Možná že odcházíme
Jan Balabán
Každý z nás se někdy ocitne v situaci, která najednou znejistí vše, co dosud prožil, a před člověkem se rozevře neznámý svět. A právě v takových zlomových okamžicích nacházíme i hrdiny Balabánových povídek, Oldřicha trpícího chorobným strachem z ptáků, Editu opouštějící manžela a opuštěnou milencem, pacienty v protialkoholní léčebně a mnohé další. V těchto textech není žádná protivná spisovatelská ležérnost, se kterou se prostě píše o čemkoliv, v doufání, že autorův vzkaz čtenáři se nějak sám urodí z navršených slov. Ale taky v nich chybí stejně protivná přesymbolizovanost, která nabízí autorovo poselství už jaksi dopředu a dělá z postav a dějů jen strnulé alegorie. Lidé v Balabánových povídkách skutečně “chvíli žijí”, mluví spolu, ptají se a nepospíchají překotně ke katarzi, pozorni ke každodenním událostem a obrazům, z nichž se teprve mohou stát naléhavá znamení. Znamení, která pomohou rozpoznat, zda člověk ve svém osudu — byť alespoň na chvíli — skutečně žil.... celý text
Přidat komentář
Tak asi takhle: V pátek jsem šel zpívat do hospody. V deset odešli štamgasti, Zůstali jen kamarádi. A dvě úžasné zpěvačky. A potichu jsme do půlnoci zpívali. A sobota - krásná. Přiblble jsem se usmíval. Celý den byl krásný. A advent a děti a sbor a koncert. Super. A pak Balabán. A v noci taky a ráno taky a pak žena přichází z kostela. Já končím Balabána. A žena říká, ty jsi smutný, nějak moc smutný...
Velice zajímavé povídky, které i přes svou krátkost zanechávají silnou emoci a nutí k tomu, aby si člověk po každém kousku trochu zapřemýšlel.
Balabánovy povídky Možná, že odcházíme jsou řečené jako existenciální. Ano. Postavy nejsou nikterak rozsáhle charakterizovány, to by zřejmě ani vzhledem ke krátkosti povídek nebylo možné. Charakterizuje je čtenář, do každého okamžiku si doplňuje postavy o své vlastní zkušenosti z minulosti.
Každá povídka ve mě vyvolá obraz, pocit, okamžik. Kniha velice blízká životu. Okamžik, který by nejraději člověk žil po zbytek života a který však ihned zmizí. Nebo naopak těžký okamžik, který se rozléhá a dere do lidské psychiky i přesto, že dávno pominul.
jako bych četl Čepovy povídky, jen o třičtvrtě století novější - snovost, melancholie, uplývání, zahledění, tichá bolest a malá, malinká každodenní křivda; odněkud z hloubky křesťanská pokora, odevzdání se a smíření
krátké texty jsou jak vytržené z širšího celku, zdánlivě nezačínají ani nekončí, jako když člověk přijde do kina po začátku filmu a odchází ještě před koncem - zapamatuje si dojem, motiv, náladu, upoutá ho zajímavý detail, ztotožní se s nápaditě popsaným detailem, ale těžko jej zachytí a obtiskne do paměti
nejvíc se mi líbila povídka Hořící dítě - zprostředkovala mi onu vzpomínku na dobu raného dětství, kdy jsem ještě neuměl číst
Výtečný povídkový set. Balabán se zde projevuje jako vynikající pozorovatel, jenž prózu temně všedních dní dokáže prosvětlit nadhledem, a mnohdy ozvláštnit nečekanými pointami. Neokázalá oslava lidství v nejpřirozenější možné podobě. Radost.
Na začátku knihy mi povídky trochu splývaly a trvalo mi, než jsem se do knihy začetla. Nicméně text je opravdu nahuštěn hlubokými myšlenkami a existenciální krizí si tam prochází snad každá postava. Myslím, že to bylo i zdůrazněno tím, že postavy nebyly nijak hlouběji propracovány a chovaly se podobně.
Je škoda, že tento soubor dostal ocenění "kniha desetiletí" až rok po smrti autora.
Balabánova sbírka existenciálních povídek Možná že odcházíme vyhrála v roce 2011 ocenění Magnesia litera kniha desetiletí. Je plná jemnosti a něhy, zároveň ale i surovosti a určitého cynismu nad tím, jaký svět je a jak funguje. Je především o lidech, o jejich životních osudech, o zlomových bodech, o slepých uličkách, ze kterých vždy vede úzká cestička, byť ji někdy nevidíme.
Mezi řádky se z ní line myšlenka, že všichni ve výsledku směřujeme ke stejnému konci a jsou to jen naše strasti po cestě, které se s mírnými obměnami různí. Je o tom, že život je stvořen z těch nedokonalých, špinavých, leckdy smutných momentů, z chvilkových okamžiků, jejichž pomíjivost je činí magickými. Pomocí této úzké sbírky, kde jsou, jak už to tak bývá, slabší a silnější kousky, lze vykročit z bubliny vlastní hlavy a na moment se stát tichými pozorovateli cizích životních osudů na tak dlouho, abyste s nimi soucítili, ale ne příliš dlouho, aby vás příliv sentimentu odnesl po proudu slz pryč. Přečtěte si ji už jen kvůli poslední povídce nesoucí název Ray Bradbury. Velká škoda, že už se nemohu těšit na žádné nové Balabánovo dílo.
Tolik existenciálních dramat na tak malém prostoru, to je velká nálož. To si cenu Magnesia litera - Kniha desetiletí zaslouží. A ačkoliv to nejspíš není v době elektronických čteček již tolik aktuální, tak vydání z roku 2011 (vydavatelství Host) by si zasloužilo cenu Obal desetiletí. Je o moc příjemnější držet při čtení takovou knížku v ruce. Vlastně ne. Je příjemné dotýkat se jí i jen tak.
"Když se pak ožehnuti tím, co nemá ani jeden z nich, když je sám, schoulili do hnízda uprostřed paseky, cítili, jak je všechny ty nekonečné marnosti opět obkličují."
Velmi výstižné proudy rozmanitých myšlenek, fenomenální cit pro detail, přesná atmosféra.
Kniha, která obsahuje krátké povídky jakoby ze života ... mě bohužel zaujalo jen pár příběhů (např. o Židovi) ...
Možná že, možná že. Na Balabána jsem se chystal dlouho a jsem rád, že jsem nakonec neskočil po jeho sebraných spisech, abych se tím neprokousával měsíce. Několik povídek mělo něco do sebe ('U komunistů' zaujala asi nejvíc), lyrické v momentech, ale většinu času jsem se přistihl u toho, že mi Balabánův styl prosvištěl hlavou, jako sterilní, jedním uchem tam, druhým ven, aniž bych se dokázal nějak se zaujetím ponořit do jeho příběhů.
Příběhy obyčejné jako sám život, pocity a situace, které se člověka dotknou. Kvůli zlodějům zamřížovaná přízemní paneláková lodžie, takže se další a další patro musí mřížovat taky... děda, co měl ženské, ale jenom oblečené, protože byl v koncentráku a nesnesl pohled na nahá těla... Žid, který to snad ani o sobě nevěděl, až když měl jako starý alzheimera, chtěl zpátky do Haliče... a úplně nejlepší za mne bylo vyprávění chlapíka na okraji v povídce z blázince, to byl nářez.
Balabán dokáže krásně vykreslit postavy a jejich pohnuté osudy končící často ve slepých životních uličkách. Existenciální próza je občas pěkně syrové téma a na konci cítíte prach v puse, ale samotný proces je celkem štavnatý.
Výborné existenciální povídky z našeho prostředí, které mají na to, aby se dotkly čtenářovi duše i rozumu. Žádné velké příběhy to nejsou, ale máme zde příležitost pochopit, jak někteří naši souputníci vnímají, podle nás možná divně, ale tak nějak výrazněji, život. Škoda, že je kapitola autorova života již uzavřená, ale „Zeptej se táty“ si určitě musím přečíst.
Velmi silné a hezky napsané povídky. Vždycky mi bylo líto, že tak záhy skončily, vžít se do děje a do postav pro mě bylo pokaždé až záhadně jednoduché - ale uvědomuji si, že přesně to vše nejspíš byl autorův záměr. Doufám, že budu mít možnost si od Balabána přečíst i nějaká další díla.
Nádherná kniha, určitě jedna z nejlepších českých knih za několik posledních desetiletí. Krásný jazyk a vyprávění. Příběhy srdce, ke kterým se člověk musí vracet a pokaždé si je vychutná o něco víc.
Dvacet povídek, dvacet útržků ze života lidí, jejichž kolo štěstí zrovna není nahoře. Povídky zapůsobí svojí atmosférou, laděním, vcítěním do duše či situace, obrazností, nápaditostí, asociacemi, barvitostí... a pak se rozplynou. Těžko bych mohl i těsně po dočtení, natož zřejmě pak s odstupem, nějakou z nich vyprávět. A přesto ve mně nějak zůstaly. Stejně tak nejde vyprávět lyrickou báseň nebo hudbu. Označují se jako existenciální, psychologické. Já bych je označil za prchavé, éterické.
Štítky knihy
Magnesia LiteraČást díla
A ptáci taky
2004
Bethezda
2004
Cedr a kladivo
2004
Diana
2004
Do chodníčka
2004
Autorovy další knížky
2010 | Zeptej se táty |
2004 | Možná že odcházíme |
1998 | Prázdniny |
2010 | Povídky |
2006 | Jsme tady |
Ani nádech na zmar a navíc z toho teče krev.