Mrtvé ticho
S. A. Barnes (p)
V tomto hororovém sci-fi románu, v němž se hlavní hrdinka a její posádka nalodí na desítky let ztracenou luxusní výletní loď a najdou trosky noční můry, která ještě neskončila, se Titanic potkává s Osvícením. Claire Kovaliková počítá poslední dny do chvíle, kdy se má stát nezaměstnanou – profesně zastaralou –, když vtom její posádka opravující majáky ve vesmíru zachytí podivný nouzový signál. Protože nemá co ztratit a netouží po návratu na Zemi, rozhodne se se svým týmem prozkoumat situaci. Jejich objev je šokující: Aurora, slavná luxusní kosmická loď, která před více než dvaceti lety zmizela při své první cestě sluneční soustavou. Takové nálezné by mohlo Claire a její posádku zajistit na celý život. Rychlá prohlídka lodi však odhalí, že něco není v pořádku. Šepot ve tmě. Záblesky pohybu. Vzkazy načmárané krví. Claire musí bojovat, aby si udržela zdravý rozum a zjistila, co se na Auroře skutečně stalo, než ji a její posádku potká stejně strašidelný osud.... celý text
Literatura světová Horory Thrillery
Vydáno: 2023 , FobosOriginální název:
Dead Silence, 2022
více info...
Přidat komentář
Horor z vesmírného prostředí jsem ještě nečetla. Zcela jednoznačně se s ním pojí prostorová omezenost a naléhavost, obojí související s kosmickou lodí.
Hranice prostoru, bezútěšnost situace, role hlavních postav a operativnost je to, co se mělo v příběhu formovat, co mělo vyniknout.
Líbí se mi autorčina slovní zásoba z kosmologie a kosmonautiky jako by ji používala běžně, protože zcela rutinně žije život ve vesmíru.
Našli Auroru, která je opuštěná?
Auroru, ztracenou luxusní vesmírnou loď o pěti set cestujících a sto padesáti členech posádky, plující nyní zde.
Připomíná mi to jeden film, ve kterém se příběh odehrál na moři, kde v lodi plavaly mrtvoly lidí důsledkem halucinací a viru, který způsoboval, že se z nich stávaly zrůdy. Knižně to připomíná knihu "Pod hladinou" od Darcy Coates.
Paradoxně "Mrtvé ticho" hodnotím hůře, i přesto, že hodnotně obsahově je o level výš než zmiňovaná Darcy, vzhledem k tomu, že autorka "Mrtvého ticha" umí lépe popisovat a využívá odborných termínů z kosmologie a kosmonautiky, což je oproti Darcy Coates přidaný kredit.
ALE!
Mezi "Nyní" a "Tehdy" není velký rozdíl, proto jsem měla problém s rozlišením a musela jsem listovat zpět, abych si připomněla, v jaké časové linii jsem. Postupně jsem si na to zvykala, a pak už jsem to jako překážku nevnímala, nicméně pro začátek je velice důležité správně uchopit "Nyní" a "Tehdy", aby v tom měl čtenář od počátku jasno. Obě veličiny musí být něčím odlišné (časově, prostorově, postavami apod.), aby si čtenář včas mezi nimi uvědomil rozdíl a v dalších kapitolách (při dalším čtení) ho vnímal.
Text nemusel být tolik zhutnělý, mohl obsahovat více kapitol, mohl být více rozvláčnějsí, je "nacpáno" hodně informací do malého prostoru. Tím, že je příběh zhutnělý a není úplně rozlišeno mezi "Nyní" a "Tehdy", působí chaoticky.
Vzpomínky VT na dětství a prožitá traumata bych oddělila tak, že bych jim dala vždy jednu kapitolu, aby bylo přehledně znát, čemu musela v dětství čelit a z čeho traumata plynou. Nebo bych je oddělila od ostatního textu hvězdičkou, případně samostatnými, notně oddělenými odstavci. Rozhodně bych je však stavěla samostatně.
Zdá se mi, že se autorka nechtěla více rozmáchnout. Autorka má příběh v hlavě, je jednolitý a takhle jej podává i čtenáři, jinými slovy - základní údaje o tom, zda se hrdinové nachází ve své "mateřské" lodi nebo na lodi Aurora, autorka přehlíží jako zbytečné, pro čtenáře, pro orientaci v příběhu, ale podstatné a veledůležité.
Autorku příběh doslova pohltil, a na to by si měl dávat pozor každý autor - nezapomenout na čtenáře (pro koho píšu?, píšu pro sebe?, píšu pro čtenáře?, případně, pro jakou skupinu čtenářů?, má to být monolog?)! Autorka například píše: ..."Po vší té práci a stresu, které jsme museli vynaložit"... Ale vy to tam nečtete! Po jaké práci? Po jakém stresu? Autorka tu práci a ten stres nedala na papír! V hlavě mohla mít krásný příběh, ale mám pocit, že my ho ve vší komplexnosti nečteme! Něco, co měla v hlavě, nedala na papír, a přitom to mohlo být zajímavé, protože to mohlo krásně doplnit ono hororové, které se tam vyskytuje jen v malých, mezerovitých dávkách. Stres z čeho? Z akcí? Jakých akcí? Vždyť se čtenář nedozvěděl, o co jde! Autorka zřejmě byla tak ponořená do psaní, že zapomněla na čtenáře!
Nezbývá mi jinak, než ji ohodnotit třemi hvězdami, jako někteří čtenáři. Bohužel, potencialitu to mělo; chtělo to více informací a dát těmto informacím prostor, být rozvláčnější, více rozebrat, být pátravější, hloubavější a hladovější po akci.
Nevím proč, ale hrozně blbě se to četlo. Kolem půlky knížky jsem si na to ale zvyknul (možná i vyprávění začalo víc odsejpat) a pak už to bylo poměrně pěkný. Nicméně vracet se k tomu nebudu a asi to brzy půjde do světa. :-)
Podle mě tato kniha do kategorie horror opravdu nepatří. Sci-fi není úplně moje nejoblíbenější čtení, ale tohle nebylo úplně špatné. Místy byl děj trošku rozvláčný, ale zase oceňuji netradiční příčinu zániku Aurory. Takže takový průměr
Z počátku jsem si říkala, že je to fakt skvělá kniha, která vtáhla do děje ... vesmírný horor s duchy na výletní lodi ... ale od půlky děje, kdy se kapitánka lodi vrací s jinými lidmi k Auroře ... no už mě to tolik nebavilo ... tady jsem se už prostě v ději ztrácela... ale za super začátek si zaslouží 3
Nebylo to strašné, natož odpad, jen moc nahuštěný a pomíchaný příběh, minulost mě nebavila, a taky jsem se divila, že duševně labilní žena má takovou funkci. Když někdo knížku odsoudí, vždycky si pomyslím, jestli by jí celou uměl napsat líp.
(SPOILER) Po knize jsem sáhl díky kladné recenzi v časopisu XB-1 (hodnocení 4). Slovem horor bych ji nenazval, způsob vyprávění (první polovina rozdělené do současnosti a minulosti) mi taky nevadil, psychický stav hlavní hrdinky se mi zdál zpočátku divný, ale nakonec do děje celkem zapadl. Romantická linka (tu asi musí do knihy dát každá současná autorka) zas tak moc místa nezabrala. Motiv korporace, která jde za ziskem přes mrtvoly, není příliš originální, ale příběh nezkazí. Závěr - příjemné čtení na cestu vlakem do Brna a zpět (cca 7 hodin), znovu už ji číst někdy v budoucnu nebudu.
Strašné. Prostě strašné. Nápad dobrý. Zpracování otřesné, na úrovni základní školy. Romantická linka zbytečná a k pláči. Postavy ploché. Takže na základě výborného nápadu vznikl odpad, po jehož přečtení litujete promarněného času.
Tato kniha se na obálce chlubí "Vesmírný horror pro fanoušky vetřelce a Horizontu událostí". Tak to první ani náhodou. Naletěl jsem. Na knize mi od samého začátku až do konce vadilo snad všechno. Způsob vyprávění z pohledu první osoby a to v přítomném čase. Neustálé odbíhání v myšlenkách do minulosti. JIstá inspirace Vetřelcem tu je, ale působí to lacině a spíše trapně. Vlastně jde o nepovedené kopie zachycený neznámý signál, zkoumání nálezu. Vyšetřování jediné přeživší v záchranném modulu v budoucnosti. Informace o tom, že ztracená loď se našla a vrací se na zem. Tutlání organizace, která je za katastrofu odpovědná. Kdyby šlo o diplomovou práci, jednoznačně jde o plagiát a vykrádačku. Bohužel ale značně nepovedenou a až trapnou. O horor v žádném případě nejde. Chybí jaksi napětí. Popis různě znetvořených mrtvol a to neustále dokola to nezachrání. Do 260 stránky neustále to samé dokola. Mrtvoly, představy, vidiny. Přečetl jsem už hodně knih, ale tato je ze všech nejhorší. Přečetl jsem celé se sebezapřením a to abych měl právo hodnotit. Jakás takás akce na posledních stránkách a povrchní vysvětlení to nezachránilo. Nemám nic proti ženám, ale v tomto případě si stačí dočíst komu autorka děkuje, a došlo mi, proč kniha absolutně postrádá jakékoli technické popisy a vysvětlení. Emoce, emoce a jen emoce.
(SPOILER)
Možná trochu spoilery. Nakonec to bylo úplně jiné než jsem čekala. Ale rozuzlení bylo zajímavé, dokonce překvapivé.
Jen pár nelogičností tam bylo. Jak mohl proboha nekdo udělat z Kovalikové kapitánku, na to přece musí být psychotesty.
Načež navazuje další věc, co mi vadilo, že se hlavní hrdinka moc babrá ve svých pocitech ( to do hororu úplně nepatří) a přemýšlí jestli je psychicky v pořádku ( a i když je možná blázen, proč ji nenechají dál velet ve vesmíru).
Kdyby se tohle úplně vypustilo byl by příběh mnohem lepší.
Ale celkově to bylo aspoň napínavé a chtěla jsem vědět co bude dál. Jen jsem chtěla trochu víc strašidelného.
Je málo knížek, které dokážou vystrašit.
Autorovy další knížky
2013 | Setkání s duchem |
2014 | Čekání na zázrak |
2013 | Zamilované duše |
2023 | Mrtvé ticho |
Bohužel nenaplněný potenciál. Horor odehrávající se na opuštěné vesmírné lodi? To zní slibně. I rozjezd vypadal solidně, autorce se dařilo budovat strašidelnou atmosféru, ale druhá polovina knihy a rozhřešení, co se vlastně dělo/děje, to pohřbilo. Jednak je Claire přiznaně nevěrohodný vypravěč, pak také autorka přimíchává do děje zbytečný prvek (nechci spoilerovat), který by lépe fungoval sám o sobě, ne namáčknutý do zbytku příběhu...A pro mě byly mínusové body i to, že autorka zasadila děj do vesmíru, ale občas se vyhýbala technickým věcem, které s tím souvisí, určité části rovnou příhodně přeskočila a postava se ocitá rovnou na místě. Nad rozklíčováním jde přimhouřit oko, ale nejedná se o nějaký bomba zvrat. Já tíhnu k hororům, které se odehrávají v uzavřeném prostoru ve vesmíru nebo pod hladinou, takže jsem si určité části užila, ale kvůli výše zmíněným důvodem to hodnotím jako průměr.