Medorek
Petr Placák
Román Medorek vyšel poprvé v samizdatu v roce 1985 a už tehdy vyvolal u disidentské obce značný rozruch. Za zaznamenání stojí názor bohemisty Alexandra Sticha, který Medorka pasoval na „jednu z nejlepších českých próz 80. let“. Tak či onak, kontroverznost si Placákův zběsilý románový debut udržel dodnes. I v roce 2010 působí tato syrová generační výpověď stejně „punkově“ a nespoutaně jako před čtvrtstoletím. Román poprvé vychází v úplnosti, se všemi původními ilustracemi Pavla Reisenauera.... celý text
Přidat komentář
![mirektrubak mirektrubak](https://www.databazeknih.cz/img/users/12_/120437/m_mirektrubak-uo2.png?v=1672727242)
![4 z 5 4 z 5](img/content/ratings/4.png)
„Všechno čeká jen na Medorkův konec, na jeho porážku, na jeho smrt. Nemocné zvíře musí být odstřeleno, aby se stádo uchovalo silné. Shnilé musí být vyhozeno, aby se zdravé nenakazilo, a to zdravé byli všichni ti prdelolezci kolem. Vše je bezvadně zařízeno v tom zvěřinci. Je to chytré a prosté až k nevíře. V Bretani prý vždy dávají pást skopce k nějaké krávě, protože je levnější a uchvátit ho pro vlka není tak namáhavé, a proto se vždy vrhne na něho a dražší kráva zůstane ušetřena. A těch vlků je hodně a naděje pro Medorka malá.“
Mně se to náhodou líbilo! Zdálo se mi, že Medorkovu pocitu naprosté nesourodosti se světem rozumím. Rozumím snad i pocitům zmaru a bezmoci, ve kterých se často topil. A následným útěkům do fantazie, hledání pevných bodů ve vnitřním světě, když už ten reálný je tak zpotvořený. A do třetice si myslím, že rozumím tomu šílenému mumraji myšlenek a protichůdných nálad, tomu zmatku, ten je nevyhnutelný v mysli a srdci dospívajícího člověka, dokonce i tehdy, když není konfrontován s něčím tak ubíjejícím, jako je – minimálně v mladých očích otevřených pro pravdivé vidění – šeď a faleš Husákova Československa.
Žánrová roztříštěnost knihy byla někdy osvěžující a někdy trochu otravná. Moc mě nebavily mystické pasáže a androšský večírek. Zato scény s mladíkem u výslechu, rozhovor s Nestorem o zhrzené lásce nebo návštěva fotbalu byly prostě skvělé, drsné a mrazivě vtipné zároveň! Zřejmě proto, že v nich Petr Placák nešetřil sebeironií, která celé vyprávění výborně shazovala a vše relativizovala – bez použité ironie, sebeironie a sarkasmu by byl jeho Medorek asi jen dost nesnesitelná, avantgardní a přisprostlá verze mladého Werthera.
„A ráno vstát a jít mezi lidi. Znova pořád předstírat, že nic se ničeho netýká. Já vím svý, ty víš svý, všichni víme svý.“
![2 z 5 2 z 5](img/content/ratings/2.png)
Docela zklamaní po výtečném "Fízlovi" od tohoto autora. Samoúčelný chaos, který jen výjimečně působí funkčně tak, aby si čtenář uvědomoval důvod "úniků" hrdiny z reality. Psáno za totality, kdy mohlo působit svěže (samozřejmě vyšlo pouze v samizdatu). Jako přílepek k druhému vydání, jež jsem četl, je několikastránková beznadějně zakyslá mentorská stať Starcovy zápisky (1995), kde se autor vypisuje ze svého zklamání z polistopadové doby a obecně českého národa. Fakt zbytečné a ještě více době poplatné, než hlavní text.
![iz67 iz67](https://www.databazeknih.cz/img/users/empty.jpg?v=1446561771)
![4 z 5 4 z 5](img/content/ratings/4.png)
Zoufalý vztek z normalizačních reálií! A že ty reálie ze zdánlivého nebo skutečného Medorova chaosu opravdu lezou naplno!
![ber-tram ber-tram](https://www.databazeknih.cz/img/users/69_/69716/m_69716-5zF.jpg?v=1459854946)
![3 z 5 3 z 5](img/content/ratings/3.png)
Dělí nás věkově zhruba 13 let a když jsem tehdy nastoupil do redakce ČTD, měl už za sebou 10 let tenhle román. Že ho slátal jářku chaoticky a útržkovitě bych nevydával za mimořádnou přednost jako autor doslovu, ani ne za bezradnost, spíše za autentičnost, jakoby šlo místy o záznamy v deníku. Zase natolik Petra Placáka neznám, abych tvrdil, že je to autobiografické, ale určitě to vystihuje tlak jisté doby na jisté lidi. 37/16
![4 z 5 4 z 5](img/content/ratings/4.png)
Místy hotové pošušňáníčko, báseň v próze. Zejména při popisech přírody nebo situace.
Karel Medor na mě působí jako sociopat, občas až schizoidního ladění. Takhle nastavený člověk neměl ve zglajchšaltované socialistické společnosti jinou šanci, než být zařazen k disidentům. I když doopravdy žádný disident nebyl.
Ale možná to tak vidím proto, že od napsání Medorka uplynulo už 30 let
![maple34 maple34](https://www.databazeknih.cz/img/users/32_/32955/32955-leV.jpg?v=1447368034)
![3 z 5 3 z 5](img/content/ratings/3.png)
Chaotické psaní z 80. let socialismu. Drobná próza nabízí fragmentovaný příběh Karla Medora. Karel Medor nastupuje v 16 letech do práce ve fabrice, kde však nenajde zalíbení a vůči společnosti se bouří pomocí básnických textů, kvůli nimž ho začne stíhat i StB. Střídá se zde děj poutavý, popisující nástup do fabriky a nutnost práce alespoň předstírané, a poetické ztvárnění snu Medorka. Zdánlivě nesourodý tok kapitolek a kapitol nám při čtenářském odstupu poskytne poměrně celistvý náhled na osobnost člověka v 80. letech. Popisuje zhnusenost prací v kolektivu a jakékoli své sebeprezentace. Autor užívá různých nástrojů výstavby texty, najdeme pejorativy, prvky argotu, slangu ale také výrazné poetismy. Čteno jako povinná četba, tudíž nelze názoru přikládat kdovíjakou váhu :o)
Štítky knihy
dospívání komunismus normalizace (1969-1989) socialismus underground Cena Jiřího OrtenaAutorovy další knížky
2007 | ![]() |
2010 | ![]() |
2013 | ![]() |
2015 | ![]() |
2001 | ![]() |
Normalizace, postpuberta, žádná perspektivní budoucnost ve společnosti... Hodně, hodně jsem se ztrácel v tom, co je popis skutečnosti, co je sen a co je jen představa. Ale to byl nejspíš účel. Když si vzpomenu na vlastní mládí v tomhle věku, tak to asi i tak bylo. Intenzivní představy, které se prolínaly se skutečností, až se rozdíly stíraly.