Milenci na celý život / Sázka na lásku
Jan Suchl
Dvě díla autora v jednom svazku. I. Milenci na celý život: Příběh mladého manželství německé dívky a českého dělníka na Šumavě těsně před okupací. II. Sázka na lásku: Příběh manželství odehrávající se na pozadí událostí let 1945 - 65. Autor líčí vztahy Čecha a Němky, kteří se rozhodli pro společný život. Počáteční překážky sice zvládli, ale manželství nakonec ztroskotá pro nevěry manžela a nedostatek pevného vnitřního vztahu.... celý text
Přidat komentář
Dvě nejúspěšnější novely Jana Suchla v jedné knize a obě řešící stejné téma - lásku a smíšené manželství, ze dvou odlišných pohledů. Zatímco Ida Funkeová-Kyznarová se v Milencích na celý život brání sudeto-německému nacionalismu a zradě, kterou by musela spáchat na svých spoluobčanech, pokud by se přihlásila ke svému německému občanství, Ellen Wernischová-Kostková se v Sázce na lásku musí vypořádat s poválečnou nenávistí ke všemu německému, která po skončení války zcela pochopitelně zachvátila všechny Čechy bez rozdílu vyznání i postavení. Suchl zpracovává milostné téma bez jakýchkoli skrupulí a vystavuje obě manželství nelítostnému tlaku okolností, s nimiž se musejí vypořádat, chtějí-li žít plnohodnotné životy. Odpuštění se nekoná v jednom ani ve druhém případě. Jen čistý charakter a nezdolná morální síla dovolí hrdinům překonat všechny překážky a najít své osobní a jedinečně štěstí. Suchl píše prostě a jednoduše, přesto se dokáže dotknout hluboko zasutých emocí v každém z nás. Jejich rezonance s vyprávěnými příběhy pak vyvolává chvění, kterému je velmi snadné podlehnout.
Autorovy další knížky
1973 | Červená Karkulka |
1987 | Pohádky z iglú |
1972 | Cesta končí pod Huascaránem |
1987 | Vteřiny mezi životem a smrtí |
1977 | Modré jezírko |
Milenci na celý život - Jednoduchý sloh, historické události jsou až v závěru knihy, do té doby je to pro mě o ničem, až na to, že na pozadí manželství je vylíčen život prarodičů i matky autora.
Sázka na lásku - je oproti předchozí povídce živější a barvitější. Jenom mě udivuje, že autor, tedy chlap píše v er formě ženy a dost sexu je zde (i v předchozím díle) na dobu normalizace, divím se, že to prošlo.