Mrtví jsou nenasytní

Mrtví jsou nenasytní
https://www.databazeknih.cz/img/books/44_/44245/mrtvi-jsou-nenasytni-44245.jpg 4 30 30

Antologie. Duchové a strašidla v německých fantastických povídkách. V této podobě je kniha i přehledem vývoje hororového žánru - zabírá témata od tajemných zjevení a osudových prokletí přes vampýrismus až k patologickým stavům lidské mysli. Vnitřní napětí je u těchto psychologických hororů stejné, ať jde o strach vraha z následků svého činu, vzpomínku na mrtvou a opuštěnou dívku, nebo o příznaky zhoubné vášně či obludné lakoty. Přesné umístění děje v místě a času i dramatičnost vlastního příběhu účinně kontrastují s poklidným a bezpečným místem vyprávění.... celý text

Literatura světová Horory Fantasy
Vydáno: , Svoboda
Originální název:

Die Toten sind unersättlich


více info...

Přidat komentář

Tomas@S
30.10.2023 3 z 5

Naprostý souhlas s "eraserhead", trochu zklamání. Očekával jsem rozhodně víc. Nicméně pár povídek příjemně překvapilo.

Knišíl
08.10.2023 4 z 5

Povedená sbírka německých hororových povídek, u většiny z nich se skutečně již dnes asi nebudete bát, přesto stojí za to si tuto sbírku přečíst, už jen kvůli stylové stránce díla, protože téměř všechny povídky jsou v tomto aspektu povedené. Samozřejmě horor to má v literatuře těžké, dříve žánr považovaný za pokleslý, dnes zase předčí vzbuzováním strachu spíše kino snímky či počítačové hry. Přeci jenom mohou hrát na více smyslů, a co se týče lekaček mají jistě navrch. V literatuře tak může nad jinými médii vyhrát snad jen horor plíživý a psychologický, který zde však není až tolik zastoupen, protože díla vznikala v době, kdy s jinými médii až tolik soupeřit nemusela, nesoustředila se tedy tolik na vnitřní svět svých hrdinů, který je naopak složité převést na filmová plátna.

Hned jedna z prvních povídek Tanec mrtvých od Apela mi připomněla Máchovu povídku Sen (možno najít např. ve Slavíkově antologii Příběhy temnot v české literatuře XIX. a XX. století v editorském vydání od Jiřího Kudrnáče, mimochodem mi přece jenom české povídky přišly o chlup lepší, zda za to může, že právě komentované dílo je již překladem, to ponechám na zkušenosti každého čtenáře, samozřejmě i hrdost na českou literaturu v mém hodnocení hraje nepopiratelnou roli).

Jak jsme se v povídkách posunovali z přelomu 18. a 19. stol. na přelom 19. a 20. stol., tak bylo čím dál tím vidět, že se blížíme spíše hororu cynickému, ironickému a humor měl mnohdy navrch (např. povídka O ubohém starém strašidle).

Mezi autory najdeme taková jména jako Meyrink, Sacher-Masoch, Hoffmann či nobelistu Heyseho a jeho Krásnou Abigail.

Vydání doprovází krásné ilustrace Jaroslava Šerýcha.

Pár ukázek:

"Nevěřím na strašidla, jen v noci se jich bojím." (s. 52, Zschokke, Noc v Brczwezmcislu)

"„Všechny naše ženy jsou tyranky“, volal pobouřeně, „a to pouze s tím rozdílem, že jedny po nás dupou a druhé nás mučí slzami. ... " (s. 91, Sacher-Masoch, Mrtví jsou nenasytní)

"Tak strávili hosté v malé hospůdce třicet nádherných večerů, z nichž žádný nemohl stát jen tak o samotě, ale musel se opřít o nějaký den, k němuž náležel, čímž je pouze řečeno, že uběhl celý měsíc, což by se samozřejmě dalo vyřídit jedinou řádkou, ale pisatel by to rád také trochu vykrášlil a to by se mělo vypravěčům prominout, jinak se rozzlobí a odloží pero." (s. 119, Anzengruber, Pohřešovaný)

"Žijeme-li pak pouze na těchto hranicích a zapomeneme na minuty a vteřiny a už na ně nebereme zřetel, pak jsme mrtví, tehdy prožíváme smrt.
Žijete padesát let, z nich vám škola ukradne deset: to je čtyřicet.
A dvacet vám užere spánek: to je dvacet.
A pět let prší: zbývá pět.
A z těchto se po čtyři roky obáváte zítřka, tak žijete jeden rok možná!
Smrt je krásná.
Je to klid, ustavičný klid.
Bez obav ze zítřka.
Existuje pouze ztichlá přítomnost, kterou neznáte, a žádné dřív a žádné potom.
Existuje jen ztichlá přítomnost, kterou neznáte! To jsou ona skrytá oka mezi vteřinami v síti času." (s. 166, Meyrink, Bal macabre)


Salonka
28.02.2015 3 z 5

Presne takéto príbehy sú balzamom na moju dušu, ktorá sa podvedome neustále vracia k pôvodnej tvorbe. Krásny starý jazyk (slová, vetná skladba), dych minulosti, čaro jednotlivých poviedok, všetko to tajomné, mystické a nadprirodzené... jemne pošteklí a zľahka zamrazí, občas dokonca pobaví. Nič super prevratné, nič nadmieru strašidelné, pre mňa neznámi autori, ale aj tak skvelé a originálne čítanie.

Páčili sa mi Noc v Brczwezmcislu, Dům pana Bulemanna, Krásná Abigail, Pan Strašrybka a jeho strašák... a najviac asi Germelshausen (brrr) a Noční můra (kratučké a smutné, ale napriek tomu zanechá príjemný dojem).

No a ilustrácie sú úžasné, knižku vhodne dopĺňajú. Nevedela som sa na ne vynadívať a každú som pozorne študovala. :-)

Jednoducho odporúčam. :-)

eraserhead
17.05.2013 3 z 5

Na tuhle knihu jsem se docela těšil. Ucelená sbírka německého literárního horroru, to neznělo špatně. Nakonec jsem snad byl i trošku zklamán. Půlka povídek byla o tom samém, ne že by byly špatně napsané, ale zápletka byla naprosto stejná. Štěstím je, že tyto povídky byly proloženy trošku originálnějšími, tématicky pestřejšími a mnohem lepšími a poveděnějšími zápletkami (Noc v Brczwezmcislu, Dům pana Bulemanna, O ubohém starém strašidle, Pan Strašrybka a jeho strašák nebo tradičně výborný Gustav Meyrink a jeho Bal macabre). Ale jako náhled do tajů a kouzel německého temně laděného romantismu to i ujde. S tou třetí hvězdičkou jsem váhal, ale ty jmenované povedené povídky mě nakonec ukecaly.

jardadr
10.02.2013 5 z 5

Tak k téhle knize jsem se dostal dalo by se říci náhodou a byla pro mě ohromným překvapením. Mám rád literaturu 19. století a tehdejší ať německou, anglickou, či francouzskou fantastickou povídku zvlášť. Možná za to mohla nálada blížících se Vánoc, nevím, každopádně kniha mě svojí starosvětskou atmosférou učarovala - bylo příjemně mrazivě vzrušující vcítit se do těch starých dob, projít se městy a krajinami, jež moderní doba už nenávratně změnila a do postav lidí, o nichž se tam píše a kteří odešli s tím starým světem. Příběhy oscilují mezi pohádkou, pověstí, mravoučným příběhem a zabrousí i do žánru krimi.
Vkusně vybraným povídkám vévodí slavný baladický příběh Germelshausen od F. Gerstackera. Ještě teď vidím mlhavou ves v ztraceném alpském údolí a slyším vyzvánění jejich nezemských zvonů. Dalším skvostem pro mě byl Pan Strašrybka a jeho strašák od Oskara A. H. Schmitze, kde se pohádkově začínající příběh postupně mění v démonickou proměnu osobností.
Výborný je i známý Dům pana Bullemanna od Theodora Storma, kde straší špatné svědomí, nebo Krásná Abigail od slavného německého držitele Nobelovy ceny za literaturu Paula Heyse.
Prostě moc nečekejte, že se budete bát, ale dobré literatury si užijete plně.