V. Myslbeka a básníků J. Vrchlického a J. Zayera a mnoha dalších. Malířství se věnovala také jeho dcera Helena, žačka A. Slavíčka, která se roku 1903 seznámila v Paříži s malířem Adolfem Wiesnerem, jehož dílu je výstava v Židovském muzeu věnována především. Adolf Wiesner (1871-1942) byl žákem V. Hynaise a jedním ze zakladatelů "Spolku výtvarných umělců Mánes" a uměleckého měsíčníku české moderny "Volné směry". Byl autorem figurálních kompozic, portrétů, melancholických krajinných motivů i grafických dekorativních prací. V letech 1900 až 1910 žil a pracoval převážně v Paříži, kde se stýkal s Alfonsem Muchou a dalšími českými umělci. Svoji poslední výstavu měl v Praze v roce 1936. Po okupaci v březnu 1939 byl Adolf Wiesner deportován do terezínského ghetta, kde zemřel 10. října 1942.... celý text

Přidat komentář

milamarus
10.09.2020 5 z 5

Třetí publikace od pana Paříka, do které jsem se letos pustila, a opět nadšení a tolik nových informací a jmen. Tolik! Dávám plný počet hvězd. // Českému malířství zdar!

---------------------------------
CITÁT:
,,(...) Jako spisovatel má svůj sloh, komponista hudební svůj rytmus, tak každý výtvarník má svůj zrak a nesmíme lpěti na šabloně, žádáme-li pravé umění! Vždyť každý z nás jinak vidí podle toho, jak kdo jest přístupen přírodě a poznal její krásu, proč žádati od výtvarníka šablonu galeriovou, když sám náš cit příčí se šabloně, nač obmezovat sloh a písmo vypravovatele, jeho individualitu? Proč právě odsuzovati to, co dodává dílu jeho největší ceny? (...)"