Město v slzách / Samá láska / Svatební cesta / Slavík zpívá špatně / Poštovní holub

Město v slzách / Samá láska / Svatební cesta / Slavík zpívá špatně / Poštovní holub
https://www.databazeknih.cz/img/books/23_/238125/bmid_mesto-v-slzach-sama-laska-svatebni--238125.jpg 4 25 25

Při knize Na vlnách TSF mohlo se zdát, že i Seifert je vášnivý polykač ohňostrojů, jež zničehonic zaslepují oči a zanechávají po sobě umělecké opojení, v němž mění se fontány jevů v nové a nové fontány básnických slov, jež nedojímají sice tolik naše srdce, ale tím více okouzlují naše smysly, — ale Seifert není v jádře umělec tvořící z životní pěny. Je mnohem víc básník, člověk bloudící, zvolna se ujasňující citlivosti, u něhož krása není projevem svébytným, ale zvolna krystalizujícím na hranách životní zkušenosti. Nepíše autonomní svobodnou poezii, věci nejsou pro něho mravně lhostejnými tvary, báseň není u něho hrou volných představ, naopak. Tento lyrik, jenž přešel od proletářské poezie k čiré hře fantazie ve své třetí knížce, se v posledních letech vrací k poezii kořenící v reálném životě, k meditaci, zahrnující dlouhé pochody jeho vnitřního života, k váhavé osobnostní zpovědi lidského já a jeho poměru ke světu. Tím, že dává lidský obsah formálnímu výboji své poetické periody, vyrostl Seifert v básníka, jenž se našel.... celý text

Přidat komentář

Natyna3
10.12.2022 5 z 5

Na tváři lehký žal,
hluboký v srdci smích.

Dosud můj nejoblíbenější soubor sbírek poezie.

Páájinka
15.03.2021 5 z 5

Krásné dílo.


Nočnípták
15.01.2019 5 z 5

Obsahuje stejné sbírky jako v Seifertově Díle I. Navíc je zde Poštovní holub a moc pěkně zpracované dodatky a ediční poznámka.


PÍSEŃ

Bílým šátkem mává,
kdo se loučí,
každého dne se něco končí,
něco překrásného se končí.

Poštovní holub křídly o vzduch bije,
vraceje se domů;
s nadějí i bez naděje
věčně se vracíme domů.

Setři si slzy
a usměj se uplakanýma očima,
každého dne se něco počíná,
něco překrásného se počíná.

Metcheque
01.07.2016 5 z 5

Seifert je prostě mistr slova. Je zajímavé sledovat autorův ideový posun. Proletářská poezie je pomalu vytlačována poetismem a fascinací exotikou (je ovšem otázka, zda by třeba báseň Černoch vzbuzovala tváří v tvář uprchlické krizi stejně romantické konotace, jako v první polovině 20. století).

Nobelovku dostal zaslouženě.