Mr. Vertigo
Paul Auster
Austerův oslňující pikareskní román se odehrává vlastně v průběhu celého 20. století. Autor originálně a s nadhledem konfrontuje dospívání malého sirotka se zráním americké společnosti, tj. s událostmi, které otřásly na počátku minulého století dějinami Spojených států. Chlapec Walt se u záhadného mistra Jehudi naučí létat a poprvé vzlétne spolu s Charlesem Lindberghem a doslova a do písmene padá s newyorskou burzou. Waltův vzestup a sláva zobrazují Ameriku 20. století v jejích proměnách, v její pokleslosti i velikosti.... celý text
Přidat komentář
Trochu jiný Auster. Zase je ovšem originální, a navíc se u jeho mnohovrstevnatého díla objevila nechtěná konotace:
Walt, když začíná mít problémy s létáním, odmítá Mistrův návrh, který by mohl přinést jejich překonání. Jehudi ovšem upozorňuje, že i tento postup není zaručený. Jakémusi levitujícímu Čechovi pomohl jen chvíli, pak prý raději ukončil život skokem z Karlova mostu. Četl jsem to nedlouho po té, co přišla zpráva o tragédii Honzy Třísky.
I to se při komunikaci s knihou stává.
Nevím, kam na ty příběhy mistr Auster chodí, ale jedno se mu musí uznat, vždy mě dokázal svým vyprávěním upoutat. Mr. Vertigo není výjimkou. Waltův příběh je prošpikován magičnem a citem, vlastním pro autorovu tvorbu. Život je změna - myslím, že právě u této knihy se víc jak vyplňuje toto motto.
Snad víc, než v jiných dílech se v tomto románu ukazuje Austerovo věčné téma hledání identity a místa ve společnosti a snaha se skrze paměť a psaní dobrat podstaty svých minulých činů a událostí, na které vypravěč hledí z několika úhlů najednou, což dodává příběhu potřebnou dynamiku. Navíc je Mr. Vertigo opět brilantní ukázkou suverénního vypravěčství, které mísí takzvanou vysokou i pokleslou literaturu dohromady. Skvěle vystižená atmosféra 20. a 30. let ve Spojených státech s přesahem do druhé poloviny 20. století. Příběh v sobě nese prvky fantastiky s realnými dobovými popisy a množství zajímavých postřehů o životě tehdější společnosti. Děj má až filmový spád, takže jsem se ani chvíli nenudil. Příběh ve výsledku působí jako snění o době, kdy bylo ve Spojených státech skutečně možné úplně všechno, dokonce i létat. Román o náhodě, úspěchu, lásce, smutku a zapomnění. Doporučuji.
Zajímavý příběh o "létajícím" chlapci. Kniha se ze začátku čte dobře, ale po smrti mistra mám pocit, že děj jde fo ztracena, nuda, nic moc, pak na konci sledání s paní Marion a konec.
Štítky knihy
20. století americká literatura USA (Spojené státy americké) sirotci sportovní létání
Autorovy další knížky
2008 | Newyorská trilogie |
2005 | Kniha iluzí |
2009 | Muž ve tmě |
2007 | Brooklynské panoptikum |
2005 | Sklené mesto |
(SPOILER) 04/2021 Z téhle knihy jsem upřímně řečeno dost zmatený. Mr. Vertigo na mě působí jako dílo někoho, kdo v životě nic nenapsal - prapodivná práce s postavami, jejich (nulový) vývoj a (ne)směřování celého děje k nějakému rozuzlení ve mě ponechává milion otázek, na které ani vzdáleně nenalézám odpovědi. Měl Paul Auster rozmyšlené alespoň základní rozvržení díla, než se pustil do psaní, nebo prostě jen lineárně házel na papír to, co ho zrovna v tu chvíli napadlo? Takže rozbor: celé první dvě třetiny díly (někam do strany 236) se věnují tomu, jak se tajemný mistr Jehudi snaží naučit malého kluka Walta létat. Nakonec se ale ukáže, že tudy cesta nevede, Walt toho musí nechat a od té chvíle už se k létání nikdy nevrátíme. Z toho mi jde hlava kolem. Proč to v té knize tedy vůbec je? Proč tento zvláštní - dočasný - úskok k magickému realismu, když až na tento jediný magický aspekt, je celá kniha naprosto dokonale ukotvená ve všední realitě? Je létání metafora? Pro co? Kdyby nešlo o létání, ale mistr Jehudi by trénoval Walta k tomu, aby se z něj stal cirkusový artista na hrazdě, tak ÚPLNĚ VŠECHNY zbývající prvky románu beze změny fungují. Tím, že ale nechává Walta létat, naopak nedostáváme nic navíc. Proč tedy létání? Nechápu. A ani nekomentuji všechny ty slepé uličky, jako je Ezop. Část III (str 270-328) je pak najednou jako vytržená z úplně jiného díla - najednou opouštíme vše, co bylo předtím, sledujeme miliontou variaci na Kmotra (vzestup a pád gangstera) a podivnou dějovou linii, která se týká baseballového nadhazovače, který Waltovi připomíná jeho samotného. No a závěr pak v rychlosti na několika stránkách přežvýká zbývající desetiletí Waltova života a konec. Takže ještě jednou - jakou roli hrálo v příběhu létání? Jakou to má souvislost s Ku-Klux-Klanem nebo Chicagským podsvětím?